«تعادل» گزارش مي‌دهد

افزايش نگراني‌ها در بورس

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۱:۱۱:۲۲
کد خبر: ۳۰۲۹۱۸
افزايش  نگراني‌ها  در بورس

شاخص كل بورس در اولين روز كاري هفته مثبت بسته شد كه برخي از كارشناسان عقيده دارند اين مثبت بودن ناشي از واريز سود سهام عدالت و نزديك شدن به شب يلدا (افزايش بسته‌هاي حمايتي) است. در سوي ديگر برخي از كارشناسان عقيده دارند كه مثبت بودن بازار سرمايه نوساني است و اين روند ممكن است امروز يعني پس از تعطيلي روز گذشته (روز يكشنبه) تغيير كند.

شاخص كل بورس در اولين روز كاري هفته مثبت بسته شد كه برخي از كارشناسان عقيده دارند اين مثبت بودن ناشي از واريز سود سهام عدالت و نزديك شدن به شب يلدا (افزايش بسته‌هاي حمايتي) است. در سوي ديگر برخي از كارشناسان عقيده دارند كه مثبت بودن بازار سرمايه نوساني است و اين روند ممكن است امروز يعني پس از تعطيلي روز گذشته (روز يكشنبه) تغيير كند.

هفته گذشته شرايط بازار سرمايه چندان خوش نبود و برعكس دو هفته پيش كه  بورس ركورد شكني كرده بود و شرايط بسيار خوبي داشت؛ اما اكنون با توجه به معاملات هفته اخير كارشناسان خطر افزايش ركود را مي‌دهند. در اصل آمار معاملات نشان مي‌دهد كه با رسيدن شاخص كل به سطح 2 ميليون و 100 هزار واحدي، تأثير سيگنال‌هاي مثبت بر شاخص كل تخليه شده و بورس تهران به سمت ركود معاملاتي حركت مي‌كند. احتمال كاهش ارزش معاملات خرد و تداوم معاملات سهامي روزانه در سطح كمتر از 5 همتي ارزش معاملات خرد باعث شده تا در سومين هفته آذر ماه شاهد خروج پول حقيقي از سهام و ورود پول حقيقي به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري درآمد ثابت باشيم. در هفته سوم آذر ماه متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 30 درصد كاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 5 هزار و 287 ميليارد توماني پايين آمد و در اين هفته بار ديگر خالص جريان پول حقيقي منفي شد و شاهد خروج 855 ميليارد تومان پول حقيقي از سهام بوديم.
رضا روحي، كارشناس بازار سرمايه در صفحه خود نوشت: «بسياري از تحليلگران منتظر آغاز روند صعودي بورس هستند، در حال حاضر قيمت‌ها بعد از يك رشد نصف و نيمه در اين نقاط تعادلي قرار گرفتند و براي لمس اعداد و اهداف بالاتر به محرك‌هاي بيشتري نياز دارند در واقع اين دو كفه ترازو كه در حال حاضر در يك تعادل قرار دارند اگر قرار است به سمتي سنگيني كنند، بايد عوامل متعدد اين سنگيني را بروز دهند.جمع‌‌بندي فروش ۹ ماهه شركت‌ها تا حدودي مشخص مي‌كند چه ميزان سود در دل شركت‌هاست، به همين دليل در گزارش‌هايي كه به زودي روانه كدال مي‌شود، P/E جاري و فوروارد شركت‌ها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد پس بازار تا وقتي بر مدار بنياد ارزندگي است عوامل مختلف مي‌تواند آن را به سمت بالا هدايت ‌كند و اگر ارزندگي در دل آن وجود نداشته باشد رشد قيمت موقتي خواهد بود. بودجه در مجلس رد شده و نشان مي‌دهد احتمالا بودجه انبساطي‌تري در انتظار بازار است و تغييراتي را در نرخ ارز داشته باشيم. در واقع بعد از تحولات اخير در حوزه اقتصادي يعني كسري شديد تراز تجاري و همچنين صف طولاني براي دريافت نرخ ارز ترجيحي، به نظر منطقي‌ترين كار تعديل نرخ همراه با تورم است.واقعي شدن نرخ ارز اثرات بسيار خاص و مهمي در بازار خواهد داشت كه مي‌تواند تحولات متفاوتي را در صورت‌هاي مالي شركت‌ها رقم بزند و نكته مهم اين است كه بسياري از تحليلگران معتقدند رشد بورس ناشي از نرخ ارز واقعي نيست. به نظر حركت نرخ دلار نيما چه منجر به افزايش نرخ ارز بازار آزاد شود و چه نشود فرصت و رويداد خوبي براي بازار است.»

گزينه نهايي براي ريزش قيمت نفت

تحليلگران شركت «راپيدان انرژي» مي‌گويند كه افزايش عرضه از سوي امريكا و ساير توليدكنندگان نفت غيراوپك پلاس، ممكن است اين گروه را مجبور كند تا پنج سال آينده، به مديريت دقيق عرضه خود به بازار ادامه دهد تا از سقوط قيمت نفت جلوگيري كند.شركت راپيدان در گزارشي نوشت: حداقل به مدت چند سال آينده، مديريت عرضه يكپارچه، هوشيار و موثر اوپك پلاس براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت، ضروري است.طبق گزارش اين شركت كه توسط باب مك‌نالي، مقام سابق كاخ سفيد تاسيس شده است، توليد نفت امريكا، برزيل و گويان بسيار سريع‌تر از آنچه در ابتدا انتظار مي‌رفت، رو به رشد است. توليد نفت امريكا اين روزها در حال شكستن ركوردها است و گروه اوپك پلاس را كه تلاش مي‌كند با كنترل ثبات بازار، قيمت نفت را بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه نگه دارد، تحت فشار بيشتري قرار داده است.اوپك پلاس و در راس آن، عربستان سعودي، با همان معضل قديمي روبرو هستند كه چگونه با افزايش توليد امريكا مقابله كنند و مانع از شكست تلاش‌هاي اين گروه براي افزايش قيمت‌ها شوند.پل سانكي از شركت تحقيقاتي سانكي ريسرچ پس از نشست اخير اوپك پلاس، به شبكه سي‌ان‌بي‌سي گفت: توليد بالاي نفت امريكا، يك «مشكل بزرگ» براي اوپك پلاس است. يك راه‌حل براي عربستان سعودي، مي‌تواند سرازير كردن نفت به بازار و ريزش قيمت‌ها به سطح غيرقابل سودآور براي توليدكنندگان امريكايي باشد تا مانع رشد فزاينده توليد غيراوپك پلاس شود.طبق گزارش راپيدان، اما اگر اوپك پلاس بخواهد نفت را در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار نگه دارد، بايد مديريت عرضه نفت را در پنج سال آينده ادامه دهد.به گفته تحليلگران، به اوج نرسيدن تقاضا براي نفت تا سال ۲۰۳۰، شگفتي بزرگ بعدي براي بازار نفت خواهد بود. بر اساس گزارش اويل پرايس، با اين حال، تحليلگران راپيدان، انتظار دارند اوپك پلاس با موفقيت بازار را در آستانه شرايط سخت‌تر در اواخر دهه جاري، مديريت خواهد كرد.گروه مالي سيتي هم اعلام كرده است اوپك پلاس براي متوازن نگه داشتن بازارها، بايستي به محدوديت عرضه نفت خود تا پايان سال ميلادي آينده ادامه دهد. مكس ليتون، مدير جهاني تحقيقات كالاي سيتي به تلويزيون بلومبرگ گفت: اين كاهش توليد براي حفظ توازن بازار تا پايان سال ۲۰۲۴، بايد ادامه پيدا كند.

  بازار در اولين روز هفته

در معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه 258 آذر ماه، شاخص كل بورس تهران 13 هزار و 721 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 171 هزار و 808 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 4 هزار و 53 واحد در رقم 756 هزار و 161 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 137 واحدي به رقم 26 هزار و 393 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 785 واحد به سطح 136 هزار و 993 واحد رسيد.
روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار پس از 6 روز مثبت شد و 85 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد اخابر بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 72 ميليارد تومان بود. پس از اخابر، نمادهاي خبنيان، ذوب، حآفرين و ثشاهد بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي شپنا، وآيند، كرمان، آسياتك و شپديس تعلق داشت.
در اولين روز كاري هفته فولاد، رمپنا و اخابر نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل شپنا، كگل و كچاد از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، وسپهر و انتخاب بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، كتوكا و ميهن بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و اخابر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كرمان، كروميت و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. طي اولين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 10 هزار و 390 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 274 ميليارد تومان بود كه 12 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 22 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 385 ميليارد تومان رسيد.  در معاملات روز مذكور نماد ونوين بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 223 ميليارد تومان بود. پس از ونوين، اخابر بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثشاهد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ذوب و فولاد در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 312 ميليون و 718 هزار و 268 سهم در صدر قرار گرفته است. كرمان در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وپارس و حآفرين نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.
در معاملات شنبه، 70 نماد صف خريد داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 18 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 217 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 23 درصدي به 212 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر