برق تجديدپذيرها به كدام كشورها مي‌رسد؟

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۰:۴۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۶۷۹۰

اخيرا دولت مصوبه‌اي مبني بر امكان صادرات برق توسط تجديدپذيرها اعلام كرد كه اين موضوع با استقبال بخش خصوصي مواجه شده است و مي‌توان انتظار داشت كه در آينده نزديك برق تجديدپذيرها به كشورهاي ديگر هم برسد.

اخيرا دولت مصوبه‌اي مبني بر امكان صادرات برق توسط تجديدپذيرها اعلام كرد كه اين موضوع با استقبال بخش خصوصي مواجه شده است و مي‌توان انتظار داشت كه در آينده نزديك برق تجديدپذيرها به كشورهاي ديگر هم برسد.
به‌ گزارش ايسنا، باتوجه به پتانسيل ايران در حوزه تجديدپذيرها و توجه دولت سيزدهم به توسعه انرژي پاك، راه‌كارهايي براي اين مهم درنظر گرفته شد كه يكي از آنها، فراهم شدن شرايطي براي صادرات برق تجديدپذيرها بود. بر اساس اين مصوبه در صورتي كه ظرفيت مازاد براي خطوط صادراتي برق كشور وجود داشته باشد، مجوزهاي لازم جهت سرمايه‌گذاري در حوزه نيروگاه‌هاي تجديدپذير، برقابي و حتي زغال سنگ‌سوز به سرمايه‌گذاران متقاضي واگذار خواهد شد. بر اين اساس، امكان صادرات برق براي سرمايه‌گذاران اين نيروگاه‌ها، به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمايه‌گذاران مي‌توانند علاوه بر احداث نيروگاه تجديدپذير يا برقابي نسبت به افزايش ظرفيت صادراتي شبكه برق كشور اقدام كنند. تامين برق در داخل كشور به تاكيد مسوولان حوزه برق، هميشه در اولويت بوده و هست و بر اين اساس، در ۴ ماه ايام اوج مصرف برق در كشور كه با ناترازي توليد و مصرف مواجهيم، اين نيروگاه‌ها موظف به عرضه برق براي مصارف داخلي در بورس انرژي هستند. سرمايه‌گذاران مي‌توانند با افزايش ظرفيت شبكه صادراتي، امتياز استفاده از آن شبكه را براي مدت معيني در اختيار داشته باشند كه موجب كسب درآمد صادراتي نيروگاه‌ها خواهد شد و با افزايش تبادلات، ظرفيت صادرات و واردات كشور مي‌تواند به پايداري شبكه برق كشور هم كمك كند. اما در اين دستورالعمل پيش‌بيني شده است كه در بورس انرژي يك بازار براي مبادلات برون مرزي جهت صادرات و واردات كشور فراهم شود و صنايع يا نيروگاه‌هاي مختلف و سرمايه‌گذاران از آن استفاده كنند. در مواقعي كه سرمايه‌گذاران نتوانند به دلايلي نظير تعميرات يا موارد مشابه، برق مورد نياز را تامين كنند، وزارت نيرو از بازار منطقه‌اي برق يا تابلوي بين‌المللي برق بورس انرژي به خريد برق و صادرات آن اقدام مي‌كند. بر اين اساس، وزارت نيرو اعلام كرده كه شرايط لازم را براي سرمايه‌گذاران جهت امكان تبادل برق يا واردات آن جهت مشاركت در تامين برق مورد نياز كشور در دوره اوج مصرف تابستان نيز فراهم كرده است.
به‌تازگي مصطفي رجبي مشهدي - مديرعامل شركت توانير با تاكيد بر اينكه هيچ محدوديتي در زمينه تجديدپذيرها وجود ندارد، تصريح كرد: از صادرات برق تجديدپذيرها استقبال مي‌كنيم، باتوجه به اينكه هم اكنون ارتباط الكتريكي ايران با همه كشورهايي كه مرز خاكي دارد، برقرار است، زمينه‌هاي توسعه ارتباط برقي و صادرات برق تجديدپذيرها فراهم شده است. وي با بيان اينكه در دستورالعمل‌هاي تدوين شده، تمهيدات و سازوكارهاي لازم براي عملياتي شدن مصوبه دولت براي صادرات برق تجديدپذير ديده شده است، ادامه داد: انتظار مي‌رود با ابلاغ اين دستورالعمل، سرمايه‌گذاري در نيروگاه‌هاي تجديدپذير كشور رشد قابل توجهي داشته باشد و به واسطه اختلاف قيمت بسيار بالايي كه در كشورهاي همسايه با قيمت داخلي وجود دارد، سرمايه‌گذاران بتوانند با احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور، برق مورد نياز آن كشورها را تامين كنند و علاوه بر كمك به شبكه سراسري برق كشور در ايام ناترازي، از سود قابل توجهي نيز برخوردار شوند. رجبي مشهدي همچنين درباره اتصال شبكه‌هاي برق ايران و روسيه گفت: به اين منظور دو طرح تعريف شده كه مهمترين آن اتصال شبكه‌هاي برق ايران و روسيه از طريق آذربايجان است. براساس مطالعات انجام شده ارتباط تا سطح ٣٠٠ مگاوات نيازي به توسعه تاسيسات سه كشور ندارد اما بالاتر از آن تاسيسات برحسب نياز توسعه يابد.
مديرعامل توانير با اظهار اميدواري براي آغاز تبادل برقي در سطح ٣٠٠ مگاوات پس از برگزاري نشست سه جانبه ميان وزراي سه كشور يادآور شد: برقراري ارتباط با شبكه روسيه، ترانزيت برق و ايجاد ارتباط با اروپا را امكان‌پذير مي‌كند. آغاز تبادل برق هم براساس پروتكل‌هايي كه ميان كشورها وجود دارد و پس از بررسي‌هاي تكميلي و نهايي شدن مطالعات فني به لحاظ تبادل پايدار و مستمر، امكان‌پذير است. مديرعامل شركت توانير با بيان اينكه امكان افزايش تبادل با همه كشورها وجود دارد، تاكيد كرد: هم اكنون نيز ايران محور ارتباطات الكتريكي منطقه است. عراق، افغانستان و پاكستان را به عنوان كشورهاي هدف صادرات برق ذكر و خاطرنشان كرد: ترانزيت برق نيز از طريق كشورهاي تركمنستان، ارمنستان، آذربايجان و تركيه قابل انجام است و حتي فراتر از اين در حال انجام مطالعات فني و اقتصادي براي توسعه ارتباطات برقي با كشور قطر از طريق كابل زيردريايي هستيم.
مديرعامل توانير به امضاي قرارداد بهره‌برداري و ايجاد ارتباط الكتريكي ميان دو شبكه ايران و تركيه نيز اشاره كرد و با بيان اينكه پروتكل‌هاي فني نيز به تاييد دو طرف رسيده است، تصريح كرد: به لحاظ فني امكان خوبي براي اين ارتباط وجود دارد كه به اين منظور در حال رايزني هستيم تا ترانزيت و تبادل برق با شبكه تركيه را به گونه‌اي كه در هنگام نياز از آن كشور دريافت و به هنگام مازاد، برق را صادر كنيم، برقرار كنيم.
انتظار مي‌رود با ابلاغ اين دستورالعمل سرمايه‌گذاري در نيروگاه‌هاي تجديد پذير كشور رشد قابل توجهي داشته باشد و به واسطه اختلاف قيمت بسيار بالايي كه در كشورهاي همسايه با قيمت داخلي وجود دارد، سرمايه‌گذاران بتوانند با احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير دركشور، برق مورد نياز آن كشورها را تامين كنند و علاوه بر كمك به شبكه سراسري برق كشور در ايام ناترازي از سود قابل توجهي نيز برخوردار شوند.

ارسال نظر