صندوق‌هاي بازنشستگي در بورس

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۱:۴۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۲۶۹۱
صندوق‌هاي بازنشستگي در بورس

صندوق‌هاي بازنشستگي انواعي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هستند كه جهت ارايه تسهيلات و تامين آتيه افراد در دوران بازنشستگي تشكيل شده‌اند.

حسن حسين‌نيا

صندوق‌هاي بازنشستگي انواعي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هستند كه جهت ارايه تسهيلات و تامين آتيه افراد در دوران بازنشستگي تشكيل شده‌اند.
در سال‌هاي گذشته انواع صندوق‌هاي بازنشستگي مانند صندوق بازنشستگي كشوري و صندوق تامين اجتماعي براي هدف ياد شده شكل گرفته بودند كه البته در كنار آنها برخي مجموعه‌هاي بزرگ مانند فولاد و غيره نيز به منظور رفاه بيشتر كاركنان‌شان در دوران بازنشستگي، چنين صندوق‌هايي را به‌طور اختصاصي تشكيل داده بودند. در سال‌هاي اخير بحث صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي در سطح بازار سرمايه مطرح شد كه كاركردي مشابه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موجود در بورس را داشت و در دارايي‌هاي مختلف اعم از سهام، طلا و اوراق با درآمد ثابت به صورت مستقيم و غير مستقيم سرمايه‌گذاري مي‌كنند. آنچه تحت عنوان مزاياي يك صندوق سرمايه‌گذاري مي‌توان برشمرد از موارد متعددي تشكيل شده كه در مرحله اول تجميع سرمايه‌هاي خرد براي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ است، مديريت سرمايه حرفه‌اي در كنار استفاده از بسترهاي معاملاتي براي تملك دارايي‌هاي متنوع و پوشش ريسك‌ها از موارد ديگر هست، همچنين در اين مدل سرمايه‌گذاري سود ناشي از فعاليت سرمايه‌گذاري نيز مجددا در چرخه سرمايه‌گذاري وارد شده و به سود مركب تبديل مي‌شود. پس با بر شمردن بخشي از مزاياي اين صندوق‌ها مي‌توان درك بهتري نسبت به اهداف آن داشت. بررسي بازدهي بازارهاي مختلف و روش‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري نيز مي‌تواند در اين منظور راهنما باشد. در مدل صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي، سرمايه‌گذار وجوه خرد خود را به عنوان بخشي از حقوق دريافتي به صورت ماهيانه تخصيص مي‌دهد كه شايد بهره‌برداري مستقيم فرد مدنظر جهت سپرده‌گذاري در بانك يا خريد طلا و ساير دارايي‌ها به دليل كوچك بودن سايز وجه اختصاصي ماهيانه، امكان‌پذير نباشد پس منطق بهره‌برداري از صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي با توجه به فلسفه وجودي آنها براي افرادي با آشنايي كم با ساختار بازار سرمايه و مفهوم سرمايه‌گذاري مي‌تواند موجه باشد.
روش‌هاي سرمايه‌گذاري در صندوق نيز به سه صورت از طريق كارفرما و به نام كارفرما، از طريق كارفرما و به نام كارمند يا اختياري است كه هر كدام منتهي به مدل جداگانه‌اي از سيستم دريافت وجه يا تسويه مي‌شود و ضروريست در زمان اقدام جهت تنظيم قرارداد به اين مساله دقت شود. در كنار آن توجه به مدل سرمايه‌گذاري و همچنين اساسنامه صندوق بازنشستگي تكميلي نيز مي‌تواند تطابق با مفروضات ذهني سرمايه‌گذار را بهبود بخشد.

هر چند مدل سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي در ايران، جديد مي‌باشد اما اين روش در دنيا مرسوم بوده و صندوق‌هاي بزرگ بازنشستگي با تريليون‌ها دلار سرمايه در گردش وجود دارند كه در كنار آنها شركت‌هاي مطرح و شناخته شده دنيا همچون متا و تسلا نيز از اين مدل سرمايه‌گذاري براي تامين آتيه كاركنان خود و جلب رضايت آنها بهره مي‌برند. شايد در كشور ما نيز با آشنايي بيشتر مديران مجموعه‌ها با ابزارهاي نوين مالي و كاركرد مطلوب اين صندوق‌ها در سال‌هاي آينده شاهد رونق بيشتر آنها باشيم كه خود مي‌تواند در جهت تعميق بازار سرمايه و سرمايه‌گذاري در توليد اثربخشي مناسب داشته باشد.