مشكلات صنايع مورد بررسي در بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۴۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۲۷۷

سنا| امير طايفه ابراهيمي، رييس اداره ميز صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با بيان اينكه اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران بر اساس مصوبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ هيات‌مديره سازمان تشكيل شد، گفت: يكي از اهداف و برنامه‌هاي ميز صنعت رصد و بررسي مشكلات صنايع مختلف و ارايه پيشنهادهاي مناسب براي رفع مشكلات موجود است.

سنا| امير طايفه ابراهيمي، رييس اداره ميز صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با بيان اينكه اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران بر اساس مصوبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ هيات‌مديره سازمان تشكيل شد، گفت: يكي از اهداف و برنامه‌هاي ميز صنعت رصد و بررسي مشكلات صنايع مختلف و ارايه پيشنهادهاي مناسب براي رفع مشكلات موجود است.
وي افزود: اداره ميز صنعت و ناشران سازمان بورس تاكنون جلساتي را براي بررسي، پيگيري و رفع مشكلات عمده صنايعي كه ۸۷ درصد از ارزش بازار سرمايه را تشكيل مي‌دهند با حضور رياست سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، مديريت نظارت بر ناشران و مديران عامل شركت‌ها و بانك‌هاي بزرگ فعال بازار سرمايه و صاحب نظران صنايع برگزار كرده است.
طايفه ابراهيمي با تاكيد بر اينكه اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس از ابتداي تاسيس تاكنون ۱۵ميز صنعت برگزار كرده، ادامه داد: پيش از اين نيز ۵ ميز صنعت توسط ۳ اداره نظارت بر ناشران برگزار شده است.
وي با اشاره به اينكه صنايعي كه تاكنون توسط اين اداره مورد بررسي قرار گرفته، نقش حائز اهميتي را از حيث ارزش بازار و تعداد سهامدار در بازار سرمايه دارا هستند، گفت: همچنين اين اداره در نظر دارد در روزهاي آتي جلسات ميز صنعت را براي صنايعي همچون تامين سرمايه، ماشين‌ آلات و تجهيزات، مخابرات و... متناسب با شرايط صنايع در مدت باقيمانده از سال ۱۴۰۲ برگزار كند.
طايفه ابراهيمي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو موضوعات و مسائل مطرح شده در جلسات ميز صنعت و مكاتبات صورت گرفته را در ۶ محور به شرح زير تقسيم كرد: 
۱- قيمت‌گذاري دستوري: كنترل قيمت توسط دولت و ناديده گرفتن پيروي از اصل عرضه و تقاضا و بي‌توجهي به عوامل فزاينده بهاي تمام شده، اگرچه در كوتاه‌مدت مي‌تواند موجب مقرون به صرفه‌تر شدن قيمت برخي از كالاها و خدمات شود اما اين كنترل قيمت اغلب مي‌تواند منجر به اختلال در بازار، ضرر براي توليد‌كنندگان و تغيير قابل توجه در كيفيت شود.
۲- كسري سرمايه در گردش و مشكلات تامين مالي: صنايع موجود در بازار سرمايه درخصوص اجرا و پياده‌سازي طرح‌هاي مربوط به افزايش كيفيت، توليد، توسعه و به روزرساني‌‌ها با مشكل كمبود نقدينگي و نبود تامين منابع مالي لازم مواجه هستد. اين مساله موجب كاهش ميزان توليد، كاهش نيروي كار، عقب‌نشيني در فناوري و نوآوري، كاهش سطح كارآفريني و رقابت قابل توجه با ساير شركت‌ها مي‌شود.
۳- مشكلات مربوط به انرژي برق و گاز
قطعي برق و گاز: باتوجه به اهميت انرژي در صنايع مهم موجود در بازار سرمايه، بحران انرژي و اعمال محدويت در مصرف انرژي (قطعي برق در تابستان و قطعي گاز در زمستان) منجر به افزايش هزينه‌هاي بازسازي و جايگزيني تجهيزات و ماشين‌آلات، كاهش ميزان توليد و فروش و درنتيجه كاهش سودآوري صنايع مي‌شود.
نرخ‌گذاري گاز: هيات وزيران در ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲مصوبه‌اي مبني بر افزايش نرخ خوراك گاز پتروشيمي‌ها و ساير صنايع در سال ۱۴۰۲ تصويب كرد كه اين مصوبه در تاريخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ابلاغ شد. از اين رو صنايع بااهميت بازار سرمايه به ويژه صنعت پتروشيمي و فلزات اساسي به دليل افزايش مبلغ بهاي تمام شده با كاهش چشمگير در سودآوري مواجه شده‌اند كه با بازگشت به تعيين نرخ گاز براساس ميانگين نرخ گاز داخلي و صادراتي و هاب‌هاي بين‌المللي بر اساس مصوبه ۴ شهريور ماه ۱۴۰۲ به نظر مي‌رسد اثر موضوع فوق در ميان مدت كاهش يابد.
۴- تحريم ها: اين موضوع به نوبه خود موجب بروز مسائلي از قبيل فرسودگي ماشين آلات، به‌روز نبودن تجهيزات و تكنولوژي، وجود مشكلات متعدد در واردات مواد اوليه و صادرات محصولات نهايي و همچنين افزايش هزينه‌هاي ناشي از مبادلات ارزي مي‌شود.
۵- نوسانات نرخ ارز: ميزان تغييرات نرخ ارز به صورت مستقيم بر قيمت تمام شده مواد اوليه و قطعات ارزبر و به تبع آن بر قيمت تمام شده محصولات صنايع اثرگذار بوده، همچنين با توجه به آنكه پروسه تامين ارز از طريق ثبت و سفارش در سيستم بانكي فرآيندي طولاني به حساب مي‌آيد به همين دليل در حال‌حاضر ريسك تامين به موقع ارز مورد نياز افزايش يافته است.
۶- هزينه حمل و نقل: توزيع جغرافيايي شركت‌هاي صنايع موجود در بازار سرمايه بصورت توزيع بازار مصرف نيست و با توجه به قيمت پايين برخي از محصولات، حمل و نقل براي شركت‌‌ها هزينه بالايي را داشته و در نتيجه توجيه لازم را ندارد.
وي همچنين درپايان، نتايج اقدامات اين اداره را در ۶ بخش برشمرد: 
۱- اصلاح نرخ‌هاي انرژي گاز و خوراك صنايع
۲- اصلاح اجراي تصويب‌نامه هيات‌وزيران درخصوص ميزان قطعي عوارض صادراتي مواد خام و نيمه‌خام بر اساس بخشنامه گمرك و حكم ديوان عدالت اداري و همچنين صدور توقف دريافت عوارض صادراتي از مواد خام و نيمه خام در مكاتبه وزير صمت
۳- اصلاح كارمزد خدمات بانكي ريالي و الكترونيكي و برنامه‌ريزي براي حل مشكل ناترازي شبكه بانكي كشور
۴- اصلاح قيمت‌گذاري دستوري لاستيك
۵- عرضه سيمان و خودرو در بورس كالا
۶- بررسي و اصلاح دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص شركت‌هاي هلدينگ و سرمايه‌گذاري
گفتني‌است؛ اداره ميز صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف حل مسائل و مشكلات صنايع علاوه بر مكاتبه با وزرا، نسبت به ارايه پيشنهادهاي خود براي اعمال در قوانين بودجه سنواتي، برنامه توسعه و ساير قوانين مربوطه اقدام كرده است.

ارسال نظر