پاسخ سازمان برنامه و بودجه به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۴:۳۹:۳۰
کد خبر: ۳۰۰۲۲۷

برادر ارجمند، جناب آقاي طهماسبي مديرمسوول محترم روزنامه تعادل با سلام و احترام؛   گزارشي با عنوان «تجارت چمداني دارو» مورخ 15/7/1402 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضي است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افكار عمومي، دستور فرماييد اين پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تيتر ذيل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود

برادر ارجمند، جناب آقاي طهماسبي
مديرمسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام؛ 
 گزارشي با عنوان «تجارت چمداني دارو» مورخ 15/7/1402 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضي است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افكار عمومي، دستور فرماييد اين پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تيتر ذيل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 
كمبودي در تأمين مالي دارو و ملزومات مصرفي پزشكي در كشور وجود ندارد
ضمن قدرداني از طرح ديدگاه‌هاي نويسنده محترم آن روزنامه‏، موارد ذيل را به آگاهي مي‌رساند: 
1- در خصوص تأمين يارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز به ميزان مورد نياز در سال جاري، شايان ذكر است با توجه به عملكرد ارز تأمين‌شده براي واردات دارو و ملزومات مصرفي پزشكي در سال 1401، براي تأمين مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200 توماني تا نرخ ارز ETS، مبلغ 69 هزار ميليارد تومان در قالب رديف (16) جدول مصارف تبصره (14) قانون بودجه امسال، پيش‌بيني شده است. اين مبلغ با استفاده از ظرفيت قانوني بند (ط) ماده (28) قانون الحاق (2) تا 76 هزار ميليارد تومان قابل افزايش است. در‌ حال‌ حاضر، يارانه‌ مذكور به‌طور مستمر از طريق سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه در ازاي عملكرد، به مصرف‌كننده نهايي پرداخت مي‌شود. بنابراين از اين‌ حيث، كمبودي در منابع مذكور وجود ندارد.
2- در خصوص كمبود اقلام دارويي در بازار مصرف نيز لازم به ذكر است كه در نيمه دوم سال 1401 و به‌دليل بروز برخي مشكلات، كمبود اقلام دارويي به بيش از 420 قلم رسيده بود. اما با تزريق به‌موقع و مستمر يارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز و با ارايه تسهيلات بانكي براي بهبود جريان نقدينگي شركت‌هاي دارويي، كمبود اقلام دارويي در حال حاضر به حدود 100 قلم دارو رسيده است و تلاش مي‌شود با تداوم اين رويكرد، كمبود اقلام دارويي، كاهش و دسترسي آحاد جامعه به اقلام دارويي، بهبود يابد.
3- در خصوص ميزان ارز تخصيص‌يافته به دارو و ملزومات مصرفي و شيرخشك در سال جاري نيز شايان ذكر است كه بر اساس گزارش دريافتي، تا نيمه‌ مهرماه امسال، ميزان ارز تخصيص يافته توسط بانك مركزي 3139 ميليون دلار بوده است. از اين ميزان مبلغ 2166 ميليون دلار تأمين شده و حدود 1500 ميليون دلار به حساب شركت‌هاي مقصد، حواله شده است. بنابراين، تخصيص و حواله‌ ارز به‌ميزان به‌ترتيب 1061 و 60 ميليون دلار كه در گزارش روزنامه ذكر شده، درست نيست.
مركز روابط‌عمومي و امور بين‌الملل

ارسال نظر