هشدار نسبت به تكرار فساد چاي دبش در موتورسازي
مهر| ابوالفضل حجازي رييس پيشين انجمن موتورسيكلت ايران در مورد ميزان عمق ساخت داخل موتورسيكلت در كشور اظهار كرد: در حال حاضر موتورسيكلت فقط به صورت مونتاژ توليد ميشود و متأسفانه در اين دولت در بخش توليد اين محصول ۴ پله هم عقب افتاديم. وي افزود: يك شركت در ايران ۲۰۰ ميليون دلار ارز نيما ميگيرد و ارز را هم براي خريد هتل و… از كشور خارج ميكند به گونهاي كه مشخص نيست اين پول كجا ميرود.
مهر| ابوالفضل حجازي رييس پيشين انجمن موتورسيكلت ايران در مورد ميزان عمق ساخت داخل موتورسيكلت در كشور اظهار كرد: در حال حاضر موتورسيكلت فقط به صورت مونتاژ توليد ميشود و متأسفانه در اين دولت در بخش توليد اين محصول ۴ پله هم عقب افتاديم. وي افزود: يك شركت در ايران ۲۰۰ ميليون دلار ارز نيما ميگيرد و ارز را هم براي خريد هتل و… از كشور خارج ميكند به گونهاي كه مشخص نيست اين پول كجا ميرود. در مقابل شركتي داريم كه از ابتداي سال به دليل مشكلات مالي تعطيل شده و هيچ ارزي هم نميگيرد. حجازي ادامه داد: اين ارزها با لابيهاي گسترده در اختيار اين شركتها قرار ميگيرد و اگر روال به همين شكل تداوم يابد به زودي شاهد بروز تخلفاتي مشابه چاي دبش در صنعت موتورسيكلت خواهيم بود. وي تصريح كرد: كساني كه اين ارزها را ميگيرند بسيار مهندسي شده جلو ميروند و تبليغات وسيعي هم دارند. در مقابل شركتي داريم كه به دليل تأخير در دريافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بيش از ۷ ماه است كه قطعاتش در گمرك مانده است. اين فعال صنعتي با بيان اينكه فساد در حوزه موتورسيكلت بيداد ميكند، گفت: در حال حاضر در حد يك لاستيك توليد ميكنيم و مابقي تجهيزات و قطعات توليد اين محصول وارداتي است. حجازي اضافه كرد: ۱۵ سال پيش در بخش موتورسيكلت بيش از ۶۰ درصد توليد داخل داشتيم اما هماكنون توليد موتورسيكلت مونتاژي شده است. فساد در سيستم تخصيص ارز باعث شده كه به اين روز بيفتيم. برخي كارخانجاتشان تعطيل شده و برخي به صورت بيرويه ارز ميگيرند و در قالب ۳۰ قسط موتور ميفروشند. وي تصريح كرد: چرا بايد ارزپاشيهاي بيرويه و بيحساب در صنعت موتورسيكلت داشته باشيم كه باعث خروج ارز در كشور و مونتاژ بيش از نياز شود؟ مصرف واقعي موتورسيكلت در سال كمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است اما با فروش اقساطي طولاني، مردم براي حفظ سرمايه موتور ميخرند و موتور از حالت مصرفي بودن خارج شده است. حجازي ادامه داد: در حال حاضر سالانه نزديك به يك ميليارد دلار ارز به چند نفر در حوزه موتورسيكلت پرداخت ميشود در حالي كه اگر جيرهبندي و برنامهريزي منظم بدون لابي در تخصيص ارز داشته باشيم كل مصرف ارز موتورسيكلت بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون دلار در سال است. وي افزود: چه اتفاقي افتاده كه ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت توليد داخل كمتر از ۱۰ درصد شده است؟ نكته اين است كه به بهانه اينكه در داخل مونتاژ ميكنند معافيتهايي را نيز ميگيرند. رييس پيشين انجمن موتورسيكلت ايران اضافه كرد: در حال حاضر متأسفانه هزينه توليد موتور سيكلت در كشور بالا رفته و هماكنون ميانگين قيمت موتورسيكلت بين ۷۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان است در حالي كه اگر ارز به درستي تحويل كارخانه داران شود قيمت موتور سيكلت ۷۰ درصد كاهش مييابد.