معاون وزير اقتصاد به رييس‌جمهور گزارش داد

آخرين وضعيت اجراي طرح مولدسازي

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۲۳:۵۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۳۱۰۵
آخرين وضعيت اجراي طرح مولدسازي

رييس سازمان خصوصي سازي در گزارش عملكرد به رييس‌جمهور از معرفي ۱۸۰۳ دارايي مازاد دولت به ارزش ۱۲۹ همت خبر داد و گفت: امسال حدود ۲.۲ همت از دارايي‌هاي مازاد را در فرآيند مولدسازي قرار داديم كه معادل مجموع فروش ۴ سال اخير املاك دولت است.

رييس سازمان خصوصي سازي در گزارش عملكرد به رييس‌جمهور از معرفي ۱۸۰۳ دارايي مازاد دولت به ارزش ۱۲۹ همت خبر داد و گفت: امسال حدود ۲.۲ همت از دارايي‌هاي مازاد را در فرآيند مولدسازي قرار داديم كه معادل مجموع فروش ۴ سال اخير املاك دولت است.
به گزارش ايرنا، مالك رحمتي در گزارش عملكرد خود به رييس‌جمهور اظهار كرد: با توجه به ابلاغ آيين‌نامه مولدسازي در تاريخ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ به عنوان يك برنامه راهگشا براي تامين منابع طرح‌هاي نيمه‌كاره دولتي، تاكنون تقريبا ۴۹ جلسه شامل ۵ نشست كميته پايش، ۲۱ جلسه هيات عالي باحضور معاون اول رييس‌جمهور و ۲۳ جلسه كميته تخصصي مولدسازي برگزار شده است.
رييس سازمان خصوصي سازي به تغيير رويكرد در مولدسازي اشاره كرد و افزود: مولدسازي يك امر گسترده است كه در آن مديران بايد رويكرد درآمدي در پيش بگيرند، يعني بايد ابتدا هزينه‌هاي خود را دربياورند و بعد بروند طرح‌هاي در دست اقدام را عملياتي كنند، به نحوي كه در حال حاضر اين طراحي و عمليات به‌طور همزمان درحال وقوع است و هم اكنون همه وظايف ساختاري و فرآيندهاي مولد سازي تقريبا بالاي ۸۰ تا ۸۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
وي به ارايه آمارهاي مولدسازي پرداخت و خاطرنشان كرد: تاكنون ۱۸۰۳ دارايي مازاد به ارزش برآوردي ۱۲۹ هزار ميليارد تومان معرفي شده و طبق دستور شما آنها به پيمانكاران بزرگ كشور معرفي شده است، كه چندين پيمانكار بزرگ ليست را از ما دريافت كرده‌اند و در حال گزينش هستند كه بتوانيم طرح‌هاي عمراني نيمه تمام را از اين مسير تامين منابع كنيم.
رحمتي بر اهميت ارزش افزايي دارايي‌هاي مازاد دولت تاكيد كرد و گفت: در گذشته دستگاه‌ها دارايي‌هاي خود را خام واگذار مي‌كردند، مثلا دستگاهي يك زميني داشت و آن را واگذار مي‌كرد، ولي الان ما فرآيند ارزش افزايي داريم يعني آن زمين بايد بيايد در كميسيون ماده ۵ و بالاترين ارزش افزوده را پيدا كند و در نهايت با حداكثر قيمت كارشناسي فروخته شود. به عبارتي در مولد سازي خام فروشي ممنوع است و اين يك مقدار فرآيند را طولاني مي‌كند. تاكنون ۴۷۱ ملك بزرگ ارزش افزايي شده كه در مجاري قانوني براي اخذ مصوبات جريان دارد، همچنين ۸۵ ملك را آگهي كرديم كه به اندازه ۲.۲ همت ارزش گذاري شده است.
رييس سازمان خصوصي سازي از آخرين آمار بسته‌هاي رونق خبر داد و تشريح كرد: يكي از دستاوردهاي خوبي كه ما عملياتي كرديم تعريف بسته‌هاي رونق و در كف ميدان بود كه در ۱۷ استان به ارزش تقريبي ۱۱ همت طرح‌هاي وزارت بهداشت تامين منابع شدند و از طريق مولدسازي دارايي‌هاي مازاد استاني و با تصويب كميته پايش و هيات عالي انجام شد.
وي عملكرد امسال سازمان خصوصي سازي در فروش دارايي‌هاي مازاد دولت را معادل مجموع ۴ سال گذشته دانست و افزود: از سال ۹۸ حدود ۲۵۰ ميليارد تومان دارايي فروخته شده سال ۹۹ حدود ۱.۴ همت و ۱۴۰۱ حدود ۱ همت و ۱۴۰۲ حدود ۲.۲ دهم همت فروخته شد، پس تا كنون ۴.۴ دهم همت به اندازه ۴ سال گذشته واگذار شد. آنچه كه مولد سازي را تسريع مي‌كند، استفاده بهينه ازظرفيت‌هاي آيين نامه متقن آن است كه دست ما را در بهره وري حداكثري از دارايي‌هاي مازاد دولت باز كرده است.
رحمتي گفت: طبق برنامه مصوب، دستگاه‌ها بايد طرح‌هاي چند ده هزار ميليارد توماني را از طريق مولدسازي اجرا كنند، اما وزارتخانه‌ها اهتمام جدي در زمينه معرفي دارايي‌ها براي مولدسازي ندارند و يا كمتر دارند، به نحوي كه بر اساس آمار موجود قطعي ما در سامانه سادا نزديك به يك ميليون دارايي ثبت شده است؛ كه از اين يك ميليون آنچه براي مجموع دولتي است و ابهامي ندارد ۷۶۶ هزار دارايي مازاد براي وزارتخانه‌هاي ثبت شده است، در حالي كه كل دارايي‌هايي كه به ما معرفي كردند به عدد ۲ تا ۳ هزارتا هم نمي‌رسد؛ و ما اين انتظار را داريم كه حضرتعالي تاكيدي در هيات دولت بفرماييد كه پيگيري شما به ما كمك خواهد كرد.

ارسال نظر