سقف شاخص پس گرفته مي‌شود؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۱:۱۶:۴۵
کد خبر: ۳۰۲۵۶۱

يك تحليلگر ارشد بازار سرمايه، از بازپس‌گيري شاخص ۲.۵ ميليون واحدي بورس تا پايان سال خبر داد و گفت: شاخص كل مجدد، سقف قبلي خود را خواهد ديد؛ اما رشد صنايع يكسان و همزمان نخواهد بود. مصطفي صفاري گفت: بازار سرمايه نسبت به تمام بازارهاي موازي، يك عقب افتادگي ۳.۵ ساله دارد كه از علت اصلي اين عقب افتادگي، مي‌توان به تصميمات و مصوباتي كه صنايع مختلف بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد اشاره كرد.

اقتصاد آنلاين| يك تحليلگر ارشد بازار سرمايه، از بازپس‌گيري شاخص ۲.۵ ميليون واحدي بورس تا پايان سال خبر داد و گفت: شاخص كل مجدد، سقف قبلي خود را خواهد ديد؛ اما رشد صنايع يكسان و همزمان نخواهد بود. مصطفي صفاري گفت: بازار سرمايه نسبت به تمام بازارهاي موازي، يك عقب افتادگي ۳.۵ ساله دارد كه از علت اصلي اين عقب افتادگي، مي‌توان به تصميمات و مصوباتي كه صنايع مختلف بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد اشاره كرد. وي افزود: واقعيت آن است كه لايحه بودجه و مصوبات آن بر روي سودآوري شركت‌ها اثرگذار است و طبيعتا در زماني كه تمام حواس‌ها حول تصويب بودجه است، بازار به صورت كج‌دار و مريز به حركت خود ادامه مي‌دهد؛ به خصوص اينكه حقوق مالكانه، نرخ‌هاي خوراك و ساير عوامل مستقيما بر سودآوري تاثيرگذار است كه قاعدتا از چشم سهامداران و تحليل‌گران نيز دور نخواهد ماند. اين تحليلگر بازار سرمايه در خصوص تاثير مصوبات پيرامون هزينه‌ها در بودجه ادامه داد: از صورت‌هاي مالي و گزارش عملكرد ماهانه شركت‌ها اثبات مي‌شود كه درآمد آنها رشدي بيش از ۵۰ درصدي را تجربه كردند؛ اما زماني كه عميق‌تر مي‌شويم، واضح به اين نكته پي مي‌بريم كه حاشيه سود آنها كاهش يافته است. علت هم آن است مصوباتي كه هزينه‌هاي شركت را افزايش مي‌دهد، قدرت بيشتر از ۵۰ درصد داشته و سود شركت‌ها را كاهش مي‌دهند؛ هر چند اين بدان معنا نيست كه بازار سرمايه از ارزندگي كافي برخوردار نيست و قيمت‌هاي فعلي براي ۳.۵ سال پيش است و در مقطع كنوني بهترين بازار سرمايه‌گذاري همين بورس خواهد بود.
صفاري در خصوص بازدهي صنايع تصريح كرد: عليرغم اينكه انتظار مي‌رفت رشد گروه خودرو و بانك بيش از ساير گروه‌ها باشد، اما اصلاح عميق‌تر آنها در روز چهارشنبه نگراني را در دل سهامداران باقي گذاشت؛ همچنين مادامي كه انتظار رشد بيشتري از يك صنعت مي‌رود، به همان اندازه بايد انتظار افت و اصلاح را داشت.
وي اظهار داشت: به بيان ديگر كسب بازدهي بيشتر با ريسك بالاتري همراه خواهد بود. علي‌الخصوص دو صنعت نامبرده كه عموما سودآور نبوده و بيشتر دارايي محور هستند. اما صنايع پتروشيمي و فلزات اساسي هم سود معقول را به ارمغان مي‌آورند و هم در مقابل اصلاحات عملكرد بهتري را از خود به‌جاي مي‌گذارند.
اين كارشناس بازار سرمايه ابراز اميدواري كرد و گفت: بازپس‌گيري سقف شاخص تا پايان همين امسال اتفاق خواهد افتاد و اين را مي‌توان در رشد ناگهاني ارزش معاملات و واكنش كليت بازار به اخبار مثبت جست‌وجو كرد؛ اما شناسايي صنايع در مقاطع زماني مختلف بايد در دستوركار سهامداران و تحليلگران براي كسب بازدهي حداكثري در دستور كار قرار گيرد.

ارسال نظر