افراد نبايد در دام رويافروشان بيفتند

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۱:۲۹:۲۳
کد خبر: ۳۰۱۸۴۵

روانشناسي بازار معاملات و اقتصاد رفتاري از جمله موضوعات بسيار مهمي هستند كه مي‌توانند تأثير بسزايي روي عملكرد معامله‌گران و سهامداران داشته باشند. اما نكته مهم اين است كه برخي از افراد فعال در بازار‌هاي مالي آن طور كه بايد به اين مهم توجه نمي‌كنند.

نبض بورس| روانشناسي بازار معاملات و اقتصاد رفتاري از جمله موضوعات بسيار مهمي هستند كه مي‌توانند تأثير بسزايي روي عملكرد معامله‌گران و سهامداران داشته باشند. اما نكته مهم اين است كه برخي از افراد فعال در بازار‌هاي مالي آن طور كه بايد به اين مهم توجه نمي‌كنند.
ثآرا سادت ميران، محقق و پژوهشگر اقتصاد رفتاري و مالي رفتاري در بخشي از يكي از نوشته‌هاي خود در مورد روانشناسي در معامله‌گري نوشته است: مهم نيست كه چقدر پول داريد، مهم نيست كه تا چه اندازه در تحليل تكنيكال ماهر هستيد و مهم نيست كه تا چه اندازه فكر مي‌كنيد راجع به معامله كردن علم و دانش داريد، اگر شما داراي طرز فكر درست نباشيد، هيچگاه نمي‌توانيد در ماركت به درآمد مستمر برسيد.
موفقيت يا شكست شما در ماركت از طرز فكر شما نشأت مي‌گيرد. اغلب معامله گران آشنايي با جنبه رواني معامله كردن دارند و مي‌دانند كه چقدر مهم است، اما براي فراگيري اين جنبه‌ها سستي مي‌كنند و گاه آن را پشت گوش مي‌اندازند يا به كل، آن را رد مي‌كنند كه هر دو اشتباه بسيار بسيار بزرگي هستند.»
اين محقق و پژوهشگر اقتصاد رفتاري و مالي رفتاري تأكيد مي‌كند: اگر با طرز فكر نادرست معامله كنيد فرقي نخواهد داشت كه چه مقدار پول داريد يا اينكه در استراتژي خود استاد هستيد. شما در نهايت، خود را براي شكست آماده مي‌كنيد. هيچ استراتژي‌اي و هيچ حجم پولي نمي‌تواند براي شما پول بسازد اگر كه به طرز صحيح راجع به معامله‌گري فكر نكنيد.
اهميت جنبه‌هاي مختلف روانشناسي معامله‌گري تا جايي است كه افراد را براي بهتر متوجه شدن طرز فكر معامله‌گري آماده خواهد كرد.
ثآرا سادت ميران، محقق و پژوهشگر اقتصاد رفتاري و مالي رفتاري در تعريف اقتصاد رفتاري بيان كرد: اقتصاد رفتاري تشريح و بررسي حالت‌هاي رواني معامله گران و نحوه رفتار فردي و گروهي آنها در مواجهه با بازار، شرايط مختلف آن و تمامي تصميمات اقتصادي چه در سطح خُرد و چه در سطح كلان است.
متأسفانه، ريسك‌هايي كه بر كشور ما و بازار سرمايه ما حاكم است ارتباط زيادي به رفتار توده مردم ندارد و بيشتر وابسته به رفتار سياستمداران كشور و ريسك‌هاي منطقه‌اي و جهاني است. البته كه هر شناخت و آموزشي خصوصاً در حيطه اقتصاد رفتاري به اتخاذ تمامي تصميمات اقتصادي ما كمك شايان توجهي مي‌كند.
اين پژوهشگر اقتصاد رفتاري و مالي رفتاري در رابطه با تبليغات گسترده رويا فروشي از سوي برخي از افراد تصريح كرد: با گسترش روز افزون شبكه‌هاي اجتماعي در تمامي كشور‌هاي دنيا چنين مطالبي در خصوص رويا فروشي، به نوعي مخفي كردن حقيقت و معايب و مبالغه در مزاياي هر شغلي خصوصاً معامله‌گري وجود دارد كه صد البته افراد جوينده اين دانش با بهره‌گيري از آموزش‌هاي مناسب و مربي مي‌توانند به خواست خود دست يابند. با توجه به اينكه به وفور، محتواي رايگان در فضاي اينترنت وجود دارد. از اين رو، خود مخاطبان نبايد در دام اين افراد سودجو بيفتند. 
روانشناسي در تريد چيزي است كه افراد بايد خودشان در طول زمان و با طي كردن مراحل مختلف به آن دست پيدا كنند. چون مانند الماسي است كه در شرايط فشار و گرماي زياد در دل زمين به ارزش مي‌رسد و اين افراد مي‌توانند پله پله به كمال خود برسند كه البته مستلزم آموزش، مطالعه و مربي حرفه‌اي است.
در بازار و شرايط فعلي تا چه اندازه با رفتار‌هاي هيجاني سهامداران و معامله گران روبرو هستيم؟ ثآرا سادت ميران در پاسخ به اين پرسش كه «در بازار و شرايط فعلي تا چه اندازه با رفتار‌هاي هيجاني سهامداران و معامله گران روبرو هستيم و آيا اين افراد طرح مدون و برنامه منظمي دارند يا خير» گفت: در شرايط بي‌ثباتي و نبود امنيت رواني كه بر جامعه و بازار سرمايه حاكم است بايد به مردم حق داد كه از سرمايه‌هاي زندگي خود كه با خون دل و صرفه جويي به دست آورده‌اند محافظت كنند. چون متأسفانه، شرايطي كه سهامداران در سال‌هاي اخير سپري كردند بدترين شرايطي بود كه حتي بدبين‌ترين فعالان بازار سرمايه نيز، تصورش را نمي‌كردند.
بازار سرمايه به محلي تبديل شده است براي تأمين مالي كسري بودجه دولت و كوره پولسوزي براي از بين بردن نقدينگي كه دولت بدون حساب و كتاب و پشتوانه به جامعه تزريق مي‌كند.
خيلي از سهام‌ها با وجود اين تورم افسار گسيخته و وحشتناك هنوز ۷۰ تا ۸۰ درصد زير سقف سال ۹۹ خود هستند و اين يعني نابودي سرمايه و اعتماد توده مردم نسبت به بازار سرمايه كه همه مي‌دانيم يكي از شاخصه‌هاي مهم اقتصادي هر كشوري است.
اين پژوهشگر اقتصاد رفتاري و مالي رفتاري در پايان خاطرنشان كرد: سهامداران با توجه به شرايط بازار عكس العمل نشان مي‌دهند. اتفاقاً هوشمندانه‌ترين تصميمات را افرادي گرفتند كه به صورت هيجان‌زده در سال ۹۹ يا ارديبهشت ماه امسال از بازار خروج كردند. در حقيقت، هميشه رفتار رمه‌اي بد نيست. چون بعضي از مواقع باعث حفظ جان و مال مردم خواهد شد. بنابراين، با توجه به شرايط بدون ثبات كشور و بازار سرمايه و سايه جنگ و ناامني بر كشور، مردم خود به صورت غريزي براي بقا در شرايط بحراني بهترين واكنش را نشان خواهند داد كه مي‌تواند در آينده به رفتار رمه‌اي يا شايد شعور و آگاهي تعبير شود.

ارسال نظر