صدور مجوزهاي صندوق املاك و مستغلات سرعت مي‌گيرد

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۰:۵۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۳۰۳۹
صدور مجوزهاي صندوق املاك و مستغلات سرعت مي‌گيرد

نشست خبري پذيره‌نويسي سومين صندوق سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات كشور با نماد «امين شهر» روز ۲۷ آذرماه با حضور مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، عليرضا ناصرپور، نايب رييس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلي شيرازي، مديرعامل فرابورس، سيد محمد مهدي احمدي، مديرعامل بانك شهر در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

نشست خبري پذيره‌نويسي سومين صندوق سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات كشور با نماد «امين شهر» روز ۲۷ آذرماه با حضور مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، عليرضا ناصرپور، نايب رييس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلي شيرازي، مديرعامل فرابورس، سيد محمد مهدي احمدي، مديرعامل بانك شهر در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در اين نشست خبري اظهار كرد: وقتي پاي عرضه عمومي به ميان مي‌آيد بايد نظارت‌ها را افزايش دهيم تا مردم با مشكل روبرو نشوند.

وي با بيان اينكه صندوق‌هاي املاك و مستغلات به دليل تازه تاسيس بودن از حساسيت‌هاي بالايي برخوردارند، اظهار داشت: سهم املاك و مستغلات در بازار سرمايه بسيار ناچيز بوده و نتوانسته است به دليل بازدهي پايين جايگاه مناسبي را در بازار سرمايه به دست آورد.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه بايد ابزاري را معرفي كنيم كه رابطه مستقيمي با عرضه و تقاضا در حوزه مسكن داشته باشند، تصريح كرد: صندوق املاك و مستغلات امين شهر يكم جز سومين صندوق در اين حوزه به حساب مي‌آيد اما بانك شهر نخستين بانكي است كه توانست مجوز پذيره‌نويسي را دريافت كند.

 

شفافيت صورت‌هاي مالي

وي افزود: صندوق‌هاي املاك و مستغلات در سه حوزه «جذب سرمايه‌گذاران ملك، جذب منابع راكد بانك‌ها و تجديد ارزيابي براي سيستم بانكي» از اهميت بالايي برخوردارند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: در مديريت صندوق‌ها بايد قوانين و مقررات رعايت شود زيرا اين امر موجب توسعه اين صندوق‌ها خواهد شد.

عشقي با بيان اينكه صندوق املاك و مستغلات در زمره صندوق‌هاي جديد به حساب مي‌آيند به همين دليل مركز نظارت بر صندوق‌ها توجه زيادي را بر نحوه مديريت آنها خواهد داشت، گفت: تا جايي كه مي‌شود بايد دقت كرد تا كل منابعي كه به دارايي‌هاي صندوق تعلق مي‌يابد به صورت مستقيم به دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري منتقل شود؛ همچنين نحو گزارش‌دهي در خصوص عملكرد صندوق‌ها نيز بايد دقيق باشد تا دارنده واحده صندوق بتواند به درستي آن را ارزيابي كند.

رديابي گزارش ها

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: يكي از دلايلي كه سهام شركت‌هاي ساختماني تا كنون مورد توجه قرار نگرفتند، به سبب ناتواني در رديابي گزارش‌ها بود كه اكنون انتظار مي‌رود گزارش‌هاي انتقال منافع به نحوي باشد تا بتوانيم شاهد توسعه اين صندوق باشيم.

عشقي بيان كرد: در حوزه املاك و مستغلات سعي ما بر اين است كه سرعت را در صدور مجوزها افزايش دهيم و متقاضيان اين صندوق‌ها را در صف قرار ندهيم زيرا اين صندوق‌ها، در حوزه بانكي موجب شفافيت صورت‌هاي مالي خواهند شد.

وي گفت: موضوع بهره برادري نيز در اين صندوق‌ها از اهميت بسزايي برخوردار است زيرا منافع حاصل از بهره‌برداري ساختمان‌هاي اداري و تجاري به درستي به صندوق‌ها منتقل مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان گفت: صنعت بهره‌برداري از ساختمان‌ها با راه‌اندازي صندوق املاك و مستغلات از اهميت بالايي برخوردار خواهد شد.

 

درخواست‌ بانك‌ها و نهادها براي راه‌اندازي صندوق و املاك و مستغلات

عليرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آغاز پذيره‌نويسي سومين صندوق سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات كشور بيان كرد: بانك شهر اولين بانكي بود كه توانست به صورت مشروط مجوز صندوق املاك و مستغلات را دريافت كند.

وي با اشاره به اينكه در نخستين روز پذيره نويسي از حدود ۳۶۱ ميليون يونيت، ۲۱۳ ميليون يونيت به فروش رسيد كه آمار قابل قبولي را نشان مي‌دهد، افزود: يونيت‌هاي باقي مانده نيز فردا پذيره‌نويسي مي‌شود.

معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نحوه عملكرد مالك عمده يونيت‌ها، «بانك شهر» در ادامه فرآيند تاثيرگذار است.

ناصرپور گفت: اطلاعات ملك صندوق «امين شهر يكم» بايد به واسطه كدال، پيام ناظر يا پلتفرم مربوطه در معرض ديد سرمايه‌گذاران قرار گيرد تا ضمن كشف درست قيمت‌ها، اشخاص نسبت NAV صندوق نيز مطلع شوند.

معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان با بيان اينكه درخواست‌هاي متعددي براي راه‌اندازي صندوق و املاك و مستغلات از سوي بانك‌ها ارسال شده، گفت: برخي بانك‌ها و نهادهاي غيربانكي نيز درخواست‌هايي را براي تاسيس صندوق زمين و ساخت به سازمان ارسال كرده‌اند.

 

پذيرش سه صندوق املاك و مستغلات در فرابورس

محمدعلي شيرازي، در مراسم پذيره‌نويسي سومين صندوق سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات كشور با بيان اينكه در حال حاضر بر اساس آخرين گزارش انجمن ملي املاك و مستغلات امريكا، ۸۹۳ صندوق املاك و مستغلات به ارزش بالغ بر دو نيم تريليون دلار در بيش از ۴۰ كشور دنيا وجود دارد، گفت: ۵۷۵ هزار املاك و مستغلات در دنيا متعلق به اين صندوق‌ها است.

وي با اشاره به اينكه به واسطه صندوق‌هاي املاك و مستغلات ۳.۴ ميليون شغل تمام با مجموع در آمد ۲۶۳ ميليارد دلار ايجاد شده است، افزود: ۴۵ درصد از خانوارهاي امريكايي به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در واحدهاي صندوق‌هاي املاك و مستغلات سرمايه‌گذاري كردند.

شيرازي، شفافيت بالا، نقدشوندگي قابل توجه و معافيت ماليات را از جمله دلايل عمده سرمايه‌گذاري ۵۵ درصد از سرمايه‌گذاران در اين صندوق‌ها برشمرد.

وي با تاكيد بر اينكه از ۱۰۵ صندوق پذيرفته شده در فرابورس سه صندوق مربوط به املاك و مستغلات است، تصريح كرد: امروز نيز صندوق «امين شهر يكم»به عنوان يكي از نخستين صندوق املاك و مستغلات در حوزه بانك پذيره‌نويسي شد.

مديرعامل شركت فرابورس در پايان گفت: پذيره‌نويسي صندوق «امين شهر يكم» از روز گذشته به مدت دو روز كاري در فرابورس آغاز شده و تا ۲۸ آذرماه امكان سرمايه‌گذاري در آن فراهم است.

 

صندوق املاك و مستغلات توسعه پيدا مي‌كنند

سيد محمد مهدي احمدي، مديرعامل بانك شهر در مراسم پذيره‌نويسي سومين صندوق سرمايه‌گذاري املاك و مستغلات كشور، اظهار كرد: اخذ مجوز صندوق «امين شهر يكم» حدود يك سال به طول انجاميد، زيرا مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار توجه و سختگيري ويژه‌اي را نسبت به راه‌اندازي اين صندوق‌ داشتند.

وي در اين رابطه افزود: ملك پذيرفته شده در صندوق «امين شهر يكم» معارض ندارد و داراي مجوز آتش‌نشاني، سند شش برگ و تفكيك شده است.

مديرعامل بانك شهر در ادامه گفت: شش ملك ديگر را با ويژگي‌هاي مذكور به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفي كرديم و انتظار داريم در راستاي پذيرش اين املاك نيز همكاري لازم انجام شود چرا كه صندوق‌هاي املاك و مستغلات تنها مسير مولدسازي و شفاف‌سازي صورت‌هاي مالي هستند.

احمدي در پايان تصريح كرد: انتظار مي‌رود با حمايت‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار و شركت فرابورس بتوانيم اين صندوق‌ را در راستاي بهره‌گيري تمام سهامداران و سرمايه‌گذاران توسعه دهيم.

ارسال نظر