بازخواني پرونده عملكردي صندوق‌هاي اهرمي

۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۹:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۵۵۳

تقريبا بر كسي پوشيده نيست كه دو صندوق اهرمي بازار به واسطه چينش پرتفوي و ارزش آن، بازتاب معقولي از وضعيت كلي بازار سهام دارند؛ به همين واسطه معاملات آن دو صندوق زير ذره‌بين تحليلگران بوده تا علاوه بر شناسايي سهم و صنعت پر اقبال در زمان كوتاه‌تر، سودآوري خود را افزايش دهند.

اقتصادآنلاين| تقريبا بر كسي پوشيده نيست كه دو صندوق اهرمي بازار به واسطه چينش پرتفوي و ارزش آن، بازتاب معقولي از وضعيت كلي بازار سهام دارند؛ به همين واسطه معاملات آن دو صندوق زير ذره‌بين تحليلگران بوده تا علاوه بر شناسايي سهم و صنعت پر اقبال در زمان كوتاه‌تر، سودآوري خود را افزايش دهند.
بعد از انتشار صورت وضعيت پرتفوي صندوق اهرم در آذرماه، رصد عملكرد خريد و فروش اين صندوق‌ها مي‌تواند راهنمايي براي شناسايي نمادهاي مستعد رشد باشد؛ به خصوص اينكه اين صندوق‌ها به واسطه سرمايه بزرگ و تيم تحليلي قوي كه در اختيار دارند، بي‌گدار به آب نزده و خريد و فروش آنها بر اساس منطق و تحليل‌هاي لايه‌اي بوده است.
براي صحت‌سنجي اين گزاره به نمادهاي خريداري شده صندوق اهرم كه در صورت وضعيت پرتفو آن در آبان ماه منتشر شد مي‌توان پرداخت. صندوق اهرم در گزارش نامبرده بيشترين حجم خريد سهامي خود را به فولاد و شستا اختصاص داده است. خريد ۲۷ ميليارد توماني فولاد و ۲۲ ميليارد توماني شستا.
عملكرد اين دو نماد در ماه بعد از آن يعني آذر، نشان‌دهنده موفقيت يا عدم موفقيت صندوق در انتخاب نماد بهينه دارد. در اين بازه يك ماهه، فولاد و شستا به ترتيب ۱۸ و ۸ درصد بازدهي را به ارمغان آوردند كه براي بازدهي ۱ ماهه بسيار شگفت‌انگيز هستند. همين بررسي براي ديگر صندوق اهرمي بزرگ كشور يعني «توان» نشان مي‌دهد كه بيشترين حجم خريداري شده توسط اين صندوق در آبان ماه متعلق به شپنا و خودرو بوده است كه به ترتيب بازدهي ۵ و ۷ درصدي را كسب كرده‌اند. با همين تفاسير بيشترين حجم خريداري شده توسط اين صندوق كه در پرتفو منتهي به آذر ماه منتشر شده است، مي‌تواند با در نظر گرفتن ساير شرايط بنيادي و تكنيكي سهم، سيگنال قوي خريد شناسايي شود؛ بهخصوص در بازاري كه انتظار رشد آن بسيار قوي‌تر از افتش خواهد بود. صندوق اهرم در آخرين گزارش عملكرد خود به ترتيب نمادهاي صبا، شبريز، فملي، و شستا را خريداري كرده‌؛ به نحوي كه نماد شبريز به واسطه قطعي گاز احتمالا ۳۰ درصد از توليد خود را از دست دهد؛ اما قاعدتا نرخ فروش آن افزايش خواهد يافت. فملي هم در ۹ ماهه ابتدايي امسال از درآمد كل سال گذشته خود سبقت گرفت كه خود همين موضوع نشان در انتخاب هوشمندانه نمادها توسط صندوق اهرم دارد. نماد شستا نيز به وسطه زيرمجموعه‌هاي خود، برهمگان واضح است كه قيمت آن در اين حوالي نوعي شوخي بوده و جز نمادهاي بلندمدتي و بنيادي بازار سرمايه است. نمادهاي همراه و ونيكي نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند كه احتمالا آن دسته از آنها كه در جاي مناسب چارت نيز قرار دارند اتفاق خوبي در دي ماه چشم انتظار آن‎ها است.

ارسال نظر