عربستان سعودي مجوز نداد

عمليات حج تا اطلاع ثانوي لغو شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۱:۲۲:۰۶
کد خبر: ۳۰۳۹۳۲

در حالي كه پيش از اين، مسوولان هوايي كشور پيش از اين، از رايزني و هماهنگي با عربستان سعودي در رابطه با برقراري دوباره پروازهاي حج عمره خبر داده بودند، ديروز صبح عمليات پروازي حج عمره به دليل عدم صدور مجوز از سوي عربستان تا اطلاع ثانوي لغو شد.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه پيش از اين، مسوولان هوايي كشور پيش از اين، از رايزني و هماهنگي با عربستان سعودي در رابطه با برقراري دوباره پروازهاي حج عمره خبر داده بودند، ديروز صبح عمليات پروازي حج عمره به دليل عدم صدور مجوز از سوي عربستان تا اطلاع ثانوي لغو شد.

عمليات حج عمره قرار بود بعد از گذشت ۹ سال بامداد ديروز با اولين پرواز از فرودگاه امام(ره) از ساعت ۵.۴۵ انجام شود كه به دليل آنكه مجوز پرواز از سوي عربستان صادر نشد تا اطلاع ثانوي اين پروازها لغو شده است.

حسام قربانعلي سخنگوي شركت هواپيمايي ايران اير در عدم دليل عدم برقراري پروازهاي حج، گفت: به دليل عدم دريافت مجوز نهايي لازم براي ورود هواپيماي جمهوري اسلامي ايران به فرودگاه جده، با مشكل مواجه شديم. مجوز فرود هواپيماي زائران بايد از طرف عربستان صادر شود و اين مشكل از سمت كشور ما نيست.

شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) نيز در گفت‌وگو با ايلنا درباره علت عدم برقراري اولين پرواز حج عمره گفت: براي انجام پرواز در حال پيگيري هستيم و امكان دارد كه اولين پرواز حج برقرار شود و ازاين رو كاروان‌ها در آماده باش هستند.

وي ادامه داد: شركت هواپيمايي ايران‌اير از تمام جوانب از روز گذشته آماده برقرار اين پرواز بوده و به محض اطلاع پرواز برقرار خواهد شد و هماهنگي‌ها از چند طريق و كانال در حال انجام است.

مديرعامل ايران‌اير با بيان اينكه مشكل پيش آمده از سوي ايران نيست، تاكيد كرد: علت تعويق اولين پرواز بروز مشكل فني و اداري است. رفع اين مشكل از اختيارات ايران‌اير خارج است اما آماده هر گونه اقدامي هستيم و اطلاع‌رساني‌ها به زائران و كاروان‌ها از سوي سازمان حج انجام مي‌شود.

 

توضيحي درباره تعويق پروازهاي عمره

سخنگوي شركت هواپيمايي ايران‌اير نيز درباره تعويق سفر زائران عمره مفرده گفت: از تعويق پرواز زائران به دليل عدم صدور مجوز عذرخواهي مي‌كنيم. هنوز زمان دقيقي براي پرواز نداريم.

به گزارش مهر، حسام قربانعلي روابط عمومي و سخنگوي شركت هواپيمايي ايران‌اير در گفت‌وگو با شبكه خبر گفت: مقدمات كار براي اعزام ۳۰ هزار نفر از زائران عمره مفرده انجام شد و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها كارهاي خود را برنامه‌ريزي كردند و هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هم كار اعزام را با كشور عربستان اداره كرد.

قربانعلي بيان كرد: زيرساخت‌هاي فني با سازمان حج و زيارت نيز انجام شده بود حتي بليت زائران هم صادر شد و نمايندگان ما در عربستان نيز زيرساخت هاي فرودگاهي را فراهم كردند ولي به رغم عدم دريافت مجوز نهايي لازم براي ورود هواپيماهاي ايراني به فرودگاه جده با مشكل رو به رو شديم. وي ادامه داد: اين مشكل ابدا از سمت ايران نيست فرآيندهاي قانوني و طي تشريفات خاصي لازم است و عربستان هم در حال پيگيري موضوع است. به محض اخذ اين مجوز، ناوگان هما در فرودگاه امام و ترمينال سلام آمادگي براي اعزام را دارد. همه هماهنگي‌ها انجام شده بود و تا الان هم همكاران در حل پيگيري هستند براي قسمت‌هايي كه در اختيار ايران بوده، پيش بيني‌ها انجام شده و فرآيندها طي شده است اما پيچيدگي‌هايي در تشريفات اداري و تعاملات طرفين هست كه بايد لازم انجام شود. وي ادامه داد: اين تعويق جبران خواهد شد و از همه زائران چشم انتظار عذرخواهي مي‌كنم. زمان دقيقي براي پرواز نداريم. هر لحظه كه مشكل حل شد اطلاع خواهيم داد. پيش از اين، مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) از واگذاري 7 ايستگاه پروازي به اين مجموعه براي جابه‌جايي زائران حج خبر داده و گفته بود: طبق درخواست سازمان حج و زيارت، روزانه ۲ پرواز توسط هما به سرزمين وحي انجام مي‌شود.

فرزادي‌پور با اشاره به برنامه‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران براي عمليات پروازهاي حج عمره امسال اظهار كرده بود: طبق برنامه و تكاليفي كه سازمان حج و زيارت بر عهده هواپيمايي جمهوري اسلامي قرار داده است، وظايف خود را انجام مي‌دهيم كه بر اين اساس حدود 7 ايستگاه پروازي به هما واگذار شده است. علاوه بر انجام مذاكرات و برگزاري جلسات با سازمان‌ها و مراجع ذي‌ربط، درباره انجام سفرهاي حج با عربستان نيز هماهنگي‌هاي لازم انجام شده‌ است.

بر اساس اين گزارش، قرار است، ۶۲ هزار زائر در عمليات حج عمره امسال به سرزمين وحي با اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفيت يك‌هزار تا يك‌هزار و ۱۰۰ نفر مشرف مي‌شوند. همچنين مقرر شده بود كه عمليات حج عمره از ۱۳دي همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) آغاز شود و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه يابد.

ارسال نظر