لايحه احياي وزارت بازرگاني 6 ماه مسكوت ماند

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۰:۱۹:۱۰
کد خبر: ۳۰۲۲۲۸

در جريان رسيدگي به درخواست برخي نمايندگان با مسكوت ماندن لايحه دو فوريتي تشكيل وزارت بازرگاني نمايندگان مجلس با راي حداكثري با اين درخواست موافقت كردند. در جلسه علني ديروز مجلس در جريان رسيدگي به درخواست 43 نفر از نمايندگان براي مسكوت ماندن لايحه دو فوريتي تشكيل وزارت بازرگاني به مدت 6 ماه با 154 راي موافق، 75 راي مخالف از مجموع 241 نماينده حاضر در جلسه با مسكوت ماندن اين لايحه موافقت كردند.

در جريان رسيدگي به درخواست برخي نمايندگان با مسكوت ماندن لايحه دو فوريتي تشكيل وزارت بازرگاني نمايندگان مجلس با راي حداكثري با اين درخواست موافقت كردند.
در جلسه علني ديروز مجلس در جريان رسيدگي به درخواست 43 نفر از نمايندگان براي مسكوت ماندن لايحه دو فوريتي تشكيل وزارت بازرگاني به مدت 6 ماه با 154 راي موافق، 75 راي مخالف از مجموع 241 نماينده حاضر در جلسه با مسكوت ماندن اين لايحه موافقت كردند.
موافقان مسكوت ماندن اين طرح در جلسه علني ديروز اعلام كردند كه در شرايط كنوني مخالف تشكيل وزارت بازرگاني هستند، اما در مجموع از كليت اين طرح دفاع مي‌كنند.
به گفته نصرالله پژمانفر يكي از نمايندگان موافق مسكوت ماندن طرح تفكيك، موضوع تفكيك وزارت صنعت، معدن و تجارت و موضوعي نيست كه به تازگي در مجلس مطرح شده باشد. در مجلس دهم و حتي اواخر نهم نيز موضوع تشكيل وزارت بازرگاني مطرح بود تا در حوزه توليد و اشتغال تحول ايجاد شود.
نماينده مشهد و كلات در اين جلسه اعلام كرد در اين برهه زماني كنوني موافق تشكيل وزارت بازرگاني نيستم، اما بعيد مي‌دانم كسي با كليت موضوع و تشكيل وزارت بازرگاني مخالفتي داشته باشد.
اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينكه تفكيك وزارت صمت موضوعي حساس و اساسي است و مجلس بايد نسبت به آن تصميم‌گيري كند، عنوان كرد: مجلس در زمان حساسي قرار دارد و بايد براي اين موضوع تصميم بگيرد.
سيدمحسن دهنوي هم با بيان اينكه تفكيك بازرگاني از صنعت سابقه‌اي قديمي داشته كه مذاكراتي روي آن صورت گرفته است، گفت: از ابتدا نيز به لحاظ كارشناسي موافق اين تفكيك نبوديم اما دولت متقاضي آن بود و معتقد بود براي ادامه كار به آن نياز دارد.
دهنوي با بيان اينكه اما امروز وزير كنوني معتقد است براي حفظ يكپارچگي توليد، صنعت و بازرگاني نياز به اداره اين بخش‌ها در كنار هم و به صورت همزمان دارد، از سوي ديگر به لحاظ زماني در اواخر سال سوم فعاليت دولت هستيم و تشكيل يك وزارتخانه جديد و تفكيك يك وزارتخانه، دولت را يكسال درگير مي‌كند و توليد و توزيع كالاهاي اساسي به مشكل بر مي‌خورد تا جايي كه ممكن است معيشت مردم به خطر بيفتد.
دهنوي ادامه داد: ما نمي‌توانيم بگوييم بخشي از كشور متولي صنعت و بخشي متولي بازرگاني باشد چرا كه ممكن است به محض كاهش يك كالا در بازار ناشي از هر دليلي، واردات بي‌رويه صورت گيرد كه با شعار سال همخواني ندارد؛ البته منظور اين نيست كه معتقد باشيم وزارت واردات تشكيل مي‌شود اما قطعا با تجربه خوبي كه در اين زمينه وجود ندارد با مشكل مواجه شده و نبايد تجربيات قبلي را دوباره تكرار كرد.
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم كشور به سمت كاهش واردات محصولات ارز بر برود، بايد توليدات صادرات محور را افزايش دهيم كه تراز تجاري را مثبت‌تر كرده و ارزآوري داشته باشد.

ارسال نظر