مقاوم‌سازي ساختمان‌ها به‌جاي تخريب

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۱:۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۶۳۵

يك زلزله‌شناس با تاكيد بر اينكه ارتقاء ساختمان‌هاي موجود بايد راهكار اصلي باشد، گفت: خراب كردن و ساختن مجدد بسياري از ساختمان‌ها براي هيچ كشوري ميسر نيست. به گزارش ايسنا، عبدالرضا سروقد مقدم درباره اهميت سازه‌ها و مقاوم‌سازي و بهسازي لرزه‌اي آنها گفت: بيست سال از زلزله بم مي‌گذرد كه تبعات وسيعي داشت و درس‌هاي زيادي به ما آموخت. اگر ساختمان‌ها در زلزله آسيب كمتري ببينند تعداد مجروحان نيز كمتر مي‌شود و بهتر مي‌توان بحران را مديريت كرد.

يك زلزله‌شناس با تاكيد بر اينكه ارتقاء ساختمان‌هاي موجود بايد راهكار اصلي باشد، گفت: خراب كردن و ساختن مجدد بسياري از ساختمان‌ها براي هيچ كشوري ميسر نيست. به گزارش ايسنا، عبدالرضا سروقد مقدم درباره اهميت سازه‌ها و مقاوم‌سازي و بهسازي لرزه‌اي آنها گفت: بيست سال از زلزله بم مي‌گذرد كه تبعات وسيعي داشت و درس‌هاي زيادي به ما آموخت. اگر ساختمان‌ها در زلزله آسيب كمتري ببينند تعداد مجروحان نيز كمتر مي‌شود و بهتر مي‌توان بحران را مديريت كرد. عامل اصلي ساختمان‌ها هستند و آيين نامه‌ها بايد در اين خصوص به روز شوند. وي ادامه داد: در همين راستا نيز ما بايد براي سازه‌هاي متعارف‌ترمان نيز بخش‌هايي در آيين نامه داشته باشيم. يكسري روش‌هاي ساده تحليلي نيز در 
آيين نامه‌ها لحاظ شد تا طراحان ساختمان بدون پيچيدگي به فعاليت خود بپردازند. در حال حاضر تعداد زيادي ساختمان موجود است و خراب كردن و ساختن مجدد آنها براي هيچ كشوري ميسر نيست. بنابراين ارتقاء ساختمان‌هاي موجود راهكار اصلي ماست. كارهاي خوبي در اين خصوص انجام شده است بنياد مسكن در كنار تخريب و نوسازي به مقاوم‌سازي نيز روي آورد و زير ساخت‌هايي در اين حوزه در سازمان شكل گرفت. سروقد مقدم كه در يك برنامه راديويي صحبت مي‌كرد، با بيان اينكه آيين نامه‌هاي جهاني در بحث زلزله از پيشرفت‌هاي دنيا استفاده مي‌كنند اظهار كرد: ما نيز سعي مي‌كنيم آيين نامه‌هاي خود را ارتقاء دهيم. در دنيا بعضي از سازه‌هاي مهم‌تر مانند بيمارستان‌ها را مقاوم‌سازي كردند كه ما نيز بايد اين كار را انجام دهيم. تجربه كشورهاي زلزله‌خيز بسيار براي ما مفيد است ما بايد در سياست‌گذاري‌هاي تشويقي و تنبيهي بيشتر دقت كرده و شرايط ساختمان‌ها را بهتر كنيم. اين زلزله‌شناس با اشاره به اينكه مسوولان در بحث تبعات زلزله بم يكسري نقاط ضعف را جبران كردند، گفت: دستورالعمل‌هايي به شكل ضابطه تدوين و روش‌هاي ترميم ساختمان‌هاي آسيب ديده در دستورالعمل‌ها ذكر شد. اميدواريم همه با كمك به هم آيين نامه‌ها و مقررات مربوط به ساختمان و ساخت و ساز را اجرايي كنيم.

ارسال نظر