بنگاه‌هاي نوپا و فشار مالياتي

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۳۰:۵۷
کد خبر: ۳۰۳۷۰۹

نظام مالياتي در مقطعي اعلام كرد كه اعداد بالاي 800 ميليون تومان توسط حسابرسان رسمي مورد ارزيابي و قبول قرار گيرد؛ اما درصد اندكي از اين حسابرسي‌ها توسط حسابرسان انجام و ارايه شد كه موردقبول قرار نگرفته و مجدد حساب‌وكتاب مالياتي بر روي آنها باز شده است.

محمدصادق حميديان

نظام مالياتي در مقطعي اعلام كرد كه اعداد بالاي 800 ميليون تومان توسط حسابرسان رسمي مورد ارزيابي و قبول قرار گيرد؛ اما درصد اندكي از اين حسابرسي‌ها توسط حسابرسان انجام و ارايه شد كه موردقبول قرار نگرفته و مجدد حساب‌وكتاب مالياتي بر روي آنها باز شده است. ضروري است كه سازمان امور مالياتي به نظر متخصصان و كارشناسان، حسابداران و حسابرسان احترام بگذارد و به سمتي حركت كنيم كه اگر بنگاهي فعاليتي دارد در زماني كه نياز به حسابرسي است صداقت واقعي و تراز حسابرسي آن را محترم دانسته و تأييد كنيم و در صورت وجود مشكل به حل مشكل كمك كنيم. اين در حالي است كه در رابطه با برخي از بنگاه‌ها به‌ويژه بنگاه‌هاي پذيرفته شده در بورس و اوراق بهادار، در شهرهاي بزرگ شاهد هستيم كه صورت‌هاي مالي كه توسط سيستم بازرسي و تأييد مي‌شود به‌طور كامل توسط سازمان امور مالياتي نيز پذيرفته مي‌شود اما در شهرهاي كوچك هنوز با تنگ‌نظري‌هايي روبه‌رو هستيم كه اميد داريم در اين زمينه نيز فرهنگ‌سازي لازم در شهرهاي كوچك انجام شود.
در قانون جديد ماليات‌ها، تلاش دولت بر اين است كه تعداد زيادي از معافيت‌هاي مالياتي را از بين ببرد يا تقليل دهد و تلاش بخش خصوصي اين است كه بحث نونهالي در سرمايه‌گذاري و دوران بازدهي را از طريق مجلس به‌صورت قانوني موردتوجه و حمايت مالياتي قرار دهد. نكته مهم اين است كه دولت نبايد به‌طور يك‌طرفه درآمد را مبتني بر ماليات افزايش دهد و هيچ راهكاري براي حل مشكل هزينه كلان دولت و برگشت آن به شكل ملموس نكند و به نظر مي‌رسد تلاش دولت براي اخذ ماليات ابعاد مختلف ازجمله سياسي دارد. در كشوري كه تورم حدود 50 درصد دارد چطور يك عدد مشخص به عنوان پايه مالياتي ثابت تعريف شده است؟ آيا شاخص ديگر و مميزي بهتري وجود نداشت؟ نرخ تورم چه اثري بر روي اين موضوع خواهد داشت؟ كه اين موضوع ابهامات و ابعاد منفي فراوان دارد. در مباحث تخصصي و كارشناسي مانند ماليات بر خودروهاي لوكس احساسي و مقطعي برخورد شد كه پاسخگو نخواهد بود. قانون بايد به‌صورت كلي به مباحث كلان بپردازد و نگاه ريزبينانه و توجه زياد به جزييات قطعا مشكل جديدي  را ايجاد خواهد كرد كه نظر بخش خصوصي در اين زمينه وجود مشكلات فراوان  در  لايحه جديد قانون ماليات‌هاي مستقيم ارايه شده از سوي سازمان امور مالياتي كشور به مجلس است و انتظار داريم موردتوجه قرار گيرد.

ارسال نظر