«تعادل» گزارش مي‌دهد

پيشراني بخش نفت و گاز در رشد اقتصادي كشور

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۰:۵۶:۱۱
کد خبر: ۳۰۱۹۳۲
پيشراني بخش نفت و گاز در رشد اقتصادي كشور

بخش نفت و گاز ايران در دو فصل اول سال ۱۴۰۲، رشد چشمگيري داشته است و به موتور محركه اقتصاد كشور تبديل شده است. تمركز بر بازارسازي در بازار نفت، تاكيد بر استفاده از ظرفيت و توان داخلي، پيگيري بازارهاي جديد صادراتي، فراواني ذخاير و اجراي سياست‌هاي سرمايه‌گذاري مطلوب، همگي به اين رشد كمك كرده‌اند و اين بخش به اقتصاد ايران رونق بخشيده است كه براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي براي كشور بسيار مهم است.

بخش نفت و گاز ايران در دو فصل اول سال ۱۴۰۲، رشد چشمگيري داشته است و به موتور محركه اقتصاد كشور تبديل شده است. تمركز بر بازارسازي در بازار نفت، تاكيد بر استفاده از ظرفيت و توان داخلي، پيگيري بازارهاي جديد صادراتي، فراواني ذخاير و اجراي سياست‌هاي سرمايه‌گذاري مطلوب، همگي به اين رشد كمك كرده‌اند و اين بخش به اقتصاد ايران رونق بخشيده است كه براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي براي كشور بسيار مهم است. به گزارش خبرنگار «تعادل»، در هفته جاري رشد اقتصادي بخش نفت و گاز توسط مركز آمار اعلام شد و بخش استخراج نفت و گاز بخش پيشران اقتصادي ايران با رشد ۲۵.۶ درصدي بوده است. اين رشد قابل توجه در بخش نفت و گاز ايران را مي‌توان به عوامل كليدي متعددي نسبت داد. اولاً، دولت سيزدهم و سياست‌هاي حوزه نفت و گاز با فرض ماندگاري تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران به سمت بازارسازي براي نفت خام رفت و اين سياست فعالانه انرژي به ايران اجازه داد تا دوباره وارد بازارهاي جهاني انرژي شود. اين امر باعث شده است كه اين كشور به سرعت توانايي‌هاي توليد و صادرات خود را افزايش دهد. علاوه بر اين، ايران با تاكيد بر استفاده از پيمانكاران داخلي و فناوري، تلاش‌هاي هماهنگي براي توسعه صنعت نفت و گاز داخلي خود انجام داده است. اين امر به كاهش هزينه‌ها و افزايش كارايي كمك كرده و باعث رشد بيشتر در اين بخش شده است. تكميل موفقيت‌آميز فاز ۱۱ ميدان گازي پارس جنوبي، علي‌رغم تاخيرهاي متعدد پيمانكاران خارجي، نمونه بارز تمركز ايران به استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي در پروژه‌هاي انرژي است.
علاوه بر اين، ايران به‌طور استراتژيك بر گسترش تجارت انرژي و تنوع بخشيدن به مقاصد صادراتي خود تمركز كرده است. در حالي كه خريداران سنتي مانند چين و هند همچنان بازارهاي مهمي هستند، ايران نيز به‌طور فعال مشاركت‌هاي تجاري جديدي را با كشورهاي آسياي جنوب شرقي و آفريقا دنبال كرده است. اين رويكرد به كاهش تأثير هرگونه اختلال ژئوپليتيكي بالقوه و افزايش سهم بازار آن كمك كرده است. يكي ديگر از عوامل موثر در رشد بخش نفت و گاز ايران، ذخاير غني ايران است. ايران چهارمين ذخاير بزرگ نفت جهان و دومين ذخاير گاز طبيعي را در اختيار دارد. اين فراواني منابع، پايه‌اي قوي براي رشد اقتصادي پايدار در بخش انرژي براي ايران فراهم مي‌كند. علاوه بر اين، ايران سياست‌هايي را براي تشويق سرمايه‌گذاري خارجي در بخش نفت و گاز خود اعمال كرده است. اين كشور شرايط جذاب‌تري را به شركت‌هاي بين‌المللي ارايه كرده است كه باعث بهبود فضاي سرمايه‌گذاري و تسهيل انتقال فناوري شده است. علاوه بر اين، ايران تمايل خود را براي همكاري با شركاي خارجي در سرمايه‌گذاري مشترك نشان داده است كه امكان به اشتراك‌گذاري تخصص و منابع را فراهم مي‌كند.
رشد بخش نفت و گاز ايران پيامدهاي قابل توجهي بر اقتصاد كل كشور داشته است. تجارت نفت و گاز به عامل اصلي رشد اقتصادي ايران تبديل شده است و بخش قابل توجهي از درآمد دولت را به خود اختصاص داده است. افزايش توليد و صادرات نفت نيز منجر به افزايش درآمدهاي ارزي شده و به تثبيت ارز كشور و كاهش تورم كمك كرده است.
علاوه بر اين، رشد در بخش نفت و گاز اثرات سرريز مثبتي بر ساير بخش‌هاي اقتصاد داشته است. افزايش سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها، مانند خطوط لوله و پالايشگاه‌ها، شغل ايجاد كرده و فعاليت‌هاي اقتصادي را تحريك كرده است. توسعه زنجيره ارزش صنايع جانبي مانند پتروشيمي نيز به تنوع بخشيدن به اقتصاد ايران كمك كرده است.
در خاتمه، بخش نفت و گاز ايران در دو فصل اول سال ۱۴۰۲، رشد چشمگيري داشته است و به موتور محركه اقتصاد كشور تبديل شده است. تمركز بر بازارسازي در بازار نفت، تاكيد بر استفاده از ظرفيت و توان داخلي، پيگيري بازارهاي جديد صادراتي، فراواني ذخاير و اجراي سياست‌هاي سرمايه‌گذاري مطلوب، همگي به اين رشد كمك كرده‌اند و اين بخش به اقتصاد ايران رونق بخشيده است كه براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي براي كشور بسيار مهم است.

ارسال نظر