«تعادل» گزارش مي‌دهد

فشار به بورس افزايش پيدا مي‌كند؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۴۴:۲۷
کد خبر: ۳۰۳۷۱۱
فشار به بورس افزايش پيدا مي‌كند؟

شاخص كل بورس در دومين روز كاري هفته نيز حركتي رو به پايين داشت و در پايان معاملات تمامي شاخص‌هاي بازار سرخ‌پوش شدند. با آغاز زمستان بورس تهران شرايط سختي را تجربه كرده و منفي‌ روي منفي باعث شد نقدينگي و اعتماد نيز از بازار سرمايه خارج شود.

شاخص كل بورس در دومين روز كاري هفته نيز حركتي رو به پايين داشت و در پايان معاملات تمامي شاخص‌هاي بازار سرخ‌پوش شدند. با آغاز زمستان بورس تهران شرايط سختي را تجربه كرده و منفي‌ روي منفي باعث شد نقدينگي و اعتماد نيز از بازار سرمايه خارج شود.

همانطور كه طي سه سال اخير به اين موضوع اشاره شد بورس تهران با كمبود نقدينگي و اعتماد روبه رو بوده است و تنها راه بازگشت بورس افزايش اين دو مولفه است. البته بايد اين مولفه را در نظر داشت كه اخبار اين روزها تاثير بيشتري روي بازار دارند؛ چراكه بالاخره سرماي زمستان شروع شده و برخي از شركت‌ها به علت سرماي هوا مجبور به توقف توليد هستند و يعني ميزان توليدات كاهش و احتمالا قيمت محصولات نيز افزايش يابد.سال‌هاي گذشته به علت سرماي شديد هوا با قطعي ادامه‌دار گاز صنايع روبه رو بوديم؛ اما امسال برخلاف سال‌هاي اخير هوا چندان سرد نبود در نتيجه صنايع با قطعي گاز كمتري روبه رو بودند كه اين مولفه به شرايط مثبت اقتصادي كشور نيز كمك كرد و باعث شد ميزان زيان تحميل شده به صنايع كمي كاهش يابد. با توجه به پيش بيني آب و هوا به نظر مي‌رسد كه در مدت باقي مانده از زمستان گاز صنايع قطع شود و شرايط سختي به اقتصاد كشور تحميل شود.

 

بورس روي مدار تعادل

حسين تقي‌نژاد كارشناس بازار سرمايه در صفحه خود نوشت: «كليت بازار سرمايه از منظر فاندامنتال در قيمت‌هاي فعلي نزديك به محدوده‌هاي تعادلي است و ممكن است حركات كوتاه‌مدت صعودي و نزولي متعددي را تا نوروز ۱۴۰۳ شاهد باشيم. همچنان تا شهريور ماه ۱۴۰۲ كه آخرين گزارش پولي و بانكي توسط بانك مركزي منتشر شده است، تغييري در روند‌هاي كلان اقتصادي كشور مشاهده نمي‌شود و سياست انقباضي بانك مركزي كماكان ادامه‌دار است اما؛ نرخ بهره بين بانكي در هفته‌هاي اخير روند آرام كاهشي را در پيش گرفته است.سنتيمنت بازار در شرايط فعلي به رشد تمايل دارد و خريد در قيمت‌هاي فعلي ريسك به بازده منطقي دارد. در خصوص بازار‌هاي موازي با اعمال كنترل بانك مركزي بر بازار دلار و نفوذ قيمت به محدوده‌هاي زير ۵۰ هزار تومان، چشم‌انداز تورمي كشور در بين مردم تعديل شده و تا پايان سال دلار در محدوده‌هاي فعلي با چند درصد نوسان دامنه‌هاي بالا و پايين منطقي به نظر مي‌رسد و با توجه به اين موضوع بازار طلا نيز از طريق پراكسي دلار حركت خاصي نخواهد داشت و چشم‌انداز انس جهاني طلا عامل موثري در تغييرات قيمت در سه ماه باقي‌مانده است. در حال حاضر بازار با اخبار افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها نوساناتي را تجربه مي‌كند كه سبب شده تا سهم‌هاي دارايي محور، زير ذره‌بين تحليلگران قرار بگيرند. به نظر بنده با وجود اخبار منفي كه در خصوص صنعت تاير‌سازي منتشر شد و اعلام شد كه سايه نرخ‌گذاري دستوري همچنان بر سر صنعت وجود دارد اما؛ اين صنعت جز صنايع جذاب در گزارش‌هاي پاييز و زمستان خواهد بود كه با ثبات نرخ دلار و افزايش نرخ‌هاي مصوب در مهرماه، شركت‌هاي اين صنعت مي‌توانند بازدهي مناسبي را به سهام‌داران بدهند.با توجه به سابقه تاريخي افزايش تقاضاي سيمان در بهمن و اسفند هر سال مي‌توان شاهد افزايش نرخ معاملات سيمان بورس كالا در بهمن و اسفندماه باشيم كه اين عامل مي‌تواند موتور رشد شركت‌هاي گروه را روشن كند. اخبار تجديد ارزيابي در بازار تأثير خود را برجاي گذاشته و تك سهم‌ها رشد مناسبي را در همين مدت تجربه كردند. اخبار تجديد ارزيابي اگر مرتبط با هلدينگ‌هاي اصلي يا شركت‌هاي شاخصي بازار نباشد، نمي‌تواند به عنوان درايور رشد كليت بازار نقش ايفا كند. بحث بودجه همچنان داغ است و بايد ديد اطلاعاتي كه از جزييات بودجه در ماه‌هاي آينده منتشر خواهد شد چگونه خواهد بود اما؛ آنچه تاكنون مسلم است افزايش فشار دولت جهت دريافت ماليات بيشتر است و اين موضوع مي‌تواند قدرت خريد را در مصرف‌كنندگان بيش از پيش كاهش داده و سبب بروز ركود سمت تقاضا شود. ثبات نرخ ارز براي شركت‌هاي ريالي و شركت‌هايي كه مواد اوليه آنها تحت تأثير نرخ‌هاي جهاني طي ساليان اخير افزايش چشمگيري داشته است. به عنوان عامل موثر در بهبود سودآوري شركت‌ها نقش ايفا مي‌كند. در حالي كه همين موضوع سبب ثبات يا افت سودآوري شركت‌هايي مي‌شود كه نرخ فروش محصولات آنها متأثر از نرخ‌هاي جهاني و نرخ دلار است. در صورت عدم رشد نرخ دلار بازار آزاد به عنوان اصلي‌ترين عامل موثر بر انتظارات تورمي، همچنان انتظار حركات آرام و به دور از هيجان را در بازار‌هاي مالي گوناگون دارم.»

بازار از دريچه معاملات

طي دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه 10 دي ماه، شاخص كل بورس تهران 6 هزار و 598 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 176 هزار و 119 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش هزار و 319 واحدي در رقم 758 هزار و 325 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 67 واحدي به رقم 26 هزار و 413 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 3 واحد به سطح 139 هزار و 268 واحد رسيد. روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 304 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد دي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 38 ميليارد تومان بود. پس از دي، نمادهاي تمحركه، وغدير، ذوب و ملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وتوس، نيان، وبصادر، غشصفا و خنصير تعلق داشت. طي روز مذكور فولاد، فملي و كگل نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل البرز، خودرو و كاما از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، خاور و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي ساوه، ماديرا و ثپرديس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد خزاميا بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و خنصير در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز ثپرديس، كرمان و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. طي دومين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 18 هزار و 406 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 10 هزار و 665 ميليارد تومان بود كه 58 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 16 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 310 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد ثپرديس بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 112 ميليارد تومان بود. پس از ثپرديس، وبصادر بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثشاهد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خنصير و ثشرق در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام وبصادر با تعداد 383 ميليون و 739 هزار و 17 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به كرمان تعلق داشت. دو نماد حفارس و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 54 نماد صف خريد داشتند و 37 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 25 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 401 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 3 درصدي به 294 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر