«تعادل» از تبادل برق ايران و تركيه گزارش مي‌دهد

پرونده برق ايران روي ميز تركيه!

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۰۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۹۶۸۲
پرونده برق ايران روي ميز تركيه!

كشور ايران ازجمله كشورهايي است كه از منابع غني انرژي برخوردار است يكي از اين انرژي‌ها «برق» است كه از طريق نيروگاه‌ها تامين مي‌شود. صنعت برق به عنوان صنعتي زيربنايي و مادر نقش مهمي در توسعه اقتصادي و رفاه جوامع از جمله ايران دارد. اهميت برق از آن جهت است كه مي‌تواند به عنوان انرژي مناسب انتخاب شود.

گلناز پرتوي مهر |

كشور ايران ازجمله كشورهايي است كه از منابع غني انرژي برخوردار است يكي از اين انرژي‌ها «برق» است كه از طريق نيروگاه‌ها تامين مي‌شود. صنعت برق به عنوان صنعتي زيربنايي و مادر نقش مهمي در توسعه اقتصادي و رفاه جوامع از جمله ايران دارد. اهميت برق از آن جهت است كه مي‌تواند به عنوان انرژي مناسب انتخاب شود. با پيشرفت و توسعه روز افزون تكنولوژي، بايد به اين انرژي مهم توجه جدي بشود. به گزارش خبرنگار «تعادل»، ايران از امكان تبادل انرژي با همه همسايگاني كه با آنها مرز زميني دارد برخوردار است؛ به‌طوري كه از گوشه جنوب شرقي، پاكستان، افغانستان، تركمنستان، آذربايجان، ارمنستان و تركيه، امكان تبادل داريم؛ يعني مي‌توانيم هم صادرات و هم واردات داشته باشيم. از سويي نيز صادرات برق منبع تامين ارز براي وزارت نيرو است. بخش برق ما سالانه حدود ۱.۲ ميليارد دلار نياز‌هاي ارزي دارد.

اين در حالي است كه به تازگي وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه ضمن اعلام آمادگي ايران براي توسعه هر چه سريع‌تر تبادل برق با تركيه گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم در سريع‌ترين زمان ممكن فرآيند عملياتي كردن اين مذاكرات محقق شود.

علي اكبر محرابيان در ديدار با آلب‌ارسلان بايراكتار، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه كه به ايران سفر كرده است، گفت: روابط سياسي ايران و تركيه در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و در حوزه روابط اقتصادي نيز ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور وجود دارد.

وي افزود: يكي از مهم‌ترين حوزه‌هاي اقتصادي كه امكان توسعه همكاري‌ها ميان ايران و تركيه در آن وجود دارد، حوزه انرژي به خصوص انرژي برق است كه در ديدار اخير رييس‌جمهور كشورمان با رييس‌جمهور تركيه نيز بر آن تاكيد شد. وي در ادامه گفت: تركيه اكنون يكي از مصرف كنندگان بزرگ برق در منطقه است و علاوه بر آن از امكان انتقال انرژي به اروپا نيز برخوردار است كه اين موضوع زمينه براي تبادل انرژي ميان دو كشور را به لحاظ اقتصادي به‌شدت توجيه پذير مي‌كند. محرابيان اضافه كرد: يكي از ويژگي‌هاي مهم صنعت برق ايران تفاوت قابل توجه ميان ظرفيت توليد و مصرف در دو فصل زمستان و تابستان است كه همين موضوع زمينه را براي تبادل برق با كشور تركيه به عنوان يكي از همسايه‌هاي راهبردي كشور توجيه پذير مي‌كند. وي با ابراز رضايت از مذاكرات صورت گرفته با وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه ادامه داد: در اين ديدار مذاكرات بسيار خوبي پيرامون تبادل برق با كشور تركيه انجام شد و پيش‌بيني مي‌كنيم در سريع‌ترين زمان ممكن فرآيند عملياتي كردن اين مذاكرات محقق شود. در ادامه اين ديدار وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه نيز درباره مذاكرات صورت گرفته با وزير نيروی جمهوري اسلامي ايران در حوزه برق و انرژي گفت: هدف اصلي من از اين سفر و ديدار با وزير نيروي ايران پيگيري توافق صورت گرفته ميان روساي جمهور دو كشور در كشور تركيه پيرامون ضرورت افزايش ظرفيت تعاملات اقتصادي به ويژه از طريق تبادل برق است.

آلب ارسلان بايراكتار در همين خصوص بيان كرد: روساي جمهور دو كشور رقم ۳۰ ميليارد دلار را به عنوان هدف مبادلات اقتصادي در نظر گرفته‌اند و همانطور كه مي‌دانيم يكي از راه‌هاي مهم تحقق اين هدف توسعه همكاري‌هاي دو كشور در حوزه انرژي است. وزير انرژي تركيه افزود: اگر چه بر اساس تصور سنتي گاز و نفت مهم‌ترين زمينه براي توسعه همكاري‌ها در حوزه انرژي است، اما با توجه به پيشرفت‌هاي خوب ايران و تركيه در صنعت برق، امروزه اين حوزه نيز از ظرفيت بسيار بالايي براي افزايش همكاري‌هاي دو جانبه برخوردار است. وي با تاكيد بر اينكه مذاكرات با ايران براي تبادل برق و توسعه همكاري‌ها در اين حوزه ادامه خواهد داشت، ادامه داد: علاوه بر موضوع تبادل برق، تركيه اين آمادگي را دارد تا در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير و بورس انرژي نيز با ايران همكاري كند و ضمن استفاده از توانمندي‌هاي ايران، تجربيات خود را در اختيار ايران قرار دهد. در همين زمينه، علي قنادي اسلامي، كارشناس حوزه انرژي در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار داشت: برق يكي از حامل‌هاي انرژي است كه استفاده از آن در جهان به دليل پاك بودن رو به افزايش است. قنادي اسلامي بيان كرد: كمتر از 20 درصد كل انرژي نهايي مصرفي جهان به صورت الكتريسيته مصرف مي‌شود كه مطابق پيش بيني‌ها در آينده اين درصد از طريق افزايش سهم انرژي‌هاي تجديد پذير به ويژه خورشيد و باد، بسيار بالاتر خواهد رفت. وي بيان كرد: در رسانه‌ها بسيارشنيده ايم كه مصرف انرژي و به خصوص گاز طبيعي در كشور، علي رغم جمعيت كمتر ايران نسبت به چين، بسيار بيشتر بوده و يا نسبت به ساير كشورهاي توسعه يافته نيز مصرف بالايي دارد. آيا در مقام مقايسه بايد ميزان عرضه انرژي اوليه در نظر گرفته شود و يا بايد ميزان مصرف نهايي توسط مصرف كننده نهايي معيار و ملاك مصرف قرار گيرد؟ در نگاه اول به عنوان يك آمار، اين مطلب كاملا درست است اما اگر بخواهيم از آمار به ظاهر صحيح، به صورت درست استفاده كنيم اين مطالب با ابهامات بسياري همراه است. قنادي اسلامي با بيان اينكه كشور چين نزديك به 30درصد كل برق جهان را مصرف مي‌كند، عنوان كرد: كشور چين با برخورداري از جمعيتي كمتر از 20 درصد دنيا اما بيش از نيمي از زغال سنگ جهان را مصرف مي‌كند. قنادي اسلامي گفت: سرانه مصرف برق در كشور ما علي‌رغم استفاده از تجهيزات برقي به نسبت پر مصرف (حتي ماشين آلات پر مصرف در كارخانجات) پايين‌تر از كشورهاي همسايه و نيز كشورهاي توسعه يافته است. وي عنوان كرد: مطابق آمار بانك جهاني سال 2016، كشور ايسلند رتبه اول و ايران داراي رتبه 97 در سرانه مصرف برق مي‌باشد. البته برخي كارشناسان ممكن است بالا بودن سرانه مصرف برق در كشورهاي توسعه يافته را استفاده از برق براي گرمايش و پخت غذا در كشورهاي توسعه يافته دانسته و دليل استفاده از گاز براي گرمايش و پخت غذا در منازل ايراني را دليل كاهش سرانه مصرف برق بدانند. قنادي اسلامي افزود: سرانه مصرف برق در ايران تقريبا معادل سرانه مصرف در دنياست با اينكه حدود900 ميليون نفر در دنيا هنوز هم به برق دسترسي ندارند. سرانه مصرف برق در ايسلند بسيار بالاست (بيش از 50 هزار كيلو وات ساعت) اما جالب اينكه تقريبا بيشتر برق توليدي اين كشور از زمين گرمايي تامين مي‌شود.

ارسال نظر