ناترازي گاز تا پايان سال ۱۴۱۰ به ۵۵۰ ميليون متر مكعب مي‌رسد

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۱:۳۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۲۲۶۱
ناترازي گاز تا پايان سال ۱۴۱۰ به ۵۵۰ ميليون متر مكعب مي‌رسد

دبيركل فدراسيون صنعت نفت گفت: ناترازي گاز كه پارسال ۲۵۰ ميليون متر مكعب در روز بود امسال به ۳۰۰ ميليون متر مكعب در روز مي‌رسد و تا پايان ۱۴۱۰ به ۵۰۰ تا ۵۵۰ ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.

دبيركل فدراسيون صنعت نفت گفت: ناترازي گاز كه پارسال ۲۵۰ ميليون متر مكعب در روز بود امسال به ۳۰۰ ميليون متر مكعب در روز مي‌رسد و تا پايان ۱۴۱۰ به ۵۰۰ تا ۵۵۰ ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.
عرفان افاضلي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره ناترازي گاز در كشور اظهار داشت: طبق آمار در سال ۲۰۲۱ رقم توليد گاز طبيعي در كشور ۲۷ ميليارد متر مكعب بوده كه ۶.۴ درصد توليد كل گاز طبيعي در جهان است، در همين سال رقم مصرف گاز ۲۴۱ ميليارد متر مكعب بوده است يعني ما به لحاظ توليد سومين كشور بعد از روسيه و امريكا و به لحاظ مصرف در مقام چهارم جهان هستيم.
وي با اشاره به دلايل ناترازي گاز با وجود دارا بودن مخازن عظيم گازي گفت: يكي از دلايل ناترازي؛ عدم تحقق ظرفيت‌هاي پيش‌بيني شده براي توليد گاز طبيعي خصوصا از مخزن پارس‌جنوبي است، گفته مي‌شود بايد توليد را افزايش دهيم اما برنامه‌هايي كه براي بهره‌برداري از پارس‌جنوبي پيش‌بيني شده بود به صورت كامل و صددرصدي تحقق نيافته است، عامل ديگر ناترازي مربوط به عدم تنوع در سبد مصرف انرژي در كشور است يعني اينكه ۷۵ درصد (سه‌چهارم) سبد انرژي كشور به گاز اختصاص دارد و ۹۸ درصد مناطق كشور گازرساني شده‌اند، در صورتي كه مي‌توانستيم علاوه بر گاز از ساير فرآورده‌ها و انرژي تجديدپذير هم بهره‌مند شويم، حال آنكه سهم انرژي تجديدپذير در پرتفوي سبد انرژي كشور كمتر از يك درصد است.
دبيركل فدراسيون صنعت نفت ادامه داد: ما طي ۷ سال گذشته ۱۰۰۰ مگاوات انرژي تجددپذير بهره‌برداري كرديم در صورتي كه كشوري مثل آلمان ماهانه ۱۰۰۰ مگاوات انرژي تجديدپذير بهره‌برداري مي‌كند و قرار است تا پايان امسال اين عدد به ۱۵۰۰ مگاوات در ماه برسد يعني آلماني‌ها برنامه دارند تا پايان ۲۰۲۳؛ ۲۰ هزار مگاوات برق تجديدپذير به سبد انرژي اضافه كنند.
وي دليل ديگر ناترازي را عدم تنوع و توزيع در سبد انرژي كشور دانست و تصريح كرد: تمام تمركز ما براي بهره‌برداري روي گاز است و اين يك اشتباه استراتژيك و راهبردي است.

   ناترازي تا پايان ۱۴۱۰ به ۵۰۰ تا ۵۵۰ 
ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد
افاضلي خاطرنشان كرد: موضوع ديگر بدمصرفي است، ما يكي از بدترين كشورهاي دنيا از نظر شدت مصرف انرژي هستيم، تقريبا مصرف سرانه گاز در ايران به تنهايي ۴ برابر اتحاديه اروپا با ۲۷ كشور است و اين بدان معناست كه در حوزه مصرف بايد اقدام جدي صورت بگيرد. در حال حاضر هر سال تقريبا ۵ درصد مصرف در كشور ما افزايش پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه توليد تنها ۲ درصد در سال رشد داشته و تقريبا از ۳ تا ۴ سال آينده افت فشار و افت توليد را از پارس جنوبي خواهيم داشت و ناترازي گاز كه پارسال ۲۵۰ ميليون متر مكعب در روز بود امسال به ۳۰۰ ميليون متر مكعب در روز مي‌رسد و تا پايان ۱۴۱۰ به ۵۰۰ تا ۵۵۰ ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد و از يك كشور صادركننده انرژي به واردكننده تبديل خواهيم شد.
وي تاكيد كرد: تحقيقات و مطالعات جهاني و بنچ‌مارك پروژه‌هاي موفق در دنيا نشان مي‌دهد ما بايد مصرف را كنترل كنيم، يكي از پروژه‌هايي كه در شوراي اقتصاد و شوراي عالي انرژي مطرح و مصوب شده؛ تعويض بخاري‌هاي گازسوز با گريد F و G با گريد A است زيرا ۸۰ درصد مصرف گاز خانگي مربوط به سيستم‌هاي گرمايش است كه با اين پروژه كه علاوه بر حفظ جان انسان‌ها و جلوگيري از مرگ خاموش، صرفه‌جويي در مصرف گاز را در پي خواهد داشت.
دبيركل فدراسيون صنعت نفت توضيح داد: طبق آمار شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت تعويض هر بخاري گازسوز گريد F و G با گريد A مي‌تواند تا ۶۰۰ متر مكعب گاز را در فصول سرد سال صرفه‌جويي كند، اگر اين رقم را در ۲۰ ميليون بخاري ضرب و تقسيم بر ۱۲۰ روز كنيم؛ تقريبا ۱۰۰ ميليون متر مكعب در روز در فصول سرد سال صرفه‌جويي خواهيم داشت، يعني با همين كار ساده و با عدد خيلي كمتر سرمايه براي توسعه ميادين گازي؛ مي‌توانيم اين بخاري‌ها را وارد و با طرح‌هايي از محل صرفه‌جويي رايگان در اختيار مردم قرار داده و تا حد زيادي ناترازي را حل كنيم.
وي با بيان اينكه در هر حال بزرگ‌ترين متضرر قطعي گاز؛ صنايع هستند، گفت: سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ روز گاز پتروشيمي‌ها و ۷ روز گاز برخي مناطق مسكوني مثل شمال خراسان قطع بود، در صورت قطعي گاز بيشترين ضرر را بخش صنعت متحمل مي‌شود چون شركت ملي گاز بر اساس وظيفه‌اي كه دارد تمام اهتمام خود را براي تامين گاز مناطق مسكوني دارد، بنابراين با توجه به ناترازي در فصل سرما مجبوريم به ۱۰۱ نيروگاه گازي سوخت مايع تحويل دهيم كه نتيجه آن علاوه بر عدم‌النفع در صادرات سوخت مايع؛ منجر به آلودگي هوا و محيط زيست به دليل مصرف مازوت خواهيم شد.

ارسال نظر