كاهش سرفاصله قطارها با بهينه‌سازي ظرفيت‌هاي موجود

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۲۰:۱۷
کد خبر: ۳۰۶۰۳۸

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه گفت: كاهش سرفاصله ۱ يا ۲ دقيقه‌اي حركت قطارها زياد نيست، اما با توجه به كمبود ناوگان و محدوديت‌هاي موجود، كاهش همين ميزان از سرفاصله حركت قطارها كار بسيار بزرگي است.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه گفت: كاهش سرفاصله ۱ يا ۲ دقيقه‌اي حركت قطارها زياد نيست، اما با توجه به كمبود ناوگان و محدوديت‌هاي موجود، كاهش همين ميزان از سرفاصله حركت قطارها كار بسيار بزرگي است. به گزارش ايلنا، مسعود درستي با بيان اينكه در مهرماه ۱۴۰۱، متروي تهران و حومه با ۱۴۴ ايستگاه در ۲۵۸ كيلومتر مسير ريلي مشغول خدمت‌رساني به مسافران بود، گفت: امروز با ۱۵۶ ايستگاه و ۲۹۴ كيلومتر طول، بدون اضافه‌شدن حتي يك رام قطار و تنها به همت كارشناسان شركت توانسته‌ايم سناريوهاي زمان‌بندي حركت قطارها را بهبود دهيم.  وي افزود: كم كردن سرفاصله يك‌دقيقه‌اي حركت قطارها با توجه به افزايش طول خطوط و ايستگاه‌ها كار آساني نبود، چراكه اين مهم در شرايطي اتفاق افتاده كه ناوگان مترو هيچ افزايشي نداشته است؛ به همين دليل، كار بسيار سختي را رقم زده‌ايم، زيرا اگر كار آساني بود بايد در ساليان گذشته نيز اتفاق مي‌افتاد.  درستي با اشاره به اينكه خط ۶ در سال گذشته به‌صورت دوقطعه‌اي فعاليت مي‌كرد و سرفاصله حركت قطارها از ايستگاه شهيد ستاري تا تربيت مدرس ۱۸ دقيقه و از ايستگاه ميدان امام حسين (ع) تا ايستگاه دولت‌آباد ۱۵ دقيقه بود، گفت: از ابتداي امسال با راه‌اندازي بخش مياني از ايستگاه امام حسين (ع) تا تربيت مدرس طول خط به ۲۶ كيلومتر رسيد، اما علي‌رغم افزايش مسير با سرفاصله حركت ۱۵ دقيقه به مسافران خدمات‌رساني كرديم.  مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه ادامه داد: ۱۸ مهرماه امسال نيز با افتتاح ايستگاه‌هاي شهران، شهر زيبا و شهيد آرمان علي‌وردي تعداد ايستگاه‌هاي فعال خط ۶ به ۲۰ ايستگاه و طول خط به حدود ۳۲ افزايش يافت و با توجه به استقبال مسافري، از همان تاريخ سرفاصله حركت ۱۲ دقيقه در خط اجرا شد. اين مقام مسوول در شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه در سال‌هاي اخير هيچ قطار جديدي با توجه به افزايش خطوط و ايستگاه‌ها به مترو تهران اضافه نشده است، گفت: با استفاده بهينه از ظرفيت موجود ناوگان و با تلاش همكاران در مديريت ايمني و مهندسي عمليات، سناريوهاي زمان‌بندي حركت قطارها تجزيه‌وتحليل و بهبود يافت و با همراهي و همدلي همكارانم در مركز فرمان و مديريت عمليات خطوط از ظرفيت موجود ناوگان استفاده بهينه‌تري شد تا بتوانيم سرفاصله حركت قطارها را در خط ۶ و ۳ كاهش دهيم.  براساس اعلام مديريت ارتباطات و امور بين‌الملل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، درستي در پايان گفت: در خط ۷ ايستگاه ميدان كتاب را اضافه كرديم و تا ۲ ماه ايجاد نارضايتي به‌خاطر اختلالات فني داشتيم، ولي خوشبختانه از اوايل دي‌ماه اين اختلالات فني برطرف شد و شاهد كاهش سرفاصله حركت قطارها بوده‌ايم.