آينده خودروهاي برقي در حمل‌ونقل باري

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۱:۳۱:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۸۷۷
آينده خودروهاي برقي  در حمل‌ونقل باري

آينده خودروهاي برقي، به خصوص در صنعت حمل‌ونقل باري بسيار روشن است. چرا كه با توجه به مزيت‌هاي متعدد اين خودروها نسبت به خودروهاي فسيلي از جمله كاهش آلودگي هوا (آلايندگي صفر)، كاهش آلودگي صوتي، بهره‌وري در مصرف انرژي، هزينه‌هاي پايين‌تر خريد و بهره‌برداري مي‌توانند جايگزين مناسبي براي ناوگان فعلي حمل‌ونقل باري باشند.

غلامرضا عيني سركله

آينده خودروهاي برقي، به خصوص در صنعت حمل‌ونقل باري بسيار روشن است. چرا كه با توجه به مزيت‌هاي متعدد اين خودروها نسبت به خودروهاي فسيلي از جمله كاهش آلودگي هوا (آلايندگي صفر)، كاهش آلودگي صوتي، بهره‌وري در مصرف انرژي، هزينه‌هاي پايين‌تر خريد و بهره‌برداري مي‌توانند جايگزين مناسبي براي ناوگان فعلي حمل‌ونقل باري باشند. از طرف ديگر پيش‌بيني مي‌شود با گسترش روزافزون ظرفيت‌ توليد برق در جهان (به‌خصوص با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير)، هزينه برق مصرفي در مقايسه با سوخت فسيلي كمتر كاهش يابد. لذا به نظر مي‌رسد كه به‌زودي مي‌توان شاهد استفاده گسترده از خودروهاي برقي نه تنها در بخش حمل‌ونقل مسافر، بلكه در حوزه حمل بار نيز بود. مهم‌ترين مزاياي ناشي از برقي شدن حمل‌ونقل باري به شرح زير قابل بيان است:

صفر شدن هزينه سوخت خودروي برقي باري: امروزه هزينه سوخت يكي از مهم‌ترين اقلام هزينه‌اي در ناوگان حمل‌ونقل باري است. در آينده‌اي نه چندان دور استفاده از خودروهاي برقي در اين بخش، موجب عدم وابستگي هزينه‌هاي حمل‌ونقل به نوسانات قيمت سوخت، كاهش هزينه‌هاي نگهداري جهت ذخيره سوخت و كاهش ريسك‌هاي مربوطه و در نهايت كاهش هزينه‌هاي تن- كيلومتر حمل بار خواهد شد.

كاهش هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري: يكي ديگر از عواملي كه باعث افزايش هزينه در صنعت ناوگان باري مي‌شود هزينه نگهداري و تعميرات است. نياز به تعميرات جاري و جايگزيني قطعات، علاوه بر هزينه‌بر بودن، موجب خواب ناوگان و كاهش زمان در دسترس براي بهره‌برداري مي‌شود. در صورتي كه استفاده از خودروهاي برقي در اين صنعت مي‌تواند هزينه‌هاي ناشي از تعميرات و نگهداري و خواب ناوگان را تا حد زيادي كاهش دهد.

مناسب بودن قيمت خودروهاي برقي باري: يكي از مشكلات اساسي در صنعت ناوگان باري قيمت فزاينده خودروهاي فسيلي است كه اين مي‌تواند ريسك ناوگان باري را افزايش دهد.

چرا كه اگر يكي از خودروها دزديده شوند يا آسيب ببينند خسارات زيادي به ناوگان وارد خواهد شد. برخي پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد تا سال 2035 كاميون‌هاي برقي، به لحاظ هزينه‌هاي كلي مالكيت (اعم از خريد و بهره‌برداري) از كاميون‌هاي ديزلي فعلي به‌صرفه‌تر خواهند بود. در واقع در آينده به‌دليل ظرفيت بالاي توليد خودروهاي برقي كه امروزه توسط اكثر كشورها به خصوص امريكا و چين (شركت‌هاي تسلا و BYD) آغاز شده است، قيمت خودروهاي برقي باري بسيار پايين‌تر از خودروهاي فسيلي خواهد شد.

رضايتمندي صاحبان كالا: امروزه يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي رضايت مشتري، تسريع در رساندن سفارشات به مشتريان مي‌باشد. در آينده، سرعت خودروهاي برقي بدليل وزن كمتر آنها نسبت به خودروهاي فسيلي به سرعت بيشتر خواهد شد. لذا اين موضوع مي‌تواند يك برگ برنده براي ناوگان حمل‌ونقل صنعت باري باشد، زيرا هنگامي كه فرد سفارش را در سريع‌ترين زمان ممكن تحويل مي‌گيرد، رضايت بيشتري از شركت حمل‌ونقلي خواهد داشت. از طرفي ديگر راننده در طول روز مي‌تواند بار بيشتري جابه‌جا كند كه اين مساله نيز روي رضايتمندي شغلي وي تاثير مثبت خواهد داشت.

امكان كنترل آسان‌تر خودروها با ‌استفاده از نرم‌افزارها و هوش مصنوعي: در آينده به دليل همه‌گير شدن خودروهاي برقي در اكثر كشورها، هوش مصنوعي و نرم‌افزارهاي مبتني بر مديريت ناوگان با خودروهاي برقي به ويژه در خصوص حمل‌ونقل باري، اثربخشي بيشتري را نسبت به نرم‌افزارهاي مشابه براي خودروهاي فسيلي ارايه خواهند داد.

چشم‌انداز مثبت توسعه زيرساخت‌هاي شارژ: به‌دليل همه‌گير شدن خودروهاي برقي در آينده نزديك، ايستگاه‌هاي شارژ در سطح كشورها به سرعت افزايش خواهد يافت؛ به‌طوري كه تعداد اين ايستگاه‌ها در سطح گسترده‌اي از جهان توسعه پيدا خواهد نمود و در عوض از تعداد جايگاه‌هاي سوخت به تدريج كاسته خواهد شد. لذا در آينده نزديك يكي از دغدغه مهم صنعت حمل و نقل باري، يعني عدم دسترسي به زيرساخت‌هاي لازم از جمله ايستگاه‌هاي شارژ از بين خواهد رفت.