راهكار اصلي كاهش ترافيك و آلودگي هواي پايتخت

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۴۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۱۱۷

يك عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينكه متروي پرند كمك زيادي به حل مسائل ترافيكي مي‌كند، گفت: هرچقدر بتوانيم مردم را از ساير شهرها با قطار به تهران منتقل كنيم، مي‌تواند باعث كاهش بسزايي در ورودي خودروها داشته باشد و ترافيك شهر تهران را كم كند.

يك عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينكه متروي پرند كمك زيادي به حل مسائل ترافيكي مي‌كند، گفت: هرچقدر بتوانيم مردم را از ساير شهرها با قطار به تهران منتقل كنيم، مي‌تواند باعث كاهش بسزايي در ورودي خودروها داشته باشد و ترافيك شهر تهران را كم كند.
محسن پورسيدآقايي، عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با تسنيم درباره احداث متروي پرند گفت: بخش مهمي از ترافيك تهران ناشي از ورود و خروج خودروهاي شخصي از اطراف پايتخت به آن است. بار ترافيك درون شهري تهران خيلي قابل تحمل‌تر است تا وقتي كه نزديك به روزي 550 هزار خودروي شخص از اطراف تهران و شهرهاي حومه وارد آن و از آن خارج مي‌شوند. اين به معناي قفل شدن بزرگراه‌هاي ورودي و خروجي شهر در صبح و عصر است. بار ترافيكي، درون شهر قفل مي‌شود و تهران را با شرايط سخت مواجه مي‌كند. وي با بيان اينكه راهكار جدي براي كاهش ترافيك در سطح تهران اين است كه شهرهاي اقماري تهران به سيستم حمل‌ونقلي مناسب مجهز شوند، اظهار كرد: يعني نه تنها پرند بلكه بقيه شهرهاي اطراف تهران نيز بايد به سيستم منظم ريلي مجهز باشند تا مردم نياز به ماشين شخصي نداشته باشند و ترافيك و هزينه‌هاي ماشين برايشان صرف نكند و با مترو و وسايل حمل و نقل ريلي جابه‌جا بشوند.
پورسيدآقايي اظهار كرد: البته لزوما وسيله نقليه ريلي‌ كه مردم را بين شهرها جابه‌جا مي‌كند، مترو نيست بلكه شبكه ريلي راه آهن نيز مي‌تواند در اين زمينه به كمك ما بيايد؛ مانند مسير پيشوا؛ عموما در شهرهاي توسعه‌يافته، سه سيستم حمل و نقل برون شهري، حمل و نقل ريلي حومه شهرها و مترو وجود دارد. اين عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت با بيان اينكه متروي پرند كمك زيادي به حل مسائل ترافيكي مي‌كند، عنوان كرد: مترو و شبكه حمل و نقل ريلي حومه شهرها از يك جنس نيستند و به لحاظ فني اين اشتباه شده است. ما خط يك مترو را تا پرند امتداد داديم در صورتي كه مسير حمل و نقل حومه‌اي به لحاظ استاندادرها، سطح زمين بودن، سرفاصله قطارها و ظرفيتي كه بايد داشته باشد متفاوت است. چيزي مانند كرج كه عملا مترو نيست و حمل و نقل حومه‌اي واقعي در خط 5 مترو تهران ديده مي‌شود. نوع قطار خط 5 فرق دارد و ظرفيتش متفاوت است.
وي اظهار كرد: بايد قطارهاي حومه‌اي را مفصل‌تر و قوي‌تر بسازيم و با شبكه‌هاي مترو به يكديگر وصل كنيم. مانند تهران ـ كرج كه در يك جا با خط 4 تقاطع دارد و اگر مي‌شد با ديگر خطوط هم تقاطع داشته باشد به سيستم حمل و نقل ريلي بسيار مناسبي تبديل مي‌شد كه افراد در آن به راحتي به تهران و در ادامه به خطوط درون شهري وصل مي‌شدند؛ اين روش علمي‌تر است. به هر صورت هر چقدر بتوانيم مردم را از ساير شهرها با قطار به تهران منتقل كنيم، مي‌تواند باعث كاهش بسزايي در ورودي خودروها داشته باشد و ترافيك شهر را كم كند.
پورسيدآقايي با بيان اينكه اين اتفاق باعث مي‌شود مردم در زمان كم جابه‌جا شوند و مزاياي بسياري هم خواهد داشت، اظهار كرد: زمان مردم در اين اتفاق، منظم مي‌شود چون ترافيك در تهران قابل پيش‌بيني نيست. مسيري كه شايد يك ساعت در يك روز زمان ببرد در روز ديگر دو ساعت راه است. شايد تاكنون محاسبه اقتصادي اثري كه ترافيك روي ذهن مردم دارد را كارشناسان بررسي نكرده باشند اما استرس‌هاي ناشي از ماندن در ترافيك اثر بسيار بزرگي در روابط اجتماعي مردم دارد. همه اينها وقتي يك سيستم حمل و نقل ريلي مناسب داشته باشيم مي‌تواند كمك به اين كند كه مردم با آسايش بيشتري جابه‌جا بشوند. اين عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت متذكر شد: اميدواريم اين اتفاق براي ديگر مسيرها مانند پرديس، هشتگرد و ورامين (كه يك خط به آنجا مي‌رود اما كافي نيست) نيز اجرايي شود؛ از قديم قرار بود براي ورامين دو خط مجزا طراحي و اجرا بشود كه هنوز عملياتي نشده است. 

ارسال نظر