هيدروژن و سبد سوختي ايران

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۰۰:۳۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۵۶۲۵
هيدروژن و سبد سوختي ايران

حدود 10 سال است كه برخي كشورهاي توسعه يافته دنيا و به نوعي شركت‌هاي بزرگ حوزه انرژي و خودرو در جهان به اين تكاپو افتاده‌اند كه از انرژي هيدروژن استفاده بيشتري كنند. انرژي هيدروژني يكي از پاك‌ترين سوختي‌هايي است كه تاكنون به صورت صنعتي در خودروها، قطار و كشتي و همچنين به عنوان سوخت صنايع فولاد و سيمان مورد استفاده قرار گرفته است.

مهراد عباد

حدود 10 سال است كه برخي كشورهاي توسعه يافته دنيا و به نوعي شركت‌هاي بزرگ حوزه انرژي و خودرو در جهان به اين تكاپو افتاده‌اند كه از انرژي هيدروژن استفاده بيشتري كنند. انرژي هيدروژني يكي از پاك‌ترين سوختي‌هايي است كه تاكنون به صورت صنعتي در خودروها، قطار و كشتي و همچنين به عنوان سوخت صنايع فولاد و سيمان مورد استفاده قرار گرفته است. در چند سال گذشته، غول‌هاي نفتي نظير شل و اني و همچنين برخي شركت‌هاي خودروسازي، انجمني را راه‌اندازي كرده‌اند كه در گذار از انرژي‌هاي فسيلي به انرژي‌هاي نوين نظير هيدروژن به يكديگر كمك كنند. از دو ترند بزرگ در حوزه انرژي، يكي از اين ترندها به موضوع هيدروژن اختصاص دارد و ديگري همجوشي هسته‌اي، نقطه مقابل شكافت هسته‌اي است كه انرژي پاكي توليد مي‌كند كه ژاپن توليد انرژي از اين همجوشي را آغاز كرده و در صنايع خود از آن استفاده مي‌كند. با ورود اين انرژي‌هاي جديد و ارزان از جمله هيدروژن به سبد سوختي كشورها، سوخت‌هاي فسيلي به تدريج كارايي و استفاده خود را از دست خواهند داد. در حال حاضر نيز بسياري از كشورهاي نفتي دنيا كه توسعه يافته هم هستند، تحقيق و توسعه بيشتري را به اين انرژي‌ها معطوف كرده‌اند كه بتوانند از اين انرژي‌هاي پاك‌تر استفاده كنند. در ايران هم مسوولان ظاهرا به اين مساله واقف شده‌اند كه انرژي‌هاي جديدي در دنيا وجود دارد كه به آن توجهي نشان نداده‌اند و ضرورت دارد كه سياست‌گذاران در اين مقطع با پرهيز از بلندپروازي و شعارزدگي، ضعف‌ها را مورد توجه قرار دهند تا بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي جديد در زمان نزديك‌تري اتفاق بيفتد. در حال حاضر توليد هيدروژن با اتكا به دو طريق در حال انجام است كه يكي از اين روش‌ها از طريق سوزاندن گاز است و در اين روش مقدار زيادي ناخالصي وارد هيدروژن مي‌شود كه انرژي توليد شده در بسياري از موارد قابل استفاده نخواهد بود.

نكته حائز اهميت اينكه بيشتر هيدروژني كه در ايران توليد مي‌شود به وسيله اين روش است. روش ديگر، از طريق الكتروليز آب بوده و به جاي سوخت‌هاي فسيلي از برق استفاده مي‌شود كه سوخت پاكي توليد مي‌كند و به آن سوخت سبز اطلاق مي‌شود. البته در ايران دولت وارد اين حوزه نشده و تنها يك شركت خصوصي به اين روش هيدروژن توليد مي‌كند. كشورهاي توسعه‌يافته اين سوخت را به صورت مايع جابه‌جا مي‌كنند. اما متاسفانه بهره‌گيري از اين روش در ايران به دليل نبود تجهيزات و تكنولوژي امكان‌پذير نيست. بنابراين شايسته است كه سرمايه‌گذاري‌ها و عمليات تحقيق و توسعه به اين سمت و سو سوق پيدا كند. 

ارسال نظر