پس از اينكه اقتصاد اپليكيشنها براي اولينبار در سال ۲۰۲۲ كاهش يافت، در سال ميلادي گذشته، رشد ملايمي را تجربه كرد و به ۱۷۱ ميليارد دلار رسيد. به گزارش ايسنا، گزارش سالانه «وضعيت موبايل» كه توسط شركت اطلاعات اپليكيشن data.ai منتشر شد، نشان داد هزينههاي مصرفكننده براي اپليكيشنها در اپ استور، گوگل پلي و فروشگاههاي اپليكيشن چيني، در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پيش از آن، سه درصد رشد كرد و به ۱۷۱ ميليارد دلار رسيد. بخش رو به رشدي از كل هزينه مصرفكنندگان در اپليكيشنها و نه بازيهاي تلفن همراه حاصل شده است كه تا حدي تحت تاثير موفقيت تيكتاك بود. با اين حال، دانلود اپليكيشنها در سال ميلادي گذشته، ثابت ماند و ۲۵۷ ميليارد بود كه تنها حدود يك درصد نسبت به سال ۲۰۲۲، افزايش داشت. رشد بيوقفه اقتصاد اپليكيشنها در سال ۲۰۲۲، با ركود پساكرونايي مواجه شد، زيرا هزينههاي مصرفكننده عادي شد و ركود اقتصادي باعث شد افراد بيشتري در هزينهها صرفهجويي كنند. اما سال ميلادي گذشته، همهچيز بار ديگر در جهت مثبت حركت كرد. هزينههاي مصرفكننده براي اپليكيشنهاي غيربازي در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پيش از آن، ۱۱ درصد رشد كرد و به ۶۴ ميليارد دلار رسيد. اپليكيشنهاي اجتماعي و اقتصاد توليدكنندگان محتوا، اين رشد را هدايت كرد و تيكتاك به پيشتازي آنها كمك كرد. به عنوان مثال، سال گذشته، اپليكيشن ويدئويي كوتاه تيكتاك، به نقطه عطف جديد بيش از ۱۰ ميليارد دلار هزينه در طول عمر رسيد و اولين اپليكيشن غيربازي بود كه به اين نقطه عطف رسيد. براي امسال data.ai پيشبيني ميكند كه درآمدزايي از مصرفكنندگان در اپليكيشنهاي اجتماعي، ۱۵۰ درصد رشد خواهد كرد و به ۱.۳ ميليارد دلار خواهد رسيد. در بخشهاي ديگر، بيش از ۱۵۰۰ اپليكيشن و بازي در سال ۲۰۲۳، بيش از ۱۰ ميليون دلار درآمد سالانه داشتند، در حالي كه درآمد ۲۱۹ اپليكيشن، از ۱۰۰ ميليون دلار و ۱۳ اپليكيشن، از يك ميليارد دلار گذشت. چهار اپليكيشن جديد از جمله رويال مچ، گوگل وان، مكس و گاردن اسكيپ، به يك ميليارد دلار در سال رسيدند. اين شركت همچنين خاطرنشان كرد پيشرفتهاي هوش مصنوعي مولد، به رشد هزينه مصرفكننده در سال ميلادي گذشته كمك كرد. بازار اپليكيشن هوش مصنوعي مولد، توسعه هفت برابري داشت و به تجربه جديد مصرفكننده مانند چتباتهاي هوش مصنوعي منتهي شد. برترين اپليكيشنها از نظر هزينه مصرفكننده، چتجيپيتي، Ask AI و اوپن چت، بودند. شركت Data.ai خاطرنشان كرد كه محبوبيت اپليكيشنهاي هوش مصنوعي، تقريبا جهاني بود، اما اين بخش در ميان بخشهاي اصلي در چين، ژاپن، عربستان سعودي و تركيه، رتبهبندي نشد. در سال ميلادي گذشته، در نصب اپليكيشن، چين در رتبه نخست ايستاد و پس از آن هند و امريكا قرار گرفتند. بنگلادش به عنوان سريعترين بازار در حال رشد ظاهر شد. زيرشاخههاي اپليكيشنها شامل مواردي مانند ابزارهاي كاربردي، اپليكيشنهاي بهرهوري، خريد، سرگرمي و عكس و ويدئو بود. شركت Data.ai همچنين گزارش كرد ساعات صرف شده، به ۵.۱ تريليون رسيده است كه ۶ درصد بر مبناي سالانه رشد داشت. پيش بيني شده بود هزينه تبليغات تلفن همراه در سال ميلادي جاري، به ۳۶۲ ميليارد دلار برسد كه هشت درصد افزايش سالانه داشت.