برای ثبت‌نام و دریافت وام ودیعه مسکن چه باید کرد؟

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۱۷:۴۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۵۱۶
برای ثبت‌نام و دریافت وام ودیعه مسکن چه باید کرد؟

وام ودیعه مسکن در روزهای گذشته افزایش ۲ برابری داشته و متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مربوطه برای دریافت آن اقدام کنند، اما برای دریافت وام اجاره مسکن چه باید کرد و چه مدارکی لازم است؟

قیمت بالای رهن و اجاره به بحرانی جدی در زندگی بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است، این اتفاق باعث شد تا دولت جهت کمک به مستاجرین تصمیم به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن برای دریافت آن ثبت نام کنند.

مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است؟

بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها از ۷۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۴۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین تسهیلات ودیعه مسکن که پیش از این در روستاها تعریف نشده بود، مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شد.

شرایط ثبت‌نام وام ودیعه مسکن چیست؟

افرادی که در خانه های استیجاری سکونت می کنند و قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، لازم است ابتدا، مراحل ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را انجام دهند؛ همچنین، لازم به ذکر است در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ می‌باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.

درخواست کننده، می بایست متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند نیز می توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام نمایند.

همچنین، مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده اند، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه می باشند.

متقاضی وام، باید اجاره نامه رسمی داشته باشد و یا اجاره نامه او، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردیده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

قرارداد اجاره متقاضی وام، باید حداقل تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

پس از این که درخواست کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، می بایست مدارک خود را تکمیل نموده و به بانک ارائه دهد و همچنین، ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست او رد می شود.

در صورتی که متقاضیان، از داشتن شرایط بالا اطمینان حاصل کردند، می توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲، از طریق سایت tem.mrud.ir (http://tem.mrud.ir/)، به صورت غیر حضوری، ثبت نام نمایند.

همچنین، ذکر این نکته ضروری است که مستاجرین نیز لازم است که ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان را انجام دهند.

مدارک لازم برای وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ مستاجران چیست؟

مدارک هویتی فرد، اعم از کارت ملی و شناسنامه.

قولنامه مسکن رسمی دارای کد رهگیری یا اجاره نامه رسمی که در سایت ثبت معاملات املاک، ثبت شده باشد.

گواهی کسر از حقوق یا مستمری بگیری یا در صورت عدم برخورداری از این موارد، سفته یا برگ گواهی سهام عدالت.