برگ برنده بورس چيست؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۱:۱۳:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۵۵۷

در هفته گذشته معاملات شاخص بورس در ابتدا بسيار اميدواركننده بود اما آخر هفته شرايط كمي تغيير كرد و بازار بيشتر به جابه‌جا شدن و دست به دست شدن سهام وقت گذراند، از همين رو بعد از توفان پول و جريان پر حجم بازار در اواسط هفته، برخي منتظر و آماده براي سيگنال‌هاي جديدي از سوي بازارساز شدند كه اين اتفاق نيفتاد و هيجان در بازار تا حدودي فروكش كرد، هرچند همچنان اين سناريو پابرجاست كه حقوقي‌ها در هفته گذشته سبد پرتفوي خود را تكميل كردند، با اين حال شرايط بسيار پيچيده است و بايد منتظر عملكرد بودجه‌اي دولت در سه ماهه پاياني سال بود. به گفته مهرداد گودرزوند چگيني دولت در سال جاري نتوانست اهداف تعيين شده براي مولدسازي دارايي‌ها را محقق كند، به همين دليل پيش بيني‌ها براي تامين اعتبار دولت از محل مولدسازي دارايي‌ها در سال ۱۴۰۳ را به نصف كاهش داده است.

در هفته گذشته معاملات شاخص بورس در ابتدا بسيار اميدواركننده بود اما آخر هفته شرايط كمي تغيير كرد و بازار بيشتر به جابه‌جا شدن و دست به دست شدن سهام وقت گذراند، از همين رو بعد از توفان پول و جريان پر حجم بازار در اواسط هفته، برخي منتظر و آماده براي سيگنال‌هاي جديدي از سوي بازارساز شدند كه اين اتفاق نيفتاد و هيجان در بازار تا حدودي فروكش كرد، هرچند همچنان اين سناريو پابرجاست كه حقوقي‌ها در هفته گذشته سبد پرتفوي خود را تكميل كردند، با اين حال شرايط بسيار پيچيده است و بايد منتظر عملكرد بودجه‌اي دولت در سه ماهه پاياني سال بود. به گفته مهرداد گودرزوند چگيني دولت در سال جاري نتوانست اهداف تعيين شده براي مولدسازي دارايي‌ها را محقق كند، به همين دليل پيش بيني‌ها براي تامين اعتبار دولت از محل مولدسازي دارايي‌ها در سال ۱۴۰۳ را به نصف كاهش داده است. در حال حاضر يكي از مهم‌ترين عواملي كه مي‌تواند روي معاملات بورس تاثير بگذارد چگونگي تأمين كسري بودجه سال ۱۴۰۲ در سه ماهه آخر سال است. دولت براساس قانون بودجه بايد حدود ۱۸۰ هزار ميليارد تومان از منابع مورد نياز خود را از محل مولدسازي دارايي‌ها اجرا مي‌كرد كه اين اتفاق نيفتاده و از طرف ديگر رييس سازمان برنامه و بودجه از عدم تحقق درآمد پيش بيني شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ خبر داده و اين يعني كسري بودجه قطعي است. نايب‌رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اينكه دولت در سال جاري نتوانست اهداف تعيين شده براي مولدسازي دارايي‌ها را محقق كند، گفت: به همين دليل پيش بيني‌ها براي تامين اعتبار دولت از محل مولدسازي دارايي‌ها در سال ۱۴۰۳ را به نصف كاهش داده است. او با تاكيد بر اينكه دولت براي جبران كسري بودجه در سه ماهه پاياني سال بايد از طريق انتشار اوراق قرضه استفاده كند، تصريح كرد: گزارش‌ها حكايت از اين دارد كه كسري بودجه در سال جاري خواهيم داشت اما نحوه جبران آن مي‌تواند اثرات مختلفي بر اقتصاد و تورم داشته باشد.

 

واكنش بورس در سه ماهه پاياني سال ۱۴۰۲

اين روزها تمام هوش و حواس بازار به جريان ارزش و حجم معاملات است كه با خوشحالي ركوردهاي چند وقت اخير را جابه‌جا كرده، اما اين پايان ماجرا نيست، حالا برخي به گمانه‌زني مي‌پردازند كه به نظر آنچه كه در حال حاضر وجود دارد و ديده مي‌شود مقدمه رشد بازار سرمايه است، زيرا فعلا جريان پول از بيرون راهي بازار نشده و پول هوشمند در پرتفوي سرمايه‌گذاران است اما در ادامه جريان پولي كه در بازارهاي ديگر در جريان بوده گارد ورود به بورس مي‌گيرد و الان منتظر سيگنال است. كامران ندري معتقد است كه سياست سركوب نرخ ارز و همچنين تمركز بر سركوب قيمت‌ها و ماليات ستاني از ابزارهاي مهم دولت براي تحقق هدف خود در جلوگيري از رشد نقدينگي و تورم بوده است اما در ادامه موفقيت آن به چگونگي تأمين كسري بودجه سال جاري بستگي دارد همچنين اعداد خارج شده از صندوق‌هاي درآمد ثابت جريان ورود پول به كارگزاري‌ها و البته بخشي هم سود سهامي كه دوباره به بازار برگشته نشان‌دهنده همين موضوع است كه هنوز جريان پول خارج از محدوده بازار را در معاملات نداشتيم و هرچه هست ظرفيت‌هاي همين بازار سهام است. در واقع هنوز دل بسياري از اين جريانات پول با بازار صاف نشده و مردد هستند و ايجاد روندهاي تند و تيز و خوب نيازمند ورود جريان پول بيروني است كه براي آن و براي جذب آن به بازار، برنامه‌هاي دقيق‌تر بايد چيده شود كه اعتماد را به بازار بازگرداند. كامران ندري، استاد دانشگاه با اشاره به اينكه سياست دولت در سال اخير مهار نقدينگي و تورم بوده است، گفت: سياست سركوب نرخ ارز و همچنين تمركز بر سركوب قيمت‌ها و ماليات ستاني از ابزارهاي مهم دولت براي تحقق هدف خود در جلوگيري از رشد نقدينگي و تورم بوده است اما در ادامه موفقيت آن به چگونگي تأمين كسري بودجه سال جاري بستگي دارد.

ارسال نظر