افزايش قيمت و مشكلات با سهميه‌بندي شيرخشك

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۱:۱۸:۳۰
کد خبر: ۳۰۲۱۳۶
افزايش قيمت و مشكلات با سهميه‌بندي شيرخشك

طبق اخبار منتشر شده قيمت شيرخشك بعد از مدتي كمبود و سهميه‌بندي شدن آن با افزايش ۴۰ درصدي مواجه شده است. به گفته مسوولان داروخانه‌ها كمبود شيرخشك علل متفاوتي دارد كه يكي از آنها عدم تخصيص ارز براي خريد مواد اوليه توليد شيرخشك كارخانه‌هاي داخلي است. عامل ديگر عدم برنامه‌ريزي مناسب براي انباشت محصول در مواقع اضطراري و بر اساس نياز سالانه است. بر أساس گفته اين افراد محصولات بعد از مدتي نايابي وقتي دوباره روانه‌ بازار مي‌شوند با افزايش قيمت همراه بوده‌اند.

طبق اخبار منتشر شده قيمت شيرخشك بعد از مدتي كمبود و سهميه‌بندي شدن آن با افزايش ۴۰ درصدي مواجه شده است. به گفته مسوولان داروخانه‌ها كمبود شيرخشك علل متفاوتي دارد كه يكي از آنها عدم تخصيص ارز براي خريد مواد اوليه توليد شيرخشك كارخانه‌هاي داخلي است. عامل ديگر عدم برنامه‌ريزي مناسب براي انباشت محصول در مواقع اضطراري و بر اساس نياز سالانه است. بر أساس گفته اين افراد محصولات بعد از مدتي نايابي وقتي دوباره روانه‌ بازار مي‌شوند با افزايش قيمت همراه بوده‌اند. شيرخشك هم از اين قاعده مستثني نبوده است البته قيمت شيرخشك با ارايه كد ملي يا بدون آن تفاوتي ندارد. هزينه شيرخشك افزايش قيمت ۴۰ درصدي داشته است. شيرخشك ايراني آپتاميل، نان و ببلاك از قيمت ۴۰ الي ۵۰ هزار تومان به ۷۰ الي ۸۰ هزار تومان رسيده است. از سوي ديگر شيرخشك‌هاي وارداتي در داروخانه‌ها موجود است اما قيمت آن بالاست و مردم توان خريد ندارند. شيرخشك ببتامين جونيور قيمت‌اش ۱۷۰ بود و الان ۷۸۰ شده است. شيرخشك ريسورس جونيور ۸۰ هزار تومان بود و الان ۴۰۰ هزار تومان شده است.
از سوي ديگر عرضه شيرخشك تنها با ارايه‌ كدملي امكان‌پذير است كه با تكيه بر اين موضوع، اتباع به دليل نداشتن كدملي از دريافت شيرخشك محروم هستند. شيرخشك به اتباع با كارت اقامت هم داده نمي‌شود زيرا در سامانه تيتك فقط با كدملي ثبت مي‌شود. اين مشكل فقط مربوط به اتباع نيست زيرا ايراني‌هايي كه به اقتضاي شرايط (عدم ثبت رسمي ازدواج، ازدواج قومي) كدملي دريافت نكرده‌اند و حالا با مشكل روبرو شده‌اند. كارشناس حوزه دارو درباره افراد فاقد كدملي و مشكلات آنها اضافه مي‌كند: كمبود شيرخشك فقط مربوط به اتباع خارجي نيست چه بسا در استان‌هايي كه ازدواج قومي و قبيله‌اي رواج دارد كودكاني فاقد كد ملي كه تعداد كمي هم نيستند حضور دارند. اين مساله برايشان مشكل ساز شده است به‌علاوه بچه‌هاي شيرخوارگاه در فرايند زماني ثبت شناسنامه و تا دريافت كد ملي از دريافت شيرخشك محروم مي‌شوند چون كدملي ندارند.

ارسال نظر