۳ رمزارزي كه نهنگ‌ها در آبان براي كسب سود زيرنظر دارند

توانايي و تاثير نهنگ‌ها بر بازار ارز ديجيتال

۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ۰۰:۵۱:۳۲
کد خبر: ۳۰۰۴۸۶
توانايي و تاثير نهنگ‌ها بر بازار ارز ديجيتال

بهبود نسبي بازار ارزهاي ديجيتال اميدها را در دل سرمايه‌گذاران زنده كرده است و با افزايش خوش‌بيني‌ها، خريدهاي بزرگي در حال انجام است. در اين مطلب به بررسي ۳ رمزارزي مي‌پردازيم كه توجه نهنگ‌ها را به خود جلب كرده‌اند.  به گزارش والكس، تجزيه و تحليل داده‌هاي آنچين نشان مي‌دهد كه ۳ آلت كوين در نوامبر (آبان) شاهد افزايش سرمايه‌گذاري از سمت خريداران بزرگ بوده‌اند. نهنگ‌هاي كريپتو به‌طور استراتژيك روي ريپل و دو آلت‌كوين ديگر سرمايه‌گذاري كرده‌اند. آيا اين توكن‌ها قرار است به زودي صعود قابل توجهي را تجربه كنند؟

بهبود نسبي بازار ارزهاي ديجيتال اميدها را در دل سرمايه‌گذاران زنده كرده است و با افزايش خوش‌بيني‌ها، خريدهاي بزرگي در حال انجام است. در اين مطلب به بررسي ۳ رمزارزي مي‌پردازيم كه توجه نهنگ‌ها را به خود جلب كرده‌اند.  به گزارش والكس، تجزيه و تحليل داده‌هاي آنچين نشان مي‌دهد كه ۳ آلت كوين در نوامبر (آبان) شاهد افزايش سرمايه‌گذاري از سمت خريداران بزرگ بوده‌اند. نهنگ‌هاي كريپتو به‌طور استراتژيك روي ريپل و دو آلت‌كوين ديگر سرمايه‌گذاري كرده‌اند. آيا اين توكن‌ها قرار است به زودي صعود قابل توجهي را تجربه كنند؟

 ريپل اعتماد نهنگ‌ها را جلب كرده است

نهنگ‌ها پس از پيروزي‌هاي ريپل در دادگاهي كه يك طرف آن SEC است، نسبت به آينده اين رمزارز اميدوار شده‌اند و انباشت ريپل را افزايش داده‌اند. در هفته‌هاي گذشته كميسيون بورس و اوراق بهادار از شكايت عليه مديران ارشد اين شركت صرف نظر كرد و اين خبر مثبت باعث ايجاد نوسانات صعودي در قيمت ريپل شد.  داده‌هاي آنچين ثابت مي‌كند كه نهنگ‌ها فشار خريد خود را مدت كوتاهي پس از آنكه SEC در حوالي ۱۹ اكتبر (۲۷ مهر) پرونده شكايت عليه مديران ريپل را كنار گذاشت تشديد كردند. طي ۱۰ روز گذشته، نهنگ‌هايي كه بين ۱ ميليون تا ۱۰۰ ميليون ريپل دارند، ۸۰ ميليون ريپل ديگر با ارزش تقريبي ۴۸ ميليون دلار را خريداري و انباشت كرده‌اند. اين رفتار نهنگ‌ها باعث بازگشت سريع قيمت به بالاي ۰.۶۰ دلار شد.  قيمت ريپل در اوايل آگوست (مرداد) در حدود ۰.۶۵ دلار معامله مي‌شد و برهمين اساس لازم است سرمايه‌گذاران هوشيار باشند چرا كه ممكن است نهنگ‌ها پس از نزديك شدن قيمت ريپل به محدوده قبلي، ثبت سود را در دستور كار خود قرار دهند.

نهنگ‌ها پيگير ديسنترالند هستند

در سپتامبر (شهريور)، پروژه‌هاي برجسته گيم فاي (GameFi) مانند سندباكس (Sandbox) و انجين كوين (ENJ) به پايين‌ترين حد تاريخي سقوط كردند و اميدها براي اوج‌گيري متاورس كاهش يافت. اما قبل از نوامبر (آبان) نهنگ‌هاي كريپتو مقادير زيادي از توكن مانا يا ديسنترالند (MANA) را جمع‌آوري كرده‌اند. به‌طور مشخص، توكن ديسنترالند در ۲ نوامبر (۱۱ آبان) تعداد بالايي تقاضا براي خريد را از جانب نهنگ‌ها ثبت كرد. نمودار سايت سنتيمنت (Santiment) نشان مي‌دهد كه ۴۲ تراكنش نهنگ‌هاي ديسنترالند ثبت شده بالاترين ميزان از ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) است. شاخص شمارش تراكنش‌هاي مربوط به نهنگ‌ها در سنتيمنت، تعداد روزانه تراكنش‌هاي تاييد شده را كه بيش از 100 هزار دلار است دنبال مي‌كند. وقتي اين داده‌ها افزايش مي‌بايد در واقع شاهد ورود نقدينگي و افزايش خريد از جانب اين خريداران بزرگ هستيم كه به تبع آن قيمت توكن يا رمزارز مربوطه نيز وارد فاز صعودي مي‌شود. در لحظه نگارش اين مطلب افزايش انباشت نهنگ‌ها باعث عبور قيمت مانا از قلمرو حياتي ۰.۴۰ دلار شده است. در صورت تداوم اين روند، كساني كه ديسنترالند را در ماه سپتامبر (شهريور) در پايين‌ترين حد خود خريداري كرده‌اند مي‌توانند در آبان يا آذر سود قابل توجهي را به دست آورند.
    نهنگ‌ها به اينجكتيو اميدوارند
قيمت اينجكتيو در تاريخ ۲۳ اكتبر (۱ آبان) به بالاترين حد ۲۰ ماهه خود يعني ۱۲ دلار رسيد زيرا سرمايه‌گذاران واكنش مثبتي به هليكس (Helix) محصول غيرمتمركز اين بلاكچين نشان دادند و از آن زمان، نهنگ‌هاي كريپتو به انباشت اينجكتيو ادامه داده‌اند. داده‌هاي سايت سنتيمنت نشان مي‌دهد كه اينجكتيو جريان ثابتي از تراكنش‌هاي نهنگ‌ها را در ۱۶ روز متوالي ثبت كرده است. 
با نزديك شدن قيمت اينجكتيو به محدوده ۱۴ دلار، به نظر مي‌رسد كه نهنگ‌ها به دنبال افزايش سود در ماه نوامبر (آبان) هستند. شايان ذكر است كه محدوده ۱۴.۲۰ دلاري قبلا در سال ۲۰۲۱ و زماني كه بازار كريپتو در اوج بود يك بار به دست آمد. اگر نهنگ‌ها شدت خريد فعلي خود را حفظ كنند، اينجكتيو مي‌تواند از مقاومت‌هاي پيش رو عبور كند.
به‌طور كلي نهنگ‌ها در جهت‌دهي به بازار نقش مهمي را ايفا مي‌كنند و بسياري از سرمايه‌گذاران خرد با درك اهميت اين موضوع رفتار نهنگ‌ها را پيگيري مي‌كنند.

نهنگ در بازار ارز ديجيتال چيست؟

نهنگ‌ها در بازار ارزهاي ديجيتال به كساني گفته مي‌شود كه سهم بسيار زيادي از يك رمزارز را در دست دارند. همانطور كه نهنگ‌ها با حركت خود باعث ايجاد موج‌هاي زيادي مي‌شوند، اين افراد نيز در بازار توانايي ايجاد نوسان و تلاطم را دارند. اكثر نهنگ‌هاي بازار ناشناس هستند و هويت خود را آشكار نمي‌كنند. برخي از نهنگ‌هاي معروف تنها از آدرس عمومي قابل شناسايي هستند و اطلاعات بيشتري از شخص پشت پرده در اختيار نيست. برخي از معروف‌ترين نهنگ‌هاي بازار شامل ساتوشي ناكاموتو (Satoshi Nakamoto) مخترع اسرار آميز بيت كوين كه تخمين زده شده در حدود ۱ ميليون بيت كوين در اختيار دارد، دوقلوهاي وينك (Winklevoss twins)، تايلر (Tyler) و كامرون (Cameron) كه گفته مي‌شود هر كدام 1 درصد بيت كوين موجود را در اختيار دارند. از آنجا كه بازارهاي ارز ديجيتال معمولاً كمتر نظارت شده و متنوع‌تر از بازارهاي سنتي هستند، نهنگ‌ها مي‌توانند راه‌هاي متعددي براي بهره‌برداري از قدرت خريد خود پيدا كنند. براي مثال، آنها ممكن است از تكنيك‌هايي مانند «پامپ و دامپ» استفاده كنند، كه در آنها به سرعت حجم زيادي از يك ارز را خريداري مي‌كنند تا قيمت آن را افزايش دهند، سپس آن را با قيمت بالا به فروش مي‌رسانند.

علت انتخاب نام نهنگ؟

عبارت «نهنگ» در بازار ارز ديجيتال از كلمه انگليسي «Whale» ترجمه شده است و براي اشاره به افراد يا سازمان‌هايي كه مقدار زيادي از يك ارز ديجيتال را در اختيار دارند، به كار مي‌رود. دليل انتخاب اين نام اين است كه در طبيعت، نهنگ‌ها از بزرگ‌ترين موجودات دريايي هستند و حضور آنها مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر محيط پيرامون خود داشته باشد. در بازار ارز ديجيتال، «نهنگ‌ها» همچون نهنگ‌هاي واقعي، بزرگ و قدرتمند هستند. آنها به دليل داشتن حجم زياد ارزهاي ديجيتال، مي‌توانند تاثير چشمگيري بر قيمت ارزهاي ديجيتال داشته باشند. زماني كه يك نهنگ تصميم مي‌گيرد مقدار زيادي از ارز خود را بفروشد يا خريداري كند، مي‌تواند باعث تغييرات ناگهاني در بازار شود. بنابراين، نام «نهنگ» به خوبي نشان‌دهنده توانايي و تاثير آنها در بازار ارز ديجيتال است.

آيا نهنگ‌ها براي ارزهاي ديجيتال  مشكل ساز هستند؟

نهنگ‌ها مي‌توانند هم مفيد و هم مخرب براي بازار ارزهاي ديجيتال باشند. از نظر مثبت، نهنگ‌ها مي‌توانند به ايجاد ثبات در بازار كمك كنند. زيرا آنها معمولاً ميلياردها دلار ارز ديجيتال را در كيف پول خود نگه مي‌دارند و به ندرت آنها را مي‌فروشند. اين باعث مي‌شود حجم ارز ديجيتال در بازار كم شود و در نتيجه باعث افزايش ثبات قيمت مي‌شود.
از طرف ديگر، نهنگ‌ها مي‌توانند باعث نوسانات ناگهاني در قيمت ارزهاي ديجيتال شوند. اگر يك نهنگ تصميم به فروش مقدار زيادي از ارز ديجيتال خود بگيرد، اين مي‌تواند باعث افت شديد قيمت آن ارز شود. همچنين، نهنگ‌ها مي‌توانند از روش‌هاي مختلف براي منافع شخصي خود استفاده كنند، مانند تكنيك «پامپ و دامپ» كه قبلاً توضيح داده شد. در نهايت، نهنگ‌ها يك جزو غير قابل اجتناب از بازار ارز ديجيتال هستند و تاثير آنها بستگي به رفتار و اعمال آنها دارد. برخي از نهنگ‌ها مي‌توانند به بازار كمك كنند، در حالي كه برخي ديگر مي‌توانند باعث بروز مشكلات شوند.

چرا وجود نهنگ‌ها دردسرساز است؟

ذات رمز ارز و بيت كوين، غير متمركز است. در واقع بيت‌كوين (BTC) و به دنبال آن بقيه رمز ارزها با اين هدف پا به بازار گذاشتند تا به صورت غير متمركز، با كنترل و محدوديت مبارزه كنند. با اين تفاسير وقتي حجم بسيار زيادي از يك رمز ارز در اختيار شخص خاصي باشد، در واقع آن شخص مي‌تواند بازار را كنترل و در آن اعمال قدرت كند.

ارسال نظر