پيش‌نيازهاي رشد توليد

۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۰۰:۵۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۳۷۸
پيش‌نيازهاي رشد توليد

با وجود تمام مشكلات و محدوديت‌ها، خوشبختانه توليدكنندگان داخلي ظرفيت مناسبي در بخش‌هاي مختلف دارند كه در صورت فعال كردن آنها مي‌توان اميدوار به ايجاد تغيير در اين حوزه بود. جداي از مشكلاتي كه تحريم‌ها به وجود آورده، برخي تصميم‌هاي غلط، شرايط داخلي را نيز براي توليد دشوار مي‌كند و با بر هم خوردن شرايط و محيط كسب و كار، سرمايه‌گذاران اقتصادي، انگيزه‌اي براي باقي ماندن در عرصه پيدا نمي‌كنند.

جمشيد عدالتيان

با وجود تمام مشكلات و محدوديت‌ها، خوشبختانه توليدكنندگان داخلي ظرفيت مناسبي در بخش‌هاي مختلف دارند كه در صورت فعال كردن آنها مي‌توان اميدوار به ايجاد تغيير در اين حوزه بود. جداي از مشكلاتي كه تحريم‌ها به وجود آورده، برخي تصميم‌هاي غلط، شرايط داخلي را نيز براي توليد دشوار مي‌كند و با بر هم خوردن شرايط و محيط كسب و كار، سرمايه‌گذاران اقتصادي، انگيزه‌اي براي باقي ماندن در عرصه پيدا نمي‌كنند. هرچند افزايش نرخ ارز مشكلات جدي براي بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايجاد كرد اما در برخي بازارها، واردات كالا و قاچاق آن را از به‌صرفه بودن خارج كرد و فضا براي كالاهاي داخلي گسترش يافت. در كنار آن توليدكنندگان داخلي توانستند بازارهاي بين‌المللي خود را نيز حفظ كنند و از اين طريق هم ارزآوري خود را ادامه دادند و هم توليدات ايران به بازارهاي جديد رسيد. براي تداوم اين رشد، بايد از يكسو ضمن مقابله با قاچاق، فضا را براي سرمايه‌گذاران داخلي فراهم كرد تا توليدات را افزايش دهند و از سوي ديگر ضمن حفظ بازار داخلي، كالاهايي توليد كرد كه در فضاي جهاني نيز امكان رقابت داشته و ديده شوند.
اقتصاد ايران در سال‌هاي گذشته با تحريم‌هاي اقتصادي گوناگوني مواجه بوده است و در چنين بستري صرفا نگاه به خارج از كشور و اميد به كنار رفتن تحريم‌ها، با واقعيت سازگار نيست. هرچند در صورت فراهم بودن مقدمات لازم بايد نسبت به كاهش تحريم‌ها اقدامات لازم را انجام داد اما فعلا اقتصاد ما با تحريم مواجه است و براي عبور از مشكلات اقتصادي بايد با فرض باقي ماندن تحريم‌ها برنامه‌ريزي كرد. حتي اگر تحريم‌ها را نيز كنار بگذاريم مي‌بينيم كه برخي محدوديت‌هاي داخلي، كار را براي توليدكنندگان كشور دشوار كرده است. اين توليدكنندگان كه حاضر شده‌اند سرمايه‌هاي خود را وارد عرصه توليد كنند، نياز به فراهم شدن كمترين مقدمات دارند اما بعضا اين مقدمات نيز فراهم نبوده است. متاسفانه ما در سال‌ها و حتي دهه‌هاي گذشته بارها به غلط بودن برخي تصميم‌هاي اقتصادي خود رسيده‌ايم و هربار پس از چند سال اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته كرده‌ايم اما متاسفانه از اين اشتباهات درس نگرفته و مجددا مشكلاتي براي اقتصاد كشور به وجود آورده‌ايم. نظام چند نرخي ارز نيز يكي از همين اشتباهات است. در تمام اقتصادهاي دنيا، بحث قاچاق و فعاليت‌هاي اقتصادي غيرمجاز و پنهان وجود دارد و دولت‌ها تلاش مي‌كنند در سطوح مختلف با آن مبارزه كنند اما در اقتصاد ايران متاسفانه گستردگي قاچاق بسيار بالاتر از آمارهاي جهاني است و اين نشان مي‌دهد كه ما بايد براي عبور از اين شرايط راهي جديد پيدا كنيم.

ارسال نظر