«تعادل» گزارش مي‌دهد

چشم بازار به آينده

۱۴۰۲/۰۹/۱۸ - ۰۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۲۵۰۷
چشم بازار به آينده

بازار سرمايه هفته گذشته نيز توانست ركوردشكني كند و با بازدهي مثبت بيش پنج درصد بسته شد و باعث شد اميد سهامداران نسبت به بازار افزايش يابد و در اين شرايط به نظر مي‌رسد كه نقدينگي آرام آرام وارد بازار شود و به مرور شرايط تغيير كند. طي سه سال اخير بيش از نقدينگي، اعتماد از بازار خارج شده و اكنون با افزايش شاخص و عدم دخالت در بورس شاهد تغييرات مثبتي در وضعيت سهامداران هستيم.

بازار سرمايه هفته گذشته نيز توانست ركوردشكني كند و با بازدهي مثبت بيش پنج درصد بسته شد و باعث شد اميد سهامداران نسبت به بازار افزايش يابد و در اين شرايط به نظر مي‌رسد كه نقدينگي آرام آرام وارد بازار شود و به مرور شرايط تغيير كند. طي سه سال اخير بيش از نقدينگي، اعتماد از بازار خارج شده و اكنون با افزايش شاخص و عدم دخالت در بورس شاهد تغييرات مثبتي در وضعيت سهامداران هستيم. اعتماد مهم‌ترين ركن بازار سرمايه است و اگر اين مولفه در هر بازار مالي وجود نداشته باشد خروج نقدينگي رخ داد و تالار شيشه‌اي نيز طي سه سال اخير اين مشكل را تجربه كرده و اكنون به نظر مي‌رسد كه شرايط تا حدود زيادي تغيير كرده و بازار به دنبال خريد اعتماد از سهامداران است. تالار شيشه‌اي در ماه‌هاي اخير روزهاي سختي را پشت‌سر گذاشت. از ابتداي اسفند سال‌گذشته، روند قيمت‌ها در بازار سهام با جديت تمام در مسير صعودي قرارگرفت و كليت بورس تهران با افزايش تقاضا در اكثر نمادهاي معاملاتي همراه شد. روزهاي خوب بورس تهران در سال‌جديد نيز ادامه داشت و اقبال سرمايه‌گذاران به معاملات تالار شيشه‌اي موجب شد تا‌ سقف‌ها و قله‌هاي تاريخي طي مرداد ۹۹ يكي پس از ديگري فتح شود و شاخص‌ها ركورد جديدي ثبت كنند. اين روند خوب تا ارديبهشت ماه ادامه داشت اما يك‌بار مسير تغيير كرد و شاهد سقوط و نزول سنگين در بازار بوديم. البته در شهريور ماه بازار چند روز مثبت شد ولي در نهايت بازار دوباره قرمز شده و اكنون تا حدودي مثبت شده است. از سوي ديگر بازار سرمايه به يك سيگنال جديد يعني انتشار گزارش‌هاي ۹ ماهه چشم دوخته و با توجه به شرايط گزارش‌هاي اخير يعني سه ماهه و شش ماهه چشم دوخته است و به نظر مي‌رسد گزارش‌هاي ۹ ماهه نسبت به سال گذشته يعني ۱۴۰۱ شرايط بهتري خواهد داشت و اين موضوع مي‌تواند جامپ صعودي بازار باشد.

بورس شارپي شده است؟

نيما نايينيان كارشناس بازار سرمايه درخصوص وضعيت بازار نوشت: با اين موضوع كه بورس وارد يك فاز شارپي يا يك ابررشد شده است مخالفم، دست‌كم در اين مقطع چنين اتفاقي رخ نداده است و تا يك ماه آينده هم بعيد است كه اتفاق بيفتد. يكسري خبرها مربوط به تجديد ارزيابي‌هاي شركت‌ها به بازار وارد شد كه مي‌توانست اخبار مثبتي باشد. آتش جنگ در منطقه فروكش كرد و شاخص كه از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار واحد در ارديبهشت ماه به يك ميليون و ۹۰۰ هزار واحد رسيده بود، روند قبلي خود را جبران كرد و مقداري بالا آمد. منتها بايد در نظر گرفت كه در متغيرهاي كلان اقتصادي ما هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است. گزارش‌هاي شركت‌ها البته خوب بود و خبرهاي مثبتي در اين زمينه داشتيم. در حال حاضر نمي‌توان يك عامل بنيادي را براي رشد چند روز اخير ذكر كرد ولي به دليل اينكه بازار مدتي پايين آمده بود، اين موضوع قابل تصور بود كه بازار سرمايه بالايي را تجربه كند، ولي نمي‌تواند خيلي دامنه‌دار باشد. در متغيرهاي اصلي اتفاقي رخ نداده است. از روز چهارشنبه هم به نظر مي‌رسد بخشي از عرضه‌ها شروع شود. حقوقي‌ها هم روز دوشنبه شروع به عرضه كردند. به عنوان نمونه در سهم فولاد حقوقي‌ها عرضه كردند. براي همين ممكن است اول هفته آينده بازار با منفي شروع شود، مگر آنكه رشد ارزش و حجم معاملات بالا بماند و حفظ شود. البته نه اينكه بازار سقوط كند ولي به نظر مي‌رسد فعلا در همين سطوح حفظ شود. معتقدم اين رشد نمي‌تواند ادامه‌دار باشد، ولي رسيدن به سطح دو ميليون و ۵۰۰ هزار واحد به هر حال در آينده اتفاق مي‌افتد. در اين مقطع حقوقي‌هايي كه در اين چند روز سود كردند بازار را به سمت روند سايدي خواهند برد. از سوي ديگر در نرخ دلار و وضعيت بنيادي شركت‌ها و كارخانه‌ها هم اتفاق خاصي نيفتاده است. مساله تجديد ارزيابي‌ها مي‌تواند كمك كند ولي آن هم يك تيغ دولبه است. بايد حواس‌مان به آن باشد، ولي در نهايت آن را مثبت مي‌دانم. البته سياست دولت هم چندان همراه با رشد بازار سرمايه نيست. به دليل كنترل كردن نرخ تورم تمام بازارهاي موازي مثل خودرو، دلار و مسكن در ركود كامل به سر مي‌برند. بعضي از بازارها مثل مسكن چسبندگي قيمتي بيشتري دارند و ركودشان منجر به كاهش قيمت نمي‌شود، ولي نقدشوندگي را تحت تاثير قرار مي‌دهند، ولي بازاري مثل بورس نقدشوندگي‌اش بالا‌تر است ولي دولت اجازه نمي‌دهد كه در فضاي ركود سنگين فعلي اقتصاد، بورس يك رشد عجيب و غريبي را تجربه كند. بنابراين ما شاهد يك ابر رشد نخواهيم بود ولي در سطوحي اين رشد اتفاق خواهد افتاد.

 

بازار از دريچه معاملات

شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 171 هزار و 51 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 110 هزار و 675 واحد بالا‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس مثبت 5.3 درصد شد. در هفته اخير، شاخص كل بورس تهران در روز شنبه صعود 27 هزار و 431 واحدي داشت و روز يكشنبه شاخص 33 هزار و 488 واحد رشد كرد. روز دوشنبه نيز شاخص 44 هزار و 27 واحد بالا آمد. روز سه‌شنبه نيز شاخص براي هشتمين روز معاملاتي متوالي صعود كرد و 11 هزار و 306 واحد رشد كرد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز شاخص كل 5 هزار و 452 نزول كرد. در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 65 هزار و 75 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين 102 درصد افزايش يافته است. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 7 هزار و 510 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 4 هزار و 517 ميلياردي هفته پيشين، افزايش 66 درصدي داشته است. ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 337 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 29 ميليارد تومان بيشتر بود و رشد 9 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته 467 ميليارد تومان بود كه در روز شنبه ثبت شد و كمترين رقم 240 ميليارد تومان بود كه در روز چهار‌شنبه ثبت شد. ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 267 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 89 ميليارد تومان بيشتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 50 درصد افزايش يافته است. بالاترين رقم هفته 377 ميليارد تومان بود و در روز يكشنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز چهارشنبه برمي‌گردد كه 150 ميليارد تومان بود. در اولين روز معاملاتي هفته، 140 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شد. روز يكشنبه نيز 506 ميليارد تومان وارد شد. روز دوشنبه 411 ميليارد تومان خارج شد و در روز سه‌شنبه براي پنجمين روز متوالي تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت بود و 98 ميليون تومان وارد شد.در آخرين روز معاملاتي هفته نيز 373 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. در مجموع كل هفته 782 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شد و ميانگين روزانه ورود پول حقيقي 156 ميليارد تومان بود.