چرا برق ايران و قطر بايد به هم متصل شود؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۰۰:۴۱:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۶۰۹
چرا برق ايران و قطر بايد به هم متصل شود؟

يك عضو سابق كميسيون انرژي مجلس گفت: اين موضوع كه از طريق مرز آبي به شبكه برق ديگر كشورها متصل شويم اقدامي مناسب و براي اولين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد، اما بايد براي اين موضوع همه جوانب فني را در نظر گرفت چراكه در صورت اجرايي شدن، راه‌هاي مختلف ترانزيت و تجارت باز مي‌شود و ما بايد در زمينه ديگر كالاها نيز تبادلات را تقويت كرده و گسترش دهيم.

يك عضو سابق كميسيون انرژي مجلس گفت: اين موضوع كه از طريق مرز آبي به شبكه برق ديگر كشورها متصل شويم اقدامي مناسب و براي اولين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد، اما بايد براي اين موضوع همه جوانب فني را در نظر گرفت چراكه در صورت اجرايي شدن، راه‌هاي مختلف ترانزيت و تجارت باز مي‌شود و ما بايد در زمينه ديگر كالاها نيز تبادلات را تقويت كرده و گسترش دهيم.
علي بختيار در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي اتصال شبكه برق ايران و قطر از مسير دريا اظهار داشت: اتصال شبكه برق به ديگر كشورها و خصوصا حاشيه خليج‌فارس مي‌تواند اين نويد را بدهد كه باتوجه به پتانسيل بالاي شبكه گسترده برق ايران؛ مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي ترانزيت، مبادله، سواپ و انواع تجارت برق استفاده كنيم و يك مسير تجاري مناسب براي كشور ما رقم بزند.
وي افزود: اين موضوع كه از طريق مرز آبي به شبكه برق ديگر كشورها متصل شويم اقدامي مناسب و براي اولين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد، اما بايد براي اين موضوع همه جوانب فني را در نظر گرفت چراكه در صورت اجرايي شدن راه‌هاي مختلف ترانزيت و تجارت باز مي‌شود و ما بايد در زمينه ديگر كالاها نيز تبادلات را تقويت كرده و گسترش دهيم.
عضو سابق كميسيون انرژي مجلس در ادامه با اشاره به مزيت‌هاي اتصال شبكه برق ايران و قطر از مسير دريا گفت: به هرحال قطر يكي از بزرگ‌ترين دارندگان گاز دنيا و از اين سو ايران هم در زمينه ذخاير هيدروكربوري مثل نفت و گاز رتبه‌هاي اول و دوم را داراست و هم اينكه يكي از گسترده‌ترين شبكه‌هاي برق دنيا را دارد و مي‌توان با اتصال به ديگر كشورها به سمت هاب برق شدن برود، قطعا هدف از اين اقدام اين است كه پازل و زنجيره‌اي از هاب انرژي شدن در منطقه ايجاد شود.
وي ادامه داد: ما اكنون با كشورهايي مثل آذربايجان، ارمنستان، تركيه، عراق، پاكستان و افغانستان تبادل و صادرات برق داريم، درست است كه اتصال به شبكه برق قطر از مسير دريا هزينه و زمان بيشتري صرف مي‌شود اما موضوع اين است كه مشتري ما يك كشور خوش‌حساب است و دچار گرفتاري نقد كردن پول و فروش برق يا لزوم همكاري دو يا چندجانبه نمي‌شويم، قطر يك مشتري مناسب است و اين فرصت خوبي براي تبادل برق با اين كشور است.
بختيار بيان داشت: مثلا ما سال‌هاست كه براي صادرات گاز به پاكستان لوله‌گذاري كرده‌ و گاز را تا مرز اين كشور رسانده‌ايم اما اين كشور دچار تعلل شد و هنوز نتوانسته‌ايم صادرات داشته باشيم، يا با آذربايجان به مشكلاتي بابت عدم پرداخت پول برخورديم. اما با كشوري مثل قطر كه به لحاظ رشد توليد ناخالص ملي وضعيت مناسبي دارد ارزشمند است كه وارد فضاي معامله شويم، ضمن اينكه دو كشور روابط دوستانه‌اي دارند و اين مي‌تواند منجر به گسترش همكاري اقتصادي در ساير حوزه‌ها نيز بشود. علاوه بر اين، گام موثري است كه با بقيه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس تبادلاتي داشته باشيم و اين تبادلات به نفع كل كشورهاي منطقه از نظر سياسي، اقتصادي و امنيتي خواهد بود و منافعي را براي همه كشورها به دنبال خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: ارتباط برقي با قطر مي‌تواند زمينه‌اي باشد كه ما به ديگر كشورهاي حاشيه خليج‌فارس نيز متصل شده و تبادل برق داشته باشيم زيرا اختلاف افق يك ساعته با قطر منافع دوجانبه‌اي را در پي خواهد داشت و مي‌تواند مسير ترانزيتي جديدي را براي راهيابي به ديگر كشورهاي منطقه باز كند.
 اين كارشناس حوزه انرژي خاطرنشان كرد: البته ما بايد در زمينه توليد، انتقال و توزيع سرمايه‌گذاري بيشتري داشته باشيم زيرا اكنون وضعيت سرمايه‌گذاري در كشور ما مناسب نيست و نياز به جذب سرمايه خارجي در زمينه تجديدپذير و فسيلي هستيم، آينده جهان به سمت انرژي‌هاي غيرفسيلي پيش مي‌رود و ما بايد كم‌كم نرخ ميزان توليد انرژي حرارتي و گاز را را كم و به سمت انرژي تجديدپذير برويم و در زمينه انتقال هم اتلاف را به حداقل برسانيم، اكنون در بخش توليد به دليل پايين بودن راندمان نيروگاهي مشكل داريم در زمينه توزيع هم نياز به سرمايه‌گذار ي جديد براي كاهش تلفات هستيم و در اين راستا پايين بودن قيمت مشكلات زيادي فراهم كرده است. هرچند ما در سال‌هاي گذشته در مجلس سعي كرديم با روش تهاتر تا حدي مساله را حل كنيم، آن ابتكار در زمان خودش راهگشا بود اكنون نيز دولت و مجلس و دولت بايد ابتكارات جديدي را براي حل مشكل برق اتخاذ و مشكل اين صنعت را رفع و رجوع كنند.
به گزارش ايلنا، علي‌اكبر محرابيان وزير نيرو اواخر سال گذشته از توافق صورت گرفته با كشور قطر در راستاي اتصال شبكه برق دو كشور، خبر داده و گفته بود: بررسي‌هاي فني براي پيشبرد اين امر در حال اجراست و انتظار مي‌رود عمليات اجرايي آن به‌زودي آغاز شود.
اكنون به نظر مي‌رسد يكي از دستور كارهاي نهمين كميسيون همكاري‌هاي مشترك اقتصادي ايران و قطر، اتصال شبكه‌هاي برق ۲ كشور است كه پيش از اين در اواخر ۱۴۰۰ تفاهمنامه تبادل ۱۰۰۰ مگاواتي برق، به امضاي دو طرف رسيده بود.

ارسال نظر