«تعادل» از قيمت دلار و رشد شاخص بازار سرمايه گزارش مي‌دهد

اثرات شرايط جنگي منطقه بر بازارهاي مالي

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۰۱:۲۷:۵۵
کد خبر: ۳۰۴۵۷۶
اثرات شرايط جنگي منطقه بر بازارهاي مالي

بامداد جمعه، حملات امريكا و انگليس به يمن و پاسخ نيروهاي يمني با حمله به مواضع و كشتي‌هاي امريكايي، منجر به شروع يك دوره جديد از تنش و جنگ در منطقه شده است و اين حملات همچنان ادامه دارد. با توجه به اين شرايط تمامي بازارهاي مالي نيز تحت تاثير قرار گرفته‌اند و شاهد گران شدن دلار و نفت در بازارهای جهانی بوديم.

بامداد جمعه، حملات امريكا و انگليس به يمن و پاسخ نيروهاي يمني با حمله به مواضع و كشتي‌هاي امريكايي، منجر به شروع يك دوره جديد از تنش و جنگ در منطقه شده است و اين حملات همچنان ادامه دارد. با توجه به اين شرايط تمامي بازارهاي مالي نيز تحت تاثير قرار گرفته‌اند و شاهد گران شدن دلار و نفت در بازارهای جهانی بوديم.

در حال حاضر قيمت دلار بازار آزاد نسبت به روزهاي گذشته افزايشي بوده و تا لحظه تنظيم اين گزارش به 52 و 200 تومان رسيده است. به گفته بسياري از كارشناسان افزايش قيمت دلار در بازار آزاد باعث واكنش هيجاني در بورس مي‌شود و اين بازار با توجه به شرايط حاصل شده مي‌تواند روند روبه بالايي را تجربه كند. بهاي معاملات نفت برنت با ۸۸ سنت معادل ۱.۱ درصد افزايش، در ۷۸ دلار و ۲۹ سنت در هر بشكه بسته شد. برنت در طول معاملات، تا بيش از سه دلار هم افزايش داشت و به بالاي ۸۰ دلار رسيده بود كه بالاترين قيمت امسال بود. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۶۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزايش، در ۷۲ دلار و ۶۸ سنت در هر بشكه بسته شد. نفت برنت براي كل هفته ۰.۵ درصد و شاخص نفت امريكا، ۱.۱ درصد كاهش نشان داد. اوايل هفته گذشته، كاهش شديد قيمت‌ فروش نفت عربستان سعودي و افزايش غافلگيركننده ذخاير نفت امريكا، نگراني‌ها پيرامون عرضه را برانگيخته بود. به‌طور كلي بازارهاي مالي نسبت به جنگ و تحولات منطقه واكنش نشان مي‌دهند. تحولات يمن از روز جمعه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و همين موضوع باعث افزايش قيمت و دلار شده است. در ادامه افزايش قيمت دلار، بورس نيز مثبت شده و به نظر مي‌رسد چرخه جنگ، دلار، نفت و بورس به مسير مثبت خود را ادامه دهد.

پيام الياس كردي كارشناس بازار سرمايه در اين خصوص نوشت: «با توجه به اينكه بازار سرمايه ما در اتفاقات گذشته، موضوعات بد را در خود حل و خنثي كرده و واكنش منطقي داشته است، احتمال مي‌دهم اين‌بار هم واكنش محدودتري به شرايط منفي داشته باشد. فكر مي‌كنم بازار آنچنان تحت تاثير قرار نگيرد، اگرچه قاعدتا بازار واكنش منفي چند روزه خواهد داشت اما از طرفي هم برخي اتفاقات باعث افزايش قيمت دلار مي‌شود. اگر قيمت دلار بالا برود اما دليل آن به دليل تنش باشد، به احتمال زياد بالا رفتن قيمت دلار با بالا رفتن قيمت سهم‌ها همراه نمي‌شود. احتمالا يكي دو روز واكنش بازار جذاب و جالب نخواهد بود و بعد از آن بازار خودش را بازيابي مي‌كند و اميدوارم بازار مانند دفعات قبل به اين مساله واكنش نشان دهد.»

 

نرخ سود بين بانكي كاهش يافت

تازه‌ترين گزارش از تغييرات سود بين بانكي نشان مي‌دهد كه نرخ سود بين بانكي براي دومين هفته متوالي كاهش يافته و در هفته منتهي به 20 دي ماه به 23.41 درصد رسيده است. نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 13 دي ماه بعد از 3 هفته رشد، كاهش يافت و به 23.43 درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به 6 دي با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.59 درصد و هفته منتهي به 29 آذرماه 23.55 درصد بود.

بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت.

روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است. نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 22 آذرماه با افزايش جزئي نسبت به هفته قبل از آن به 23.44 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 15 آذرماه به 23.43 درصد و در هفته منتهي به 8 آذرماه با كاهش 6 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.54 درصد رسيده بود. ضمن اينكه اين نرخ در هفته منتهي به اول آذرماه با كاهش 3 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.6 درصد و در هفته منتهي 24 آبان ماه با افزايش 7 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود.

همچنين نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهي به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهي به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پاياني مهر ماه 23.71 درصد بود، اين نرخ در هفته منتهي به 19 مهرماه 23.76 درصد و هفته پيش از آن 23.75 درصد بوده است.

بازار از دريچه معاملات

شاخص كل بورس در اولين روز كاري هفته تحولات زيادي را تجربه كرد اما با وجود اين تحولات توانست سبزپوش باقي بماند. شاخص كل بورس در اين روز با افزايش 9 هزار و 552 واحدي معادل 0.44 درصدي همراه بود و شاخص هم‌وزن با رشد 922 واحدي معادل 0.12 درصدي در محدوده 764 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس نيز با افزايش 62 واحدي معادل 0.24 درصدي به تراز 26 هزار و 377 واحدي رسيد.

ارزش معاملات كل بازار سهام به 16 هزار و 558 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 5 هزار و 247 ميليارد تومان بود كه 32 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود.

ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 140 ميليارد تومان رسيد. در معاملات شنبه، 49 نماد صف خريد داشتند و 42 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 23 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 243 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 23 درصدي به 243 ميليارد تومان رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 121 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد.

در روز مذكور نماد دي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 33 ميليارد تومان بود. پس از دي، نمادهاي شگستر، خاور، خودرو و شستا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نخريس، صبا، كالا، پارسان و كسرام تعلق داشت. روز اخير فملي، فولاد و پارسان نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي كگل، ذوب و كچاد از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند.

در فرابورس نيز نمادهاي هرمز، وهورو شگويا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي سرچشمه، كتوكا و شرانل بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نخريس، كروميت و نطرين بيشترين تراكنش را داشتند.

در معاملات روز شنبه نماد انرژي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 93 ميليارد تومان بود. پس از انرژي، نخريس بيشترين ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و خودرو در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام وبملت با تعداد 355 ميليون و 936 هزار و 76 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خودرو و شگستر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

ارسال نظر