واردات خودروهای برقی در سال جدید به چه سرنوشتی دچار میشود؟
با وجود وعدههای بسیار مبنی بر واردات خودروهای برقی در سال گذشته، تعداد زیادی از این محصولات وارد کشور نشد. اما برنامه دولت برای سال ۱۴۰۳ چیست؟ آیا مشکلات مربوط به واردات این محصولات برطرف میشود یا خیر؟
مصرف بنزین در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است، طوری که آمارها نشان میدهد میانگین مصرف بنزین در سال ۱۳۹۸ حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز بود، در حالی که این رقم در حال حاضر به طور میانگین بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده که به معنی افزایش ۲۰ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین تنها در عرض چهار سال است.
به گزارش تجارت نیوز، موضوعی که زنگ خطر را برای مسئولان دولتی به صدا در آورد و وزارت صمت را برآن وا داشت که هرچه سریعتر نسبت به واردات خودروهای برقی و تأمین زیرساختهای آن اقدام کند. اما با گذشت یک سال از جدی شدن واردات خودروهای برقی، هنوز هم تعداد بالایی از این محصولات وارد کشور نشده است.
با وجود اینکه واردات خودروهای بنزینی با محدودیتهای بسیاری از سوی دولت انجام میگیرد، وزارت صمت به جهت نشان دادن قصد خود برای برقیسازی هرچه سریعتر صنعت حملونقل کشور دست به کار شده است. برای مثال در تاریخ ۶ دی امسال، هیأت وزیران مصوبه تعرفه واردات خودروهای برقی را تصویب کرد که جزئیات آن به شرح زیر است.
این درحالی است که سقف واردات خودروهای بنزینی تا ۲۰ هزار یورو و تعرفه واردات آنها برای پیشرانههایی با حجم کمتر از یک لیتر از ۲۰ درصد شروع میشود و در پیشرانههای حجیمتر تا ۱۷۵ درصد نیز بالا میرود. بنابراین دست شرکتهای واردکننده برای واردات خودروهای برقی گرانقیمت، بسیار بازتر از خودروهای بنزینی خواهد بود.
هرچند وزارت صمت و شهرداری تهران وعده واردات ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه برقی تا پایان سال ۱۴۰۲ را به تهران داده بودند، اما این موضع نیز همانند اغلب وعدههای دیگر مسئولان به واقعیت نپیوست که البته امید است با تسهیل شدن روند واردات از سال جدید، تعداد بیشتری از خودروهای برقی وارد ناوگان حملونقل شهری شود.
مردم به خودروهای برقی اعتماد ندارند!
البته اعتماد خریداران به این خودروها و افزایش تقاضا در بازار نیازمند واردات گسترده خودروهای برقی است. کما اینکه عرضه اسکایول ET۵ توسط شرکت نبکا نشان داد که اکثر مردم هنوز هم به این خودروهای تمام برقی اعتماد ندارند، زیرا از یک سو زیرساخت مناسب آنها آماده نیست و از سوی دیگر در حال حاضر قیمت اقتصادی ندارند.
البته نکته عجیبتر اینکه از چند هفته گذشته، شرکت مپنا شارژر خانگی و ایستگاهی خودروهای برقی را به صورت اینترنتی برای فروش گذاشته که قیمتهای عجیبوغریبی دارند. برای مثال شارژر خانگی در محدوده ۱۹ میلیون تومان و شارژر ایستگاهی ۴۷ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
بنابراین درصورتی که دولت قصد دارد روند واردات خودروهای برقی را به کشور تسهیل کند، باید هزینه نگهداری و قطعات مورد نیاز آنها را بسیار پایینتر از قطعات خودروهای بنزینی بیاورد تا برای خریداران این خودرو به صرفه باشد.