با آخرين صعود رمزارزها، ۸۳ درصد از آدرس‌هاي بيت‌كوين «در سود» هستند

بيت‌كوين در آستانه ۳۹ هزار دلار شدن

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۵۵:۵۱
کد خبر: ۳۰۲۱۲۱
بيت‌كوين در آستانه ۳۹ هزار دلار شدن

بازار كريپتو طي دو هفته گذشته نوسانات شديدي را تجربه كرده كه ناشي از تحولات مربوط به تاخير تاييد صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF) و مسائل حقوقي پيرامون صرافي بايننس است. در نتيجه اين موارد، قيمت بيت‌كوين براي فراتر رفتن از مرز ۳۸ هزار دلار تلاش كرده، گلس‌نود تخمين مي‌زند كه با تاييد ETF بيت‌كوين حدود ۷۰ ميليارد دلار سرمايه به سمت آن سرازير مي‌شود.

بازار كريپتو طي دو هفته گذشته نوسانات شديدي را تجربه كرده كه ناشي از تحولات مربوط به تاخير تاييد صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF) و مسائل حقوقي پيرامون صرافي بايننس است. در نتيجه اين موارد، قيمت بيت‌كوين براي فراتر رفتن از مرز ۳۸ هزار دلار تلاش كرده، گلس‌نود تخمين مي‌زند كه با تاييد ETF بيت‌كوين حدود ۷۰ ميليارد دلار سرمايه به سمت آن سرازير مي‌شود.

۱۰ سال پيش بود كه قيمت بيت‌كوين، در صرافي مت‌گاكس (Mt. Gox) سد هزار دلار را درهم شكست و توانست براي اولين‌بار چهاررقمي شود. در آن زمان، قيمت دلار نيز در ايران در محدوده ۲ هزار و ۹۵۰ تومان بود و بدين‌ترتيب هر بيت‌كوين در آن دوره به محدوده ۲ ميليون و ۹۵۰ هزار تومان رسيد. نكته مهم اينكه قيمت بيت‌كوين با روند نسبتاً نزولي كه در يك‌ونيم سال گذشته تا چند ماه پيش شاهدش بوده است، در‌حال‌حاضر و ۱۰ سال پس از آن ركوردشكني تاريخي، در محدوده ۳۸ هزار دلار، يعني ۱ ميليارد و ۹۰۰ هزار تومان، معامله مي‌شود. جالب است بدانيد كه بيت‌كوين درست يك سال پيش در چنين روزي، با قيمت ۱۶ هزار و ۸۰۰ دلار معامله مي‌شد. حالا چهارمين هاوينگ بيت‌كوين نيز نزديك است و بايد ديد كه اين هاوينگ كه به فرايند نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلوك گفته مي‌شود، چه تأثيري بر قيمت بيت‌كوين مي‌گذارد. تقريباً هر چهار سال يك هاوينگ را در بلاكچين بيت‌كوين شاهد هستيم كه در آن، پاداش استخراج هر بلوك بيت‌كوين نصف مي‌شود و به‌نوعي استخراج بيت‌كوين را سخت‌تر مي‌كند. با سخت‌شدن و كاهش عرضه بيت‌كوين، در سه هاوينگ قبلي قيمت بيت‌كوين افزايش يافته است؛ اما نمي‌توان با قطعيت گفت كه با هاوينگ‌هاي بعدي نيز قيمت بيت‌كوين افزايش خواهد يافت. بازار كريپتو طي دو هفته گذشته نوسانات شديدي را تجربه كرده كه ناشي از تحولات مربوط به تاخير تاييد صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF) و مسائل حقوقي پيرامون صرافي بايننس است. در نتيجه اين موارد، قيمت بيت‌كوين براي فراتر رفتن از مرز ۳۸ هزار دلار تلاش كرده و منجر به يك دوره حركت جانبي شده است. با اين وجود، در ميان اين تثبيت، قيمت سكه همچنان به شكل‌گيري الگوي كانال در حال گسترش كه منجر به افزايش در پنج هفته گذشته شده است، ادامه مي‌دهد.

قيمت بيت‌كوين ممكن است به ۵۰ هزار دلار برسد

معامله‌گر معروف رمزارزها، ون دي پوپ با پيشنهاد اينكه اگر حركت فعلي بيت‌كوين ادامه پيدا كند، مي‌تواند به محدوده چشمگير ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار برسد، هيجان افراد را برانگيخته است. چيزي كه به اين افزايش ارزش بيت‌كوين دامن مي‌زند، خوش‌بيني جديد در بازار است.

افراد احساس اميدواري مي‌كنند زيرا اين باور رو به رشد وجود دارد كه كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات‌متحده (SEC) ممكن است به صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF) چراغ سبز نشان دهد. شركت تجزيه و تحليل بلاك چين گلس‌نود مي‌گويد سد بزرگي از سرمايه منتظر تاييد ETF بيت‌كوين است. طبق گزارش جديد گلس‌نود با تاييد ETF بيت‌كوين حدود ۷۰ ميليارد دلار پول جديد به بيت‌كوين سرازير مي‌شود كه به‌طور بالقوه زمينه را براي افزايش قيمت آن فراهم مي‌كند. گلس‌نود تحليل خود را بر اين فرض استوار مي‌كند كه بخش قابل توجهي از سرمايه سرمايه‌گذاري شده در سهام، اوراق قرضه و بازار طلا ممكن است به سمت سرمايه‌گذاري بيت‌كوين تغيير كند. گلس‌نود در ادامه تاكيد داشت كه اين هجوم سرمايه جديد مي‌تواند تأثير زيادي بر بازار بيت‌كوين داشته باشد و به‌طور بالقوه قيمت آن را به سطوح بالاتري برساند. تخمين زده مي‌شود كه تقريباً ۶۰.۶ ميليارد دلار از تركيب ETF سهام و اوراق قرضه و حدود ۹.۹ ميليارد دلار از بازار طلا وارد بيت‌كوين شود. ديدگاه ون دي پوپ با عامل كليدي ديگري يعني رويداد هاوينگ بيت‌كوين همراه شده و تنها ۱۳۹ روز ديگر به اين رويداد باقي مانده است. در طول اين رويداد، پاداش استخراج‌كنندگان بيت‌كوين به نصف كاهش مي‌يابد و بر انتظارات افزوده مي‌شود. اين كاهش بيت‌كوين‌هاي جديد، همراه با افزايش تقاضا، معمولا زمينه را براي افزايش قيمت بيت‌كوين فراهم مي‌كند.

 

اعتراف به پيشنهاد اشتباه  براي فروش ارزهاي ديجيتال

در مقابل، جيم كرامر، تحليلگر بازار و مدير پيشين صندوق‌هاي پوشش ريسك، تلويحاً اعتراف كرد كه در مورد بيت‌كوين اشتباه كرده است و گفته كه در درخواست خود از سرمايه‌گذاران براي فروش اين ارز ديجيتال شتاب‌زده عمل كرده است. او در طول برنامه خود در شبكه سي‌ان‌بي‌سي در پاسخ تماس‌گيرنده‌اي كه در مورد خريد سهام در شركت استخراج بيت‌كوين «كلين‌اسپارك» سوال پرسيده بود، پاسخ داد كه هركسي كه به بيت‌كوين علاقه دارد بايد سرمايه‌گذاري خود را در آن افزايش دهد. كرامر در ۵ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۴ آذر ۱۴۰۱)، زماني كه بيت‌كوين با قيمت 17.150 دلار معامله مي‌شد، از سرمايه‌گذاران خواست تا تمام ارزهاي ديجيتال خود را بدون توجه به ضرر آن بفروشند. از آن زمان تاكنون، قيمت بيت‌كوين حدود ۱۱۸درصد افزايش و اكنون در محدوده 37.500 دلاري در نوسان است. از آنجايي كه بيت‌كوين براي سرمايه‌گذاران كمياب‌تر و جذاب‌تر مي‌شود، هيجان پيرامون اين رويداد لايه‌اي از انتظار را به بازار اضافه مي‌كند.

از آنجايي كه جامعه كريپتو مشتاقانه منتظر اتفاقات بعدي است، فعالان بازار در حال بررسي سناريوهاي مختلف هستند، به نظر برخي تحليلگران شمارش معكوس براي ۵۰هزار دلار آغاز شده است و علاقه‌مندان خود را براي سفر هيجان‌انگيز پيش رو آماده مي‌كنند. بر اساس داده‌هاي (IntoTheBlock (ITB، در حال حاضر ۸۳ درصد از آدرس‌هاي بيت‌كوين «در سود» هستند و ۱۴.۹۸ درصد ضرر و ۱.۳۵ درصد از آدرس‌ها در نقطه سربه‌سر هستند. پيش‌تر گلس‌نود گزارش داده بود كه ۸۰ درصد از آدرس‌هاي بيت‌كوين وارد سود شدند كه حالا به‌نظر اين عدد ۳ درصد افزايش يافته است. دركنار خوبي‌هاي در سود بودن آدرس‌ها، يكي از ريسك‌ها، فروش در سود يا به اصطلاح سيو سود كردن آدرس‌ها است كه ممكن است فشار فروشي ايجاد كند.

 

بيت‌كوين تا چهار سال آينده  مي‌تواند تا ۵۲۴ هزار دلار برود

در عين حال بر اساس پيش‌بيني تحليل‌گر بلاك‌چين بيت‌كوين در چهار سال آينده بر اساس عملكرد تاريخي خود بايد به ۵۲۴ هزار دلار برسد. در هاوينگ سال ۲۰۱۲، بيت‌كوين كمتر از ۱۶ دلار ارزش داشت. در هاوينگ سال ۲۰۱۶، در محدوده ۲۵۶ تا ۱۰۲۴ دلار قرار داشت. هاوينگ ۲۰۲۰ بيت‌كوين را در محدوده ۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار قرار داد. با اين روند اين تحليل‌گر با نام مستعار PlanB شناخته مي‌شود پيش‌بيني مي‌كند كه تا هاوينگ سال ۲۰۲۴، بيت‌كوين در محدوده ۱۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ دلار ارزش‌گذاري خواهد شد. علاوه بر اين، PlanB تعجب نخواهد كرد اگر در چهار سال آينده، اكثر معاملات بيت‌كوين در محدوده ۶۵۰۰۰ تا ۵۲۴۰۰۰ دلار اتفاق بيفتد كه نشان‌دهنده افزايش عظيم در ارزش بيت‌كوين است.

ارسال نظر