تجديدپذيرها پرقدرت شدند

افزايش بيش از ۵۰۰۰ مگاواتي توليد برق تا دو سال آينده

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۳۵:۰۲
کد خبر: ۳۰۲۴۱۶

انرژي‌هاي تجديدپذير در دولت سيزدهم مورد توجه بيشتري قرار گرفته و برنامه‌ريزي شده كه در طول چهار سال آينده بيش از ۱۱هزار مگاوات نيروگاه اعم از نيروگاه تجديدپذیر كه عمدتاً خورشيدي هستند، در مدار توليد قرار بگيرد و تا دو سال آينده حداقل ۵۰ درصد آن به سبد توليد برق كشور اضافه شود.

انرژي‌هاي تجديدپذير در دولت سيزدهم مورد توجه بيشتري قرار گرفته و برنامه‌ريزي شده كه در طول چهار سال آينده بيش از ۱۱هزار مگاوات نيروگاه اعم از نيروگاه تجديدپذیر كه عمدتاً خورشيدي هستند، در مدار توليد قرار بگيرد و تا دو سال آينده حداقل ۵۰ درصد آن به سبد توليد برق كشور اضافه شود. به گزارش ايسنا، در حال حاضر ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور به ۱۱۰۰ مگاوات افزايش يافته است كه سالانه با توليد برق بالغ بر ۲۱۵۴ ميليون كيلووات ساعت، ناترازي برق را خصوصا در زمان‌هاي پيك كاهش مي‌دهد.
همچنين سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ ميليون مترمكعب معادل گاز طبيعي و انتشار ۱ ميليون و ۶۶۴هزار و ۵۷۸ هزار تن آلاينده‌هاي زيست محيطي جلوگيري كرده و باعث صرفه‌جويي ۵۳۰.۷۳۵ هزار مترمكعب آب در فرآيند توليد برق مي‌شود. امروزه به دليل مسائل اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي، استفاده از انرژي تجديدپذير به عنوان جايگزين مناسب براي حامل‌هاي انرژي فسيلي توصيه مي‌شود، چرا كه كاهش ذخاير سوخت فسيلي از يك سو و غيرواقعي بودن قيمت اين حامل‌ها از سويي ديگر موجب هدر رفت منابع مالي كشور در حوزه‌هاي مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق شده است.
باتوجه به شرايط اقتصادي كشور، احداث نيروگاه‌هاي حرارتي جديد به دليل زمانبر بودن فرايند احداث و ناترازي سوخت دركشور، به تنهايي نمي‌تواند پاسخگوي نياز فعلي و رشد بار سالانه شبكه باشد، به همين منظور احداث نيروگاه تجديدپذير مي‌تواند گزينه مناسبي براي مقابله با اين مشكلات بوده و امكان دسترسي به برق پايدار را در كوتاه‌ترين زمان ممكن فراهم سازد.
وزارت نيرو در دولت سيزدهم برنامه‌هايي را براي احداث نيروگاه تجديدپذير ارايه كرده است كه يكي آنها برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير است. برنامه‌اي كه در آن توليد ۴۰۰۰ مگاوات برق از طريق نيروگاه بادي خورشيدي و ۳۰۰۰ مگاوات نيروگاه بادي و ۳۰۰۰ مگاوات احداث نيروگاه خود تامين صنايع در آن پيش‌بيني شده است.
اخيرا نيز احداث ۳۰ هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير طي پنج سال در جلسه شوراي عالي انرژي به تصويب رسيد كه خبر از آينده‌اي روشن در زمينه احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور مي‌دهد.
آنطور كه مصطفي رجبي مشهدي - سخنگوي صنعت برق اعلام كرده، با دستور رييس‌جمهور كه تأكيد و پشتيباني بسياري بر بحث توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير دارد و همچنين در شوراي‌ عالي انرژي نيز مطرح شده موافقت شد ۴۵۰۰ مگاوات نيروگاه خورشيدي جديد احداث و راه‌اندازي شود كه مناقصات آنها انجام شده، شركت‌هاي برنده مشخص شده‌اند و تضامين لازم هم ارايه مي‌شوند. به گفته وي هم‌اكنون مجوز شوراي اقتصاد اخذ شده است و اميدواريم بيش از ۱۱ هزار مگاوات نيروگاه اعم از نيروگاه تجديدپذير را كه عمدتاً خورشيدي هستند، ظرف ۴ سال آينده در مدار توليد قرار بگيرد.
سخنگوي صنعت برق اظهار كرد: تشريك مساعي و همكاري بسيار خوبي در صندوق توسعه ملي براي استفاده از وام يا تسهيلات صندوق به وجود آمده است و ساير اركان نظام به‌ويژه رييس‌جمهور و وزير نيرو پشتيباني خوبي از آن دارند.
توجه دولت سيزدهم به انرژي‌هاي تجديدپذير در شرايط ناترازي برق مي‌تواند يك نقطه قوت حساب شود اما بايد ديد برنامه‌هاي تدوين شده تا كجا اجرايي مي‌شود و تجديدپذيرها پس از اين برنامه چهار ساله چقدر در سبد انرژي نقش دارند.

ارسال نظر