هوشمند شدن سيستم‌هاي نظارتي

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۱:۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۰۲۹۲۳

محمد حسين‌پور، رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه درباره پديده سيگنال فروشي در بورس و اينكه بحث استفاده از خدمات مالي يا مشاوره سرمايه‌گذاري (سيگنال فروشي) در مقررات سازمان پيش بيني شده است، گفت: با مطالعه تطبيقي روي تمام بورس‌هاي دنيا، مي‌توان شاهد مقررات خاص همه كشورها مربوط به مشاوره سرمايه‌گذاري به اقتضاي شرايط بازار و همچنين بازيگران و فعالان آن بود.

محمد حسين‌پور، رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه درباره پديده سيگنال فروشي در بورس و اينكه بحث استفاده از خدمات مالي يا مشاوره سرمايه‌گذاري (سيگنال فروشي) در مقررات سازمان پيش بيني شده است، گفت: با مطالعه تطبيقي روي تمام بورس‌هاي دنيا، مي‌توان شاهد مقررات خاص همه كشورها مربوط به مشاوره سرمايه‌گذاري به اقتضاي شرايط بازار و همچنين بازيگران و فعالان آن بود. وي افزود: مطابق با ماده ۴۹ قانون بازار جمهوري اسلامي، پيش‌بيني شده افرادي كه خواهان فعاليت در اين زمينه هستند بايد از سازمان بورس مجوز فعاليت دريافت كنند. اين موضوع به خاطر حفظ كيان و سلامت بازار است و فعاليت‌ها بايد به شكلي قانونمند و منظم انجام شود. به گفته حسين‌پور؛ بحث توصيه به خريد و فروش و نگهداري اوراق بهادار، اظهارنظر راجع به روند قيمت و روند عرضه و تقاضاي بازار و اظهارنظر راجع به ارزش يا قيمت اوراق بهادار در دستورالعمل مشاوره سرمايه‌گذاري ديده شده و در قاون بازار هم در فصل ششم جرم‌انگاري شده است. رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه عنوان كرد: در حال حاضر سهامداران و سرمايه‌گذاران مي‌توانند به اشخاصي كه داراي مجوز تحت نظارت سازمان هستند مراجعه كنند، چرا كه ليستي از نهادها از سوي نهادناظر در سايت سازمان بورس كاملا قابل مشاهده است. حسين‌پور تصريح كرد: طبق مصوبه نياز است افراد فعال در حوزه مشاور سرمايه‌گذاري، مقاديري از حداقل‌ها را داشته باشند تا اعتماد عمومي به سمت آنها جلب شود.
رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه با تاكيد به اينكه سازمان بورس به سمت و سوي تسهيلگري براي فعالان حوزه مشاوره سرمايه‌گذاري و در جهت درست و مديريت شده آن حركت مي‌كند، اظهار داشت: بايد به سمت فرهنگ‌سازي در اين زمينه حركت كنيم و افرادي كه خواهان سرمايه‌گذاري در يك بازار تخصصي هستند بايد قبل از ورود به آن بازار، مشاوره گرفته و سپس وارد فضاي بورسي شوند. وي افزود: افراد در صورتي كه دانش و تخصص كافي نداشته باشند، نبايد به صورت مستقيم مبادرت به خريد سهام يا اوراق بهادار كنند؛ چرا كه سازمان به نهادهاي متخصص در بازار مجوز داده تا سهامداران و سرمايه‌گذاران از تخصص آنها در بازار تخصصي بهره‌مند شوند. حسين‌پور بيان كرد: بازار سهام نسبت به گذشته عمق زيادي پيدا كرده است و سازمان به سمت بروزرساني‌ها حركت كرده است، به‌طوريكه در حال حاضر سيستم‌هاي نظارتي قابل قياس با گذشته نيست و هوشمندتر شده است. وي در ادامه مطرح كرد: رويكرد اصلي سازمان بورس نسبت به مشاوره سرمايه‌گذاري پيشگيرانه و حمايتي است و دليل برخورد با فضاي مجازي به حفظ سلامت و كيان بازار و كليت آن برمي‌گردد. رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه تاكيد كرد: به‌طور قطع، سياست سازمان بيشتر حمايتي است و به‌طور حتم از تحليل‌هاي خوب در بازار حمايت مي‌كند. وي به سامانه ديده بان سلامت بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: اين سامانه در ارتباط با سهامداران خرد و گزارش‌هاي مردم است. رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه گفت: سامانه ديده‌بان سلامت، ۲۴ ساعته بوده و گزارش‌هاي مختلفي را در حوزه‌هاي تخصصي و بازار دريافت مي‌كند. وي ادامه داد: حوزه سامانه رصد هوشمند فضاي مجازي نيز گزارش‌ها را دريافت و بررسي مي‌كند و در صورت نياز و مشاهده تخلف، نخست تذكر لازم را داده و اگر تخلف و خلاف در حوزه مقرراتي باشد، مجبور به برخورد است. حسين پور با بيان اينكه كانال‌ها و ادمين‌ها شناسايي و معاملات رصد مي‌شوند، اظهار داشت: در سامانه رصد هوشمند فضاي مجازي كه اخيرا راه‌اندازي شده به سمتي رفته‌ايم كه ديتاي معاملات با داشبوردهايي كه در سامانه نظارتي است و با ديتاي افراد در فضاي مجازي مرتبط شده و معاملات از سوي سيستم رصد مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: در صورت مشاهده سيگنال از سوي افراد و كدهاي آنها، در ابتدا معاملات ابطال شده و سپس بررسي‌هاي لازم براي آن انجام و به صورت مستند براي واحد حقوقي ارسال مي‌شود تا در صورت وجود تخلف و جرم صورت گرفته رسيدگي‌هاي قانوني براي آن انجام شود. حسين‌پور تاكيد كرد: مردم بايد به شركت‌هاي مشاوره سرمايه‌گذاري و نهادهاي مالي كه ليست آنها در ليست سازمان بورس است مراجعه كنند. رييس اداره ديده‌بان سلامت بازار سرمايه خبر داد: پيش‌نويس قانون بازار به روزرساني شده و براي تصويب، تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است. وي يادآور شد؛ رويكرد سازمان تسهيلگري و پيشگيرانه است و به اين سمت رفته مقررات را تسهيل كند. مردم بايد به سمت ارتقاي دانش حركت كنند و در صورت علاقه به معاملات، براساس تحليل كار كنند نه سيگنال و به نهادهاي تحت نظارت سازمان اعتماد كنند.

ارسال نظر