«تعادل» گزارش مي‌دهد

تكانه‌هاي بورس براي سبز شدن

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۱:۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۹۴۳
تكانه‌هاي بورس براي سبز شدن

پايان معاملات سومين روز كاري هفته مصادف با نشست خبري رييس سازمان بورس بود و طبق روال گذشته شاخص در اين روز چنگي به دل نمي‌زد؛ اما مثبت به پايان رسيد كه برخي علت اين مثبت شدن را اخبار مثبت درخصوص بازار و سهام عدالت مي‌دانند.

پايان معاملات سومين روز كاري هفته مصادف با نشست خبري رييس سازمان بورس بود و طبق روال گذشته شاخص در اين روز چنگي به دل نمي‌زد؛ اما مثبت به پايان رسيد كه برخي علت اين مثبت شدن را اخبار مثبت درخصوص بازار و سهام عدالت مي‌دانند.

همانطور كه بيش از اين هم توضيح داده شد اخبار مثبت تنها به صورت موقت روي بازار تاثير دارند بيشترين چيزي كه مسير بازار سرمايه را تغيير مي‌دهد تزريق نقدينگي و اعتماد است. از سوي ديگر اخبار حاصل از بودجه در ميان مدت تاثير منفي مي‌تواند داشته باشد و در نهايت اين چرخه اغلب زيان بار براي سهامداران است.

درست است بودجه سيگنال منفي به بازار سرمايه تزريق كرده اما نوسان قيمت دلار، پيش بيني افزايش قيمت نفت و كاموديتي‌ها در ميان مدت بازار را مثبت مي‌كند. ولي همانطور كه بارها تاكيد شده اين موضوع به صورت موقت است تا زماني كه نقدينگي به بازار تزريق شود و آن زمان بايد به تالار شيشه‌اي اميدوار بود. اغلب كارشناسان پيش بيني كرده‌‌اند كه در زمستان بورس تغيير چنداني نخواهد داشت اما بهار 1403 اين بازار شاهد تحولاتي عطيم خواهد بود.

طي معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 831 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 31 هزار و 905 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش هزار و 257 واحد در رقم 712 هزار و 74 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 36 واحدي به رقم 25 هزار و 116 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 635 واحد به سطح 127 هزار و 896 واحد رسيد.

روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي سومين روز متوالي منفي شد و 265 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد وسپهر بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 58 ميليارد تومان بود. پس از وسپهر، نمادهاي وبملت، وسالت، وپاسار و شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي بورس، اخابر، زفجر، خودرو و فلوله تعلق داشت.

طي روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار و 680 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 4 هزار و 136 ميليارد تومان بود كه 35 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 183 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد وسپهر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 109 ميليارد تومان بود. پس از وسپهر، اخابر بيشترين ارزش معاملات را داشت و ذوب رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد بورس و نطرين در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام كرمان با تعداد 456 ميليون و 100 هزار و 436 سهم در صدر قرار گرفته است. وسپهر در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد ذوب و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، 48 نماد صف خريد داشتند و 51 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 3 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 123 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 35 درصدي به 335 ميليارد تومان رسيد.

 

نفت گران مي‌شود؟

اوپك پلاس با وجود اينكه برگزاري ديدار وزيران اين گروه به دليل اختلاف نظر درباره سهميه توليد ميان بعضي از توليدكنندگان، به پنجشنبه هفته جاري موكل شد، به دنبال تعميق كاهش توليد است. كه به گفته كارشناسان اين كاهش توليد مي‌تواند گرني نفت را در پي داشته باشد و اين گراني وضعيت بازارها را تغيير مي‌دهد.

تحليلگران متعددي انتظار دارند اوپك پلاس براي حمايت از قيمت نفت، كاهش عرضه را در سال ميلادي آينده تمديد كرده يا حتي تشديد كند.يك منبع آگاه در اوپك پلاس اظهار كرد: انتظار دارد گزينه‌اي براي كاهش بيشتر توليد گروهي در نشست روز پنجشنبه مطرح شود. منابع آگاه در اوپك پلاس اوايل ماه ميلادي جاري اعلام كردند اين گروه قرار است كاهش توليد بيشتر را بررسي كند.

اوپك و متحدانش شامل روسيه كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند، روز پنجشنبه ديدار آنلاين خود را ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه به وقت تهران آغاز خواهند كرد.

اين ديدار قرار بود ابتدا در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) برگزار شود اما به دليل اختلاف بر سر سطح توليد نفت اعضاي آفريقايي اوپك، به تاخير افتاد. با اين حال، برخي از منابع از آن زمان گفته‌اند كه اين گروه به توافق در خصوص اين موضوع، نزديك شده است.وزارت نفت كويت در پستي در شبكه اجتماعي ايكس اعلام كرد: اين كشور عضو اوپك به هر گونه تصميمي كه توسط اين گروه گرفته مي‌شود، به خصوص تصميماتي كه مربوط به سهميه بازار و توليد نفت است، متعهد خواهد بود.

بر اساس گزارش رويترز، عربستان سعودي، روسيه و ساير اعضاي اوپك پلاس در سلسله اقدامات كه از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، متعهد شده‌اند توليد نفت خود را به ميزان حدود پنج ميليون بشكه در روز كاهش دهند. اين رقم شامل كاهش داوطلبانه يك ميليون بشكه در روز از سوي عربستان سعودي و كاهش ۳۰۰ هزار بشكه در روز صادرات نفت توسط روسيه است كه تا پايان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

 

افزايش سقف معافيت مالياتي

طبق لايحه بودجه سال آينده، سقف معافيت مالياتي سالانه ۱۲۰ ميليون تومان و ماهانه ۱۰ ميليون تومان لحاظ شده است اما قرار شده در اصلاحيه لايحه اين ميزان افزايش يابد و طبق آنچه محمد هادي سبحانيان روز سه‌شنبه در توئيتي اعلام كرده، افزايش سقف معافيت مالياتي از سوي رييس‌جمهور تاييد شده و در اصلاحيه لايحه بودجه ۱۴۰۳ سقف معافيت ماهيانه ۱۰ ميليون توماني افزايش خواهد يافت.

بر اين اساس، با پيشنهاد سازمان امور مالياتي و تاييد رييس‌جمهور در بودجه سال ۱۴۰۳ سقف معافيت مالياتي كاركنان، كارمندان و اصناف و مشاغل افزايش خواهد يافت.

همچنين در اين زمينه داوود خدابنده، رييس مركز روابط عمومي سازمان امور مالياتي - اظهار كرده كه سازمان امور مالياتي از ابتدا افزايش سقف معافيت مالياتي كارمندان و اصناف را به سازمان برنامه پيشنهاد كرده بود كه الحمدالله با تاييد رييس‌جمهور اين مهم محقق خواهد شد.

گفته مي‌شود نحوه ماليات ستاني در بودجه در حال اصلاح است و سازمان امور مالياتي پيشنهاد داده كه سقف معافيت‌هاي مالياتي كاركنان و كارمندان با افزايش ۲۵ درصدي از ۱۰ ميليون تومان به ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف معافيت مالياتي اصناف و مشاغل نيز با افزايش ۱۱۰ درصدي از ۴۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ ميليون تومان برسد.

اين افزايش مالياتي روي شركت‌هاي بورسي تاثير بگذارد و شرايط سوددهي را به زيان تبديل كند. درحال حاضر شركت‌هاي بورسي با مشكلات بسيار زيادي روبرو هستند و اين افزايش ماليات باري اضافه بر دوش شركت‌هاست كه در نهايت مي‌تواند وضعيت اقتصادي كشور را نيز وخيم كند.

ارسال نظر