سامانه انتقال سهام متوفيان سهام عدالت به وراث، آماده رونمايي

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۴:۱۲:۴۵
کد خبر: ۳۰۰۲۱۸

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با قدرداني از همكاري قوه قضاييه براي راه‌اندازي طرح ملي انتقال سهام متوفيان سهام عدالت به وراث افزود: همايش تشريح فرايند انتقال سهام عدالت متوفيان به وراث با حضور نمايندگان بيش از 100 كارگزاري برگزار شد تا اين پروژه با مشاركت كارگزاران آغاز شود،

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با قدرداني از همكاري قوه قضاييه براي راه‌اندازي طرح ملي انتقال سهام متوفيان سهام عدالت به وراث افزود: همايش تشريح فرايند انتقال سهام عدالت متوفيان به وراث با حضور نمايندگان بيش از 100 كارگزاري برگزار شد تا اين پروژه با مشاركت كارگزاران آغاز شود، و در مرحله بعدي دفاتر الكترونيك قضايي نيز به اين فرايند اضافه خواهند شد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان‌اينكه يكي از دغدغه‌هاي وراث متوفيان سهام عدالت در طول 18 سال گذشته تعيين تكليف انتقال سهام بود، تصريح كرد: بر اين اساس با اعلام برنامه از طرف شركت سپرده‌گذاري براي زمان‌بندي مراجعه وراث، و با رونمايي از سامانه ميراث، مشكلات انتقال سهام حدود ۱۵ ميليون نفر ايراني برطرف خواهد شد. بر اساس آخرين اطلاعات، بيش از سه ميليون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت از سال 1384 فوت كرده‌اند كه زير ساخت‌هاي لازم براي تعيين تكليف انتقال سهام اين تعداد متوفي فراهم شده است و در روزهاي آتي با رونمايي سامانه ميراث، اين طرح ملي وارد مرحله عملياتي مي‌شود.

بررسي مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات در بازار سرمايه

عظيم ثابت، دبيركل كانون كارگزاران بورس با اشاره به اينكه در اين همايش به مسائل، مشكلات و چالش‌هاي كانون كارگزاران و بازار سرمايه در بحث مربوط به مقررات و مخاطرات ناظر بر معاملات پرداخته شد، گفت: صنعت كارگزاري با چالش‌هاي متعددي مواجه است كه اميدواريم به تدريج و با همگرايي بيشتر نهادها و تكميل زيرساخت‌ها، شاهد رفع مسائل و مشكلات مربوط به اين صنعت باشيم. وي عنوان كرد: در اين نشست تخصصي مسائل مربوط به معاملات و همچنين چالش‌هاي موجود در ابزار مشتقه بررسي شد كه با همگرايي و تبادل نظرات مي‌توان مشكلات موجود را مديريت كرد.
امير مهدي صبايي، مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين همايش به مجموعه مقررات حاكم بر معاملات در بازار سرمايه اشاره و جرايم و تخلفات حوزه بازار را در سه طبقه؛ جرايم تخلفاتي دستكاري، اطلاعات نهاني و ساير تخلفات تفكيك كرد.
وي در اين همايش به ماده ۴۶ قانون بازار جمهوري اسلامي ايران و ماده ۷ دستورالعمل انضباطي كارگزاران اشاره كرد و افزود: جرايم تخلفاتي دستكاري شامل سامانه محور، اطلاعات محور و اقدام محور است و همچنين اطلاعات نهاني شامل اطلاعات افشاكننده معاملاتي و ناشرآني مي‌شود. صبايي اظهار داشت: ساير جرايم تخلفاتي هم شامل اقدامات فاقد مجوز، حدنصاب‌ها، بازارگرداني و الگوريتم است. مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان كرد كه سال گذشته دستورالعمل شناسايي و گزارش دهي دارندگان اطلاعات نهاني مصوب شد. وي تاكيد كرد: رويكرد ما در حوزه نظارت پيشگيرانه است و اجازه ادامه و استمرار و تشديد تخلفات را نخواهيم داد. صبايي تصريح كرد: هشدارهاي نظارتي در خصوص دستكاري يا اطلاعات نهاني شامل ارايه تذكر به محض شروع تخلف، جلوگري از ادامه و تكميل تخلف و انجام اقدامات انضباطي مقتضي است. مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار به برخي اقدامات و برنامه‌هاي مديريت نظارت بر بورس‌ها اشاره كرد و گفت: توسعه سامانه نظارتي تحت عنوان طرح بورس بان، توسعه سامانه هوشمند ارسال خودكار هشدارهاي نظارت، درجه‌بندي تخلفات براساس شدت آن، انتشار دوره‌اي اقدامات نظارتي، كنترل و هماهنگي اقدامات نظارتي بر بورس‌ها، تشديد برخورد با فعاليت‌هاي مجرمانه، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازي در زمينه جرايم و تخلفات، تعيين شفاف و روش مصاديق دستكاري، برگزاري جلسات با فعالان بازار و انتشار اسامي متخلفان از جمله اقدامات و برنامه‌ها بوده است. در پايان همايش به سوالات مديران عامل كارگزاري، مديران معاملات و نهادهاي فعال پاسخ داده شد و نظرات و پيشنهادات آنان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
نرخ بهره بالا شرايط را براي بازار سرمايه سخت مي‌كند
سنا| امير تقي‌خان تجريشي، عضو هيات‌مديره و معاون سرمايه‌گذاري گروه مالي فيروزه با بيان‌اينكه نقدشوندگي بالاي بازار سهام موجب شده تمامي شوك‌هاي اقتصادي و غيراقتصادي با سرعت بسيار بالا تاثير خود را روي شاخص سهام نشان دهند، گفت: سرمايه‌گذاران برداشت‌هاي متفاوتي از ريسك‌هاي سيستماتيك و غير سيستماتيك دارند كه منجر به عرضه و تقاضاي آنها براي سهام در زمان بسيار كوتاه شده و در نهايت، اين خريد و فروش‌ها روي تابلوي بورس منعكس مي‌شود و وضعيت بازار سهام را شكل مي‌دهد.
وي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني، نرخ بهره در بازار پول و اوراق به اوج چند سال گذشته رسيده است، افزود: نرخ بهره بالا به عنوان يك ريسك سيستماتيك به‌شمار مي‌رود؛ نرخ بهره بالا، كه به دنبال سياست‌هاي انقباضي دولت محقق مي‌شود، شرايط را براي بازار سرمايه سخت مي‌كند. به عبارت ديگر، نرخ بهره بالا اصولا همراه با ركود در بازار سهام است. تجريشي با اعلام اينكه افزون بر نرخ بهره بالا، شرايط متلاطم خاورميانه و افزايش تنش‌ها در منطقه از ديگر دلايل افت شاخص سهام است، تصريح كرد: ريسك جنگ، بازده مورد انتظار از بازار سرمايه را افزايش داده و منجر به افت سرمايه‌گذاري در بازار سهام و در نتيجه كاهشي شدن قيمت‌ها شده است. معاون سرمايه‌گذاري گروه مالي فيروزه ادامه داد: آنچه كه به عنوان يك عامل مثبت مي‌تواند به بازار سرمايه كمك كند، احتمال افزايش قيمت دلار است. 

ارسال نظر