«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس روي نوسان مثبت و منفي

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۱:۰۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۷۲۷
بورس روي نوسان مثبت و منفي

شاخص كل بورس روز گذشته نيز نتوانست شرايط خوبي را تجربه كند و دوباره منفي شد؛ برخلاف دو هفته اخير شاخص كل بورس از 18 آذر ماه تا به امروز روزهاي خوبي را سپري نكرده است و برخي از كارشناسان عقيده دارند كه اين روزهاي نه چندان متعادل براي تعديل مثبت‌هاي اخير است. ا

شاخص كل بورس روز گذشته نيز نتوانست شرايط خوبي را تجربه كند و دوباره منفي شد؛ برخلاف دو هفته اخير شاخص كل بورس از 18 آذر ماه تا به امروز روزهاي خوبي را سپري نكرده است و برخي از كارشناسان عقيده دارند كه اين روزهاي نه چندان متعادل براي تعديل مثبت‌هاي اخير است. اما نكته قابل توجه اينجاست كه طي اين مدت مثبت چندان قوي در بازار نداشتيم كه اكنون بازار در حال تعديل آن مثبت‌ها باشد. تالار شيشه‌اي در هفته‌هاي اخير به اخبار منفي توجهي نداشت و تنها با تكيه به اخبار تجديد ارزيابي دارايي‌ها مثبت شد و به نوعي با يك سيگنال مثبت توانست شرايط خود را تغيير دهد. اما اين هفته بازار با روند منفي و نوساني كار خود را آغاز كرد و در نهايت طي روز اخير يعني چهارمين روز كاري هفته منفي شد و احتمالا بازدهي اين هفته نيز نسبت به هفته‌هاي اخير منفي شود. از سوي ديگر بازار درحال ترميم شرايط و اعتماد در بازار سهام است و اگر اين روند در بازار سرمايه شروع شود و ادامه‌دار باشد مي‌تواند به روزهاي اوج خود بازگردد.

 

تاثير روند نرخ بهره بين بانكي بر بازار

اگر تحولات خبرها منجر به اقدام عملي از سوي ناشران نشود جريان پول آرام و آهسته مسير نزولي را در پيش گرفته و جو خوشبيني ايجاد شده تبديل به بي‌تفاوتي مي‌شود و دوباره بازي بازار در سهم‌هاي كوچك و پروژه محور آغاز خواهد شد. عليرضا سادات معتقد است كه اخبار و اتفاقات مثبت بازار را خوشبين و مثبت مي‌كند، اما مساله اينجاست كه خيلي زود اثر مثبت خبرها در بازار از بين مي‌رود و سهامداران خرد تحمل خود را از دست مي‌دهند و با نوسانات مثبت ضعيف فروشنده مي‌شوند. نرخ بهره بين بانكي روندي نزولي گرفته و از آنجايي كه اين نرخ از تعادل عرضه و تقاضاي منابع مالي در بازار بين بانكي به دست مي‌آيد مي‌تواند به نمايندگي از ساير نرخ‌هاي بهره، روند حركت ساير نرخ بهره‌ها را تعيين كند؛ به همين ترتيب سياست‌گذاران پولي با هدف‌گذاري اين نرخ، سعي در كنترل نرخ‌هاي بهره و در نتيجه ركود و تورم دارند. اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه اخبار و اتفاقات مثبت بازار را خوشبين و مثبت مي‌كند، گفت: اما مساله اينجاست كه خيلي زود اثر مثبت خبرها در بازار از بين مي‌رود و سهامداران خرد تحمل خود را از دست مي‌دهند و با نوسانات مثبت ضعيف فروشنده مي‌شوند. او با بيان اينكه بررسي چشم‌انداز كاهشي نرخ سود و نرخ دلار باعث شده سرمايه‌گذاري در بورس به چالش كشيده شود، افزود: در رشد سال ۹۹ نقش دولت در بورس حائز اهميت است كه با پايين آوردن غير طبيعي و مصنوعي نرخ سود پول‌ها را به سمت بازارهاي موازي پمپاژ كرد و بورس در آن مقطع مقصد يكي از مهم‌ترين توفان‌هاي نقدينگي شد. سادات با تاكيد بر اينكه در حال حاضر چشم‌انداز كاهش نرخ سود در شرايط فعلي وجود ندارد و نمي‌توان رد پاي آن را در نرخ‌دهي اوراق غيررسمي ديد، اظهار كرد: هرچند بر اساس داده‌هاي منتشرشده از بانك مركزي، نرخ بهره بين بانكي با حركت نزولي از ابتداي پاييز تاكنون، در ۱۵ آذر به كمترين ميزان خود در ۵ ماه اخير رسيده است. برخي از كارشناسان اين موضوع را در ادامه سياست ضد تورمي بانك مركزي مي‌دانند. زماني كه نرخ بهره كاهش يابد، انگيزه سرمايه‌گذاري در بانك‌ها كمرنگ‌تر شده و افراد به سمت بازارهاي ديگر مي‌روند. البته افزايش و كاهش نرخ بهره مي‌تواند در شرايط متفاوت نتايجي متفاوت داشته باشد؛ چراكه به عقيده برخي اقتصاددانان افزايش يا كاهش ناگهاني نرخ بهره شايد به‌شدت تورم يا ركود دامن بزند.

در صورت رشد نرخ بهره، سرمايه‌گذاران منابع مالي خود را به درون بانك‌ها هدايت مي‌كنند و منابع مالي موجود در اقتصاد منقبض مي‌شود. بنابراين افزايش نرخ بهره يك سياست ضد تورمي به حساب مي‌آيد. در مقابل زماني كه نرخ بهره كاهش يابد، انگيزه سرمايه‌گذاري در بانك‌ها كمرنگ‌تر شده و افراد به سمت بازارهاي ديگر مي‌روند. البته افزايش و كاهش نرخ بهره مي‌تواند در شرايط متفاوت نتايجي متفاوت داشته باشد؛ چراكه به عقيده برخي اقتصاددانان افزايش يا كاهش ناگهاني نرخ بهره شايد به‌شدت تورم يا ركود دامن بزند. بورس فعلا نوسانات با افزايش حجم منابع مالي تزريق‌ شده درون بازار از پنج مهر به تدريج نرخ بهره بين بانكي نيز روند نزولي خود را آغاز كرد. زماني كه منابع مالي در بازار باز بيشتر شود، بانك‌هايي كه دچار كسري منابع نقد هستند، مي‌توانند بخشي از نياز خود را در بازار باز تامين كنند و به همين ترتيب فشار تقاضا در بازار بين بانكي كاهش مي‌يابد. كاهش فشار تقاضا در بازار بين بانكي نيز به معناي كمرنگ شدن نيروي افزايش‌دهنده نرخ بهره بين بانكي است. به همين ترتيب مشاهده مي‌شود نرخ بهره در آبان‌ماه به كانال ۲۳.۶درصد نيز قدم نهاد. اين نرخ با ادامه روند نزولي خود در آذرماه به كانال ۲۳.۵درصد نيز رسيد و نهايتا بر اساس آخرين داده‌ها، در ۱۵آذر نرخ ۲۳.۴۳درصد را به ثبت رساند.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه شنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 293 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 161 هزار و 266 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش هزار و 994 واحد در رقم 752 هزار و 119 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 70 واحدي به رقم 26 هزار و 266 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 191 واحد به سطح 136 هزار و 339 واحد رسيد.

روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي پنجمين روز منفي شد و 231 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد كرمان بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 46 ميليارد تومان بود. پس از كرمان، نمادهاي فولاد، اخابر، شستا و زاگرس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي شيران، بورس، وسديد، شپاكسا و وبصادر تعلق داشت. در روزي كه گذشت حكشتي، شپنا و فارس نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل اخابر، شيران و واتي از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، سمگا و شگويا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، كگهر و زاگرس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شيران بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و ثبهساز در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كروميت، كرمان و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. روز اخير ارزش معاملات كل بازار سهام به 9 هزار و 824 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 552 ميليارد تومان بود كه 6 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 4 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 210 ميليارد تومان رسيد. در معاملات سه‌شنبه، 56 نماد صف خريد داشتند و 35 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 4 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 180 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 22 درصدي به 383 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر