شاخص ملي محيط كسب‌وكار در فصل تابستان به 6.11 رسيد

حال كسب وكار نامساعدتر شد

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۴۶:۰۲
کد خبر: ۳۰۰۶۹۴
حال كسب وكار نامساعدتر شد

حال كسب و كار بدتر شد. نتايج پايش ملي محيط كسب‌وكار كشور در فصل تابستان امسال از نامساعدتر شدن شرايط براي فعاليت‌هاي اقتصادي نسبت فصل قبل و فصل مشابه در سال قبل حكايت دارد.براساس نتايج جديد پايش، شاخص محيط كسب وكار در تابستان امسال، 6.11 (نمره بدترين ارزيابي 10 است) محاسبه شده كه از وضعيت اين شاخص نسبت به ارزيابي فصل گذشته (بهار 1402 با ميانگين 6.05) نامساعدتر است. اين ارزيابي بيانگر آن است كه از نظر فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، وضعيت برخي مولفه‌هاي موثر بر محيط كسب و كار ايران در تابستان 1402 نامساعدتر شده است. عدد شاخص در تابستان 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل (3.90درصد) نامساعدتر شده است.

تعادل|

حال كسب و كار بدتر شد. نتايج پايش ملي محيط كسب‌وكار كشور در فصل تابستان امسال از نامساعدتر شدن شرايط براي فعاليت‌هاي اقتصادي نسبت فصل قبل و فصل مشابه در سال قبل حكايت دارد.براساس نتايج جديد پايش، شاخص محيط كسب وكار در تابستان امسال، 6.11 (نمره بدترين ارزيابي 10 است) محاسبه شده كه از وضعيت اين شاخص نسبت به ارزيابي فصل گذشته (بهار 1402 با ميانگين 6.05) نامساعدتر است. اين ارزيابي بيانگر آن است كه از نظر فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، وضعيت برخي مولفه‌هاي موثر بر محيط كسب و كار ايران در تابستان 1402 نامساعدتر شده است. عدد شاخص در تابستان 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل (3.90درصد) نامساعدتر شده است. براساس اين گزارش فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده، سه مولفه «غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات»، «دشواري تامين مالي از بانك‌ها»، «بي‌ثباتي سياست‌ها»، «قوانين و مقررات و رويه‌هاي اجرايي ناظر بر كسب‌وكار» را نامناسب‌ترين مولفه‌هاي محيط كسب‌وكار كشور معرفي كرده‌اند.

 وضعيت محيط كسب وكار در تابستان 

بر اساس نتايج حاصل از پايش ملي محيط كسب‌وكار ايران در تابستان امسال، 6.11 (نمره بدترين ارزيابي 10 است) محاسبه شده كه از وضعيت اين شاخص نسبت به ارزيابي فصل گذشته (بهار 1402 با ميانگين 6.05) نامساعدتر است. در تابستان 1402 فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، به ترتيب سه مولفه 1-غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات 2-دشواري تأمين مالي از بانك‌ها 3-بي‌ثباتي سياست‌ها، قوانين و مقررات و رويه‌هاي اجرايي ناظر بر كسب‌وكار را نامناسب‌ترين مولفه‌هاي محيط كسب‌وكار كشور نسبت به ساير مولفه‌ها ارزيابي نموده‌اند. بر اساس يافته‌هاي اين طرح در تابستان 1402 استان‌هاي قم، سمنان و زنجان به ترتيب داراي مساعدترين وضعيت محيط كسب‌وكار نسبت به ساير استان‌ها ارزيابي شده‌اند. بر اساس يافته‌هاي طرح، ميانگين ظرفيت فعاليت (واقعي) بنگاه‌هاي اقتصادي شركت‌كننده در فصل تابستان 1402 معادل 41.65 درصد بوده است كه نسبت به بهار 1402 (41.12 درصد) تغيير محسوسي نداشته است.
بر اساس نتايج اين پايش در تابستان 1402، وضعيت محيط كسب‌وكار در بخش خدمات (6.14) در مقايسه با بخش‌هاي صنعت (5.92) و كشاورزي (6.02) نامناسب‌تر ارزيابي شده است. در بين رشته فعاليت‌هاي اقتصادي برحسب طبقه‌بندي استاندارد ISIC.rev4، رشته فعاليت‌هاي 1- آموزش، 2- سلامت انسان و مددكاري اجتماعي و 3- آب‌رساني، مديريت پسماند، فاضلاب و فعاليت‌هاي تصفيه داراي بهترين وضعيت محيط كسب‌وكار و رشته فعاليت‌هاي 1- خدمات مربوط به تأمين جا و غذا، 2-املاك و مستغلات و 3- اداري و خدمات پشتيباني، بدترين وضعيت محيط كسب‌وكار را در مقايسه با ساير رشته فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور داشته‌اند. بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين، شاخص ملي محيط كسب‌وكار ايران در تابستان 1402، عدد 6.28 (عدد 10 بدترين ارزيابي است) به دست آمده است كه بدتر از وضعيت اين شاخص در ارزيابي فصل گذشته (بهار 1402 با ميانگين 6.16) است. ميانگين ارزيابي محيط اقتصادي عدد 6.58 است كه در ارزيابي فصل گذشته عدد 6.46 حاصل شده بود و ميانگين ارزيابي محيط نهادي عدد 6.03 است كه در فصل گذشته عدد 5.91 ارزيابي شده بود. بر اين اساس، محيط حقوقي و قانوني با عدد 5.59 و محيط مالي با عدد 8.30 به ترتيب مساعدترين و نامساعدترين محيط‌ها بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين بوده‌اند. لازم به ذكر است كه شاخص شين به دليل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بيشتري نسبت به شاخص كل كشور برخوردار است.

ارسال نظر