ارزش معاملات خرد سهام 27 درصد ريخت

شوك تعزيراتي به سهامداران خرد

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۲۳:۵۶:۱۲
کد خبر: ۳۰۳۱۰۴
شوك تعزيراتي به سهامداران خرد

ديروز ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز سه‌شنبه 27 درصد ريخت. اين افت ارزش ريالي معاملات خرد اما با كاهش 0.07 درصدي شاخص كل بورس همراه بود.

ديروز ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز سه‌شنبه 27 درصد ريخت. اين افت ارزش ريالي معاملات خرد اما با كاهش 0.07 درصدي شاخص كل بورس همراه بود.

بر اساس اين گزارش، در معاملات روز چهارشنبه 29 آذر ماه 1402، شاخص كل بورس تهران هزار و 625 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 210 هزار و 230 واحد رسيد.

شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش هزار و 531 واحد در رقم 761 هزار و 366 واحدي ايستاد.

شاخص كل فرابورس نيز با افت 59 واحدي به رقم 26 هزار و 579 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 149 واحد به سطح 137 هزار و 863 واحد رسيد.

ديروز نمادهاي تاپيكو، فولاد و حكشتي نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل فارس، بفجر و فملي از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، زاگرس و وگردش بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي خديزل، بمپنا و غصينو بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس ديروز نماد وخارزم بيشترين تراكنش را داشت و خبهمن و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كروميت، فصبا و نطرين بيشترين تراكنش را داشتند.

 

ارزش معاملات سهام

بر اساس اين گزارش، ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار و 818 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 756 ميليارد تومان بود كه 6 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 27 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 924 ميليارد تومان رسيد.

 

صف‌هاي خريد و فروش بورس

در معاملات چهارشنبه، 53 نماد صف خريد داشتند و 40 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 3 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 140 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 21 درصدي به 306 ميليارد تومان رسيد.

ارزش كل معاملات ديروز بورس به ۱۱.۸۱۸ ميليارد تومان رسيد كه ۴۹۲۴ ميليارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي قابل معامله سهامي بود.

زيان 5 درصدي سهامداران

از جريمه 5 همتي سازمان تعزيرات

در اين حال، صبح ديروز رييس سازمان تعزيرات حكومتي از تاييد جريمه گروه خودروسازي بهمن خبر داد.

احمد اصانلو در يك نشست خبري گفت: «در حوزه خودرو نيز ما به ماجراي احتكار برخي خودروسازان ورود كرديم.

آقايان خودروساز ادعايي داشتند كه مشكلاتي را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خصوص قطعات دارند، اما وقتي ما ورود كرديم ديديم كه اين مشكل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مي‌توانند همان خودروسازان حل كنند و به همين خاطر بود كه آنها خودروها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعمير و وارد بازار كردند.

به گزارش اكوايران، وي ادامه داد: شركت خودرويي كه برخي از خبرنگاران پيگير آن بودند و در حوزه خودروهاي مونتاژي فعاليت مي‌كرد، با ورود ما و همكاري سازمان حمايت به پرونده راي بدوي آن صادر شد و نهايتا امروز اين شركت خودروسازي راي بدوي محكوميت آن دوباره تأييد شد و دادگاه تجديدنظر نيز اين راي را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأييد كرد. شركت بهمن خودرو محكوميتش احراز شده است، اما ميزان مجازات آن اصلاح شده است، به‌طوري‌كه اين شركت خودروسازي به بيش از ۵ هزار ميليارد تومان پرداخت خسارت محكوم شده است.»

پس از اين اظهارنظر، ارزش سهام شركت بهمن كه با نماد «خبهمن» در بورس تهران معامله مي‌شود سقوط 5 درصدي را ثبت كرد تا سهامداران اين شركت نيز متضرر شوند.

اين اولين بار نيست كه اظهارنظر يك مقام حكومتي در ميانه معاملات بورس تهران موجب ريزش قيمت سهام مي‌شود. در چنين شرايطي سهامداران خرد دچار ضرر و زيان مي‌شوند و فرصت چنداني براي اصلاح سبد سهام خود نمي‌يابند.

25 بهمن ماه سال گذشته، سازمان تعزيرات حكومتي شركت بهمن موتور را به دليل گران‌فروشي، مشمول جريمه 13 هزار و 860 ميليارد توماني دانست. بر اساس اين حكم، شركت بهمن موتور مكلف به استرداد مبالغ اضافي اخذ شده در حق خريداران در بازه زماني تخلف (سال ۱۴۰۰) شد.

البته گروه بهمن به اين رأي اعتراض كرد و اعلام كرد كه حق خود مي‌داند پيگيري‌هاي لازم براي ابطال رأي و احقاق حقوق خود و سهامداران گروه را به عمل آورد. بر اين اساس به رأي سازمان تعزيرات اعتراض كرد.

اما ديروز رييس سازمان تعزيرات از تاييد نهايي حكم جريمه به مبلع 5 هزار ميليارد تومان خبر داد كه تنها در يك روز زيان 5 درصدي به سهامداران وارد كرد.

از همين رو، در معاملات ديروز نماد خبهمن بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 112 ميليارد تومان بود. در جدول حجم معاملات نيز سهام خبهمن با تعداد 563 ميليون و 203 هزار و 450 سهم در صدر قرار گرفته است.

 

دوام خروج پول حقيقي از بازار سرمايه

روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار نيز منفي شد و 356 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد.

ديروز نماد وبملت (بانك ملت)، شيران (سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران) و شپنا (پالايش نفت اصفهان) بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي خبنيان (بنيان ديزل)، كروميت (توسعه معادن كروميت كاوندان) و بمپنا (توليد برق عسلويه مپنا) تعلق داشت.

 

رشد ارزش صف‌هاي خريد بورس

در معاملات چهارشنبه، 53 نماد صف خريد داشتند و 40 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 3 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 140 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 21 درصدي به 306 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر