«تعادل» گزارش مي‌دهد

آلودگي هوا به بورس سرايت كرد!

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۱:۱۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۲۵۵۶
آلودگي هوا به بورس سرايت كرد!

شاخص كل بورس در اولين روز كاري برخلاف هفته گذشته منفي شد و باعث شد كمي سهامداران عقب‌نشيني كنند. اين در حالي است كه تالار شيشه‌اي طي دو هفته اخير مثبت بوده و روز اخير منفي شد، البته اين منفي‌ها يك روند عادي است و در هر مثبتي بايد منفي داشته باشد تا روند به تعادل برسد. آلودگي هوا باعث تعطيلي‌هاي پي در پي شده است و برخي مي‌گويند اين الودگي باعث شده كه بازار سرمايه نيز تاثير منفي بگيرد.

شاخص كل بورس در اولين روز كاري برخلاف هفته گذشته منفي شد و باعث شد كمي سهامداران عقب‌نشيني كنند. اين در حالي است كه تالار شيشه‌اي طي دو هفته اخير مثبت بوده و روز اخير منفي شد، البته اين منفي‌ها يك روند عادي است و در هر مثبتي بايد منفي داشته باشد تا روند به تعادل برسد. آلودگي هوا باعث تعطيلي‌هاي پي در پي شده است و برخي مي‌گويند اين الودگي باعث شده كه بازار سرمايه نيز تاثير منفي بگيرد. بازار سرمايه درحال حاضر شرايط خوبي دارد و حتي در حال جذب اعتمادهاي جديد به خود است و اين روند در صورت ادامه‌دار بودن بازار را تغيير مي‌دهد.

 

جبران كسري بودجه  با افزايش نرخ تسعير دلار به ۳۵ هزار تومان

مركز پژوهش‌هاي مجلس با هدف افزايش درآمد نفتي به ۶۱۰ هزار ميليارد تومان و كاهش كسري بودجه، پيشنهاد داد نرخ تسعير دلار در لايحه بودجه سال آينده از ۲۸.۵ به ۳۵ هزار تومان افزايش يابد. مركز پژوهش‌هاي مجلس با برآورد درآمد كسري بودجه 511 هزار ميليارد توماني ناشي از كاهش قيمت و ميزان عرضه نفت، پيشنهادي با چارچوب اعمال دلار 35 هزار توماني جهت تسعير ارزي درآمدهاي نفتي و همچنين قيمت فروش نفت براي هر بشكه 65 دلار و برآورد فروش 1.2 ميليون بشكه‌اي در روز را ارايه كرد. براساس اين گزارش، طبق اين پيشنهاد با عرضه روزانه 94 هزار بشكه خوراك پتروشيمي با درآمد 80 هزار ميلياردتوماني در كنار صادرات گاز 4.8 ميليارد دلاري، درآمد سهم دولت به 610 هزارميليارد تومان خواهد رسيد. در اين ميان طبيعتا براساس اين پيشنهاد، نرخ تامين ارز كالاهاي اساسي از 28.5 به 35 هزار تومان افزايش خواهد يافت!

 

نفت روي مدار نزولي

بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۷۹ سنت معادل ۲.۴ درصد افزايش، در ۷۵ دلار و ۸۴ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۷ درصد افزايش، در ۷۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشكه بسته شد. براي كل هفته، هر دو شاخص ۳.۸ درصد كاهش داشتند. نفت برنت و شاخص نفت امريكا در معاملات پنجشنبه گذشته، به پايين‌ترين حد خود از اواخر ژوئن به اين طرف سقوط كرده بودند كه به باور بسياري از معامله‌گران، علامت مازاد عرضه در بازار است.

عاملي كه به روند نزولي قيمت‌ها دامن زد، آمار گمرك چين بود كه نشان داد واردات نفت به اين كشور در نوامبر، ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، كاهش يافت زيرا ذخاير بالا، شاخص‌هاي اقتصادي ضعيف و كندي سفارش از سوي پالايشگاه‌هاي خصوصي، تقاضا را ضعيف كرده است. فيليپ فلاين، تحليلگر شركت «گروه پرايس فيوچرز» اظهار كرد: رشد قيمت‌ها در معاملات روز جمعه كه نخستين رشد روزانه در شش روز معامله گذشته بود، نشانه آن است كه بازار فعلا يك كف قيمت پيدا كرده است. آماري كه روز جمعه از سوي وزارت كار امريكا منتشر شد، رشد قوي‌تر از حد انتظار اشتغال در اين كشور را نشان داد كه نشان‌دهنده وضعيت مطلوب بازار كار است و احتمالا از تقاضا براي سوخت در بازار نفت، حمايت مي‌كند. عامل ديگري كه به خوش‌بيني نسبت به دورنماي تقاضا افزود، انتشار داده‌هايي بود كه از رشد بهتر از حد مطلوب اعتماد مصرفي امريكا در دسامبر، حكايت داشت. عربستان سعودي و روسيه كه دو صادركننده بزرگ‌ نفت در جهان هستند، روز پنجشنبه، تنها چند روز پس از نشست دشوار وزيران اوپك پلاس توليدكنندگان، از همه اعضاي اين گروه خواستند به نفع اقتصاد جهاني، به توافق در زمينه كاهش توليد ملحق شوند. اوپك و متحدانش موسوم به اوپك پلاس، با كاهش مجموعا ۲.۲ ميليون بشكه در روز از عرضه نفت در سه ماهه اول سال ميلادي آينده، موافقت كرده‌اند. با اين حال، بازار نگران است بعضي از كشورهاي اوپك پلاس ممكن است به دليل ابهام در مبناي سهميه توليد و وابستگي به درآمدهاي هيدروكربني، به تعهدات خود پايبند نباشند. بر اساس گزارش رويترز، شركت خدمات انرژي بيكرهيوز روز جمعه اعلام كرد تعداد دكل‌هاي حفاري نفت امريكا هفته گذشته، دو حلقه كاهش يافته و به ۵۰۳ حلقه رسيده است. كاهش تعداد دكل‌ها كه در ابتداي تابستان آغاز شد، به كندي رشد توليد اشاره دارد.

 

بورس متعادل مي‌شود؟

محمود ياسيني، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با شرايط كنوني بازار سرمايه اينگونه گفت: در خصوص شرايط بازار يه نكته كلي كه وجود دارد بحث اعتماد جزو الزامات هميشگي بازار است. منتها به نظر من در شرايط فعلي آن قدري كه مساله عدم اطمينان و اعتماد به بازار شايد مطرح نباشد و بحث، بحث منطق اقتصادي است كه در حال حاضر حكم مي‌كند كه خيلي منابع سمت بازار نيايند به دليل اينكه شايد در حال حاضر چشم‌انداز صعود قوي براي بازار متصور نيست. اين كارشناس در خصوص تأثيرات نرخ ارز بر بازار سرمايه عنوان كرد: در شرايط فعلي به اين نتيجه مي‌رسيم كه شايد براي بازار نتوان صعود قوي را متصور بود يكي از مهم‌ترين بحث‌هايي كه وجود دارد بحث نرخ دلار است كه الان به واسطه اينكه دولت حداقل آن چيزي كه در ظاهر نشان مي‌دهد اين است كه مي‌تواند روزانه حول و حوش ۲ ميليون بشكه نفت به فروش برساند و مقداري در بحث كنترل ارز دستش بازتر شده است و خيلي اجازه رشد خاصي به ارز نمي‌دهد و‌ انگيزه دارد كه اين كار را انجام دهد.وي افزود: نرخ ارز از اين بابت كه يك محرك سنتي در بازار بوده شايد خيلي انگيزه خاصي وجود نداشته باشد و در كنار اين موضوع ما بازار بدون ريسك يا تقريبا با ريسك نزديك به صفر را در صندوق‌ها داريم كه الان بازدهي‌هاي ۲۷ درصد را به صورت واي. تي.‌ام مي‌توانند به سرمايه‌گذار‌هاي خود بدهند كه P/E حول و حوش ۳.۷ مي‌شود؛ بنابراين رقيبي براي بازاري كه چشم‌انداز رشدي براش وجود ندارد، در كوتاه‌مدت متصور مي‌شود كه سهمي خريداري مي‌شود كه اين شاخصه حالا P/E زير ۳.۷ را با در نظر گرفتن ريسك‌هاي احتمالي كه جزو جدايي ناپذير بازار است داشته باشد. اين كارشناس در رابطه با انتشار گزارش‌هاي فصلي و تأثيراتي كه مي‌تواند بر بازار بگذارد اين‌چنين گفت: اين مواردي كه عرض كردم كه كنار هم بگذاريم مي‌بينيم كه درست است كه عملكرد شركت‌ها در گزارش‌ها قابل قبول بوده و منتها با همين شرايط فعلي P/E سال ۱۴۰۲ در محدوده ۵۶ قرار مي‌گيرد و اكنون براي سهم‌هاي بزرگ و سهم‌هاي بنيادي عرض مي‌كنم، براي P/E فوروارد سال ۱۴۰۳ شركت در محدوده‌هاي چهار قرار مي‌گيرد؛ بنابراين خيلي از سهم‌ها را شايد بشود گفت الان به قيمت هستند و رشد قابل توجهي براي آنها شايد نشود متصور بود. از نگاه من آن چيزي كه مي‌تواند باعث رشد سهام شود اين است كه در متغير‌هايي در مفروضات برآورد سودآوري تحليلگرا قرار داده مي‌شود تغييراتي اتفاق افتد. وي ادامه داد: اين فاكتور كه رشد را ساپورت نمي‌كند. از طرفي بحث كنترل قيمت‌ها هميشه وجود داشته و در حال حاضر تحليلگر‌ها خيلي رشد خارق‌العاده و منطقي را براي فروش شركت‌ها متصور نيستند؛ بنابراين قيمت‌ها از نظر منطقي در همين محدوده حالا پنج درصد بالا، ۵ درصد پايين توجيه مي‌كند كه همين جا‌ها قرار بگيرند. به نظرم اگر در نگاه حاكميت به كليت اقتصاد تغييري ايجاد نشود و در مراودات گشايشي اتفاق نيفتد، مبادلات تسهيل نشود و هزينه‌هاي شركت‌ها به واسطه رفع تحريم‌ها كاهش پيدا نكند شرايط همين خواهد بود تا انگيزه‌ تورمي بازار را به حركت بندازد.

 

بازار از دريچه معاملات

معاملات بازار در روزي كه گذشت يعني شنبه 18 آذر ماه اولين روز كاري هفته روند نزولي داشت. شاخص كل بورس در اين روز شاخص كل بورس تهران 10 هزار و يك واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 161 هزار و 21 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 2 هزار و 637 واحد در رقم 744 هزار و 659 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 33 واحدي به رقم 26 هزار و 230 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 380 واحد به سطح 134 هزار و 619 واحد رسيد.

طي روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 9 هزار و 803 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 115 ميليارد تومان بود كه يك درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 9 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 383 ميليارد تومان رسيد. در معاملات شنبه، 58 نماد صف خريد داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 44 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 216 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 118 درصدي به 523 ميليارد تومان رسيد. در روز مذكور فولاد، شستا و حكشتي نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل جم، ذوب و خبهمن از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي كگهر، انتخاب و فصبا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريا، هرمز و زاگرس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد خگستر بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فصبا، كمرجان و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند.

ارسال نظر