تسهيل سرمايه‌گذاري در بورس

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۴:۱۰:۵۸
کد خبر: ۳۰۰۲۱۷

سنا| حميدرضا جيهاني كارشناس بازار سرمايه با بيان‌اينكه بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي يكي از محصولات جديد مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ افزود: در گذشته خلأ بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي در اقتصاد كشور بسيار احساس مي‌شد

سنا| حميدرضا جيهاني كارشناس بازار سرمايه با بيان‌اينكه بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي يكي از محصولات جديد مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ افزود: در گذشته خلأ بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي در اقتصاد كشور بسيار احساس مي‌شد و ميزان گردش مالي، انگيزه و جذابيت براي ورود افراد به اين شركت‌‎ها بسيار كم بود اما اكنون با فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم، ارايه خدمات به حوزه تامين مالي و حوزه بازارهاي ثانويه در اقتصاد كشور تسهيل مي‌شود. وي در ادامه با بيان‌اينكه در حال حاضر در كنار بورس، فرابورس و بازار پايه، بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي ايجاد شده است، عنوان كرد: در گذشته شركت‌هاي كوچك و متوسط فرابورسي در بازار SMEها معامله مي‌شدند و تعداد شركت‌ها در بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي محدود بود اما اكنون با ايجاد ظرفيت‌هاي لازم به صورت مستقل و در چارچوب مشخصي فعاليت مي‌كنند. اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به مزيت‌هاي ديگر بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي اظهار داشت: اين بازار ظرفيتي براي تسهيل ورود شركت‌هاي پروژه سهامي عام به مجموعه بازار سرمايه و معاملات ثانويه آنها است. وي اضافه كرد: در گذشته ظرفيتي براي معاملات و پروژه‌هاي صندوق‌هاي جسورانه وجود نداشت؛ اما در حال حاضر سليقه بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي در قالب يك ابزار جديد و شفاف با رعايت ريسك‌ها در قالب معاملات روان هم مي‌تواند دست به دست جابه‌جا شود و هم اينكه جذابيت جديدي براي آنها ايجاد شده است. مديرعامل كارگزاري سپهرباستان در ادامه با بيان‌اينكه بازار سرمايه‌‎گذاري حرفه‌اي به افرادي كه خواهان ورود به حوزه سرمايه‌گذاري هستند كمك خواهد كرد، افزود: با وجود بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي، ظرفيتي براي ابزارهاي مالي صندوق‌هاي خصوصي ايجاد شده است چرا كه هر يك از آنها در گذشته قابليت معامله‌پذيري را ثانويه نداشتند و كمتر مورد استقبال قرار مي‌گرفتند، اما امروز با توجه به اين اتفاق، ظرفيت تامين مالي براي شركت‌هاي كوچك و متوسط و پروژه‌هاي موردي صنايع و توليدكنندگان در اين بازار ايجاد شده تا بتوانند معاملات خود را انجام دهند. جيهاني تصريح كرد: شرايط خوبي براي فعاليت سرمايه‌گذاري حرفه‌اي در اين بازار ايجاد شده است چرا كه هدف نهايي بازار سرمايه و بورس بحث تسهيل تامين مالي شركت‌ها است. وي با بيان اينكه ظرفيت‌ها و ابزارسازي جديدي در بازار سرمايه فراهم شده است، اضافه كرد: بازار سرمايه‌گذاري حرفه‌اي در كنار مزايايي كه دارد، ريسك‌هايي نيز به سرمايه‌گذاران و فعالان بازار تحميل مي‌كند كه اين موضوع در نگاه حرفه‌اي‌ها معقول و منطقي است چرا كه افراد متناسب با ريسكي كه مي‌پذيرند از سود و منفعت هم بهره مي‌برند.

اعلام زمان واريز سود سهام عدالت 
مهدي سعادتي، رييس فراكسيون سهام عدالت مجلس از پرداخت سود قطعي به دارندگان سهام عدالت خبر داد و افزود: زمان واريز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ تا پايان آذرماه است. مجيد عشقي رييس سازمان بورس نيز به تازگي درباره شرايط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت. با توجه به اينكه شركت‌ها به صورت تدريجي اين كار را انجام مي‌دهند. اختلاف چندماهه را شاهد هستيم. هنوز نهايي نشده اما احتمالا در تاريخ‌هاي مشابه سال گذشته يعني همان آذرماه، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد. به‌گفته سعادتي، سود سهام عدالت امسال براي برخي از سهامداران تحت پوشش، از يك تا دو ميليون تومان است. براي برخي ديگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است. سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طي دو مرحله واريز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دي ماه ادامه يافت. در مرحله نخست سهامداراني كه در پرتفوي سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند. به ترتيب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادي كه پرتفوي يك ميليون توماني در اختيار داشتند. مبلغ يك ميليون و ۱۲۸ هزار تومان سود علي‌الحساب دريافت كردند. فرآيند پرداخت مرحله دوم نيز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نيز سهامداراني كه در پرتفوي سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارايي داشتند. به ترتيب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دريافت كردند. همچنين افرادي كه پرتفوي يك ميليون توماني در اختيار داشتند. مبلغ يك ميليون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ايشان تعلق گرفت.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال ديگري درباره نحوه و جزييات پرداخت سود سهام عدالت نيز اظهار كرد. سود سهام عدالت با توجه به اينكه شركت‌ها به صورت تدريجي اين كار را انجام مي‌دهند. اختلاف چند ماهه را شاهد هستيم. هنوز نهايي نشده است، اما احتمالا در تاريخ‌هاي مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد. وي همچنين درباره افرادي كه تاكنون سود سهام عدالت دريافت نكردند. آيا سود آنها براي سال‌هاي گذشته باطل و سوخت شده. گفت: قطعا كساني كه در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام كردند. شماره حساب كردند سود سنوات گذشته براي افراد واريز شده. اگر فردي در اين دو سامانه ثبت نام نكرده و سود سهام عدالت را دريافت نكرده و بخواهد امروز ثبت نام كند. سود آن از سال ٩٨ و به صورت يكجا واريز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده. محفوظ است و به محض ثبت نام واريز مي‌شود. درباره سهام عدالت جاماندگان نيز سال گذشته حدود ۳.۵ ميلیون نفر به عنوان جاماندگان سهام عدالت شناسايي شدند. قرار بود به هركدام از اين افراد مبلغ ۱۰ ميليون تومان سهام عدالت اختصاص پيدا كند. اما رييس سابق سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد. تحقق اين موضوع به ۳۵ هزار ميليارد تومان منابع نياز دارد. چنين منابعي فعلا موجود نيست. اواسط شهريور امسال هم احسان خاندوزي، وزير اقتصاد اظهار كرد. مراحل تصويب و تخصيص سهام عدالت به جاماندگان بايد از طريق هيات دولت طي شود.

ارسال نظر