صرفه‌جويي ۲۷ هزار ميليارد توماني در هزينه‌هاي آرد يارانه‌اي

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۰:۵۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۸۳۲

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با اجراي طرح هوشمندسازي آرد و نان ۲۷ هزار ميليارد تومان در هزينه‌هاي تامين آرد يارانه‌اي كشور صرفه‌جويي شد.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با اجراي طرح هوشمندسازي آرد و نان ۲۷ هزار ميليارد تومان در هزينه‌هاي تامين آرد يارانه‌اي كشور صرفه‌جويي شد. از سوي ديگر قيمت آرد در معاملات غيررسمي دو برابر شد و قيمت جواز نانوايي‌ها نيز ۵۰ درصد كم شد كه نشان مي‌دهد افراد متخلف ناچار شده‌اند رفتار خود را اصلاح كنند. احسان خاندوزي در آيين‌ دستاوردهاي طرح هوشمند‌سازي يارانه آرد و نان اظهار كرد: طي يكسال گذشته تلاش بي‌وقفه بدون هياهو توسط مجموعه دست‌اندركاران طرح هوشمند‌سازي يارانه آرد و نان انجام شده كه جا دارد به آنها خداقوت بگويم. وزارت جهاد كشاورزي و وزارت كشور در اين زمينه همكاري خوبي داشته‌اند كه اگر نبود طرح به سرانجام نمي‌رسيد.
وي اضافه كرد: تمام تلاش ما در اجراي طرح هوشمند‌سازي يارانه آرد و نان اين بود كه در عمل نشان دهيم مي‌توان اصلاحات اقتصادي در ايران را با تمام محدوديت‌هاي اجتماعي و فرهنگي انجام داد. وزير اقتصاد با اشاره به پيشنهاد ساماندهي وضعيت آرد و نان در اوايل سال ۱۴۰۱ خاطرنشان كرد: بعد از حدود دو ماه بررسي طرح جمع‌بندي اين شد كه فعلا قابل انجام نيست اما مجموعه‌اي از جوانان نخبه كشور همت كرده‌اند و به تمام شهرها و روستاهاي كشور رفتند و اين كار در مدت زمان كوتاهي ميسر شد. خاندوزي طرح هوشمند‌سازي يارانه آرد و نان را در سه گام مورد بررسي قرار داد و گفت: گام اول شفاف شدن داده‌ها براي اشراف حاكميت به موضوعاتي همچون ميزان مصرف، توليد، ريزداده‌ها، الگوهاي مصرف و نيازها بود كه در نيمه دوم سال ۱۴۰۱ به اين موضوع پرداخته شد. وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: گام دوم هوشمند‌سازي نحوه حمايت و تخصيص منابع بود كه بايد ما به ازاي آن را به نانوايان تخصيص مي‌داديم. نيمه اول سال ۱۴۰۲ به اين مرحله پرداخته شد. وي تاكيد كرد: قدم سوم مردمي‌سازي طرح هوشمند‌سازي يارانه آرد و نان است كه هم‌اكنون بايد اجرا شود. مردم مي‌توانند در مورد جزييات، نقاط مثبت و منفي طرح نظر بدهند تا ان شاءالله اين قدم نيز به نتيجه برسد و زنجيره اصلاح و تكميل شود. خاندوزي صرفه‌جويي در مصرف آرد و نان را مهم‌ترين دستاورد هوشمند‌سازي دانست و گفت: با اجراي طرح هوشمند‌سازي تا پايان سال بيش از ۱.۵ ميليون تن در مصرف آرد كشور صرفه‌جويي صورت خواهد گرفت. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به آمار مصرف آرد يارانه‌اي طي پنج سال گذشته يادآور شد: در سال ۱۳۹۸ مصرف آرد يارانه‌اي كشور ۸.۱ ميليون تن بود كه سال ۱۳۹۹ به ۸.۳ ميليون تن رسيد. سال ۱۴۰۰ اين عدد به ۸.۵ ميليون تن افزايش پيدا كرد. اگر همان مسير را ادامه مي‌داديم سال ۱۴۰۱ بايد به ۸.۸ ميليون تن و امسال به ۹.۹ ميليون تن مصرف آرد يارانه‌اي مي‌رسيديم، اما خوشبختانه با اجراي طرح هوشمند‌سازي در سال ۱۴۰۱ ميزان مصرف به ۸.۲ ميليون تن رسيد و در سال جاري به ۸.۱ ميليون تن خواهد رسيد. البته هنوز نظارت‌ها دقيق نيست و انحرافاتي در طرح وجود دارد. با اين حال مصرف آرد كشور امسال به مصرف سال ۱۳۹۸ بر مي‌گردد.

ارسال نظر