محمد، محبوبترین نام در سرزمینهای اشغالی شد
گزارش یک رونامه عبری زبان، افزایش قابل توجه نام «محمد» در فهرست تازه متولدین اخیر در اسرائیل و تعدادی از کشورهای اروپایی را نشان میدهد.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ،روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارش اخیر خود فاش کرد که محبوبترین نامهای کودکان در اسرائیل از زمان اعلام تشکیل دولت در سال ۱۹۴۸ بررسی شد و شگفتیهایی را در ترتیب نامها در میان نوزادان نشان میدهد.
بنابر روایت شبستان، این گزارش نشان میدهد که نام «یوسف» در تمامی تلفظهایش پرطرفدارترین نام پسران است و پس از آن نام «دیوید» در رتبه دوم و نام «محمد» در رتبه سوم قرار گرفته است.
نامهای تاریخی و مذهبی مانند موشه، ابراهیم، یعقوب و اسحاق نیز در این فهرست قرار گرفتند و در نهایت نامهای «میکائیل» و «دانیال» رتبههای هشتم و نهم را به خود اختصاص دادند. نام «اسکندر» در رتبه دهم این فهرست قرار دارد.
جزئیات گسترش نام «محمد» در اسرائیل
نام «محمد» یکی از محبوبترین نامهای پسران در سرزمینهای اشغالی است که از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۱ میلادی، ۱۱۵هزار ۳۵۶ نوزاد این نام را به خود اختصاص دادهاند.
این نام گسترش قابل توجهی در میان اسرائیلیها داشته است. در سال ۱۹۴۸ میلادی، ۱۵۸ نوزاد با این نام نامگذاری شدند، در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۲هزار ۴۴۱ نوزاد رسید. این افزایش نشان دهنده رشد مسلمانان در اسرائیل و افزایش نفوذ جمعیتی و فرهنگی است.
رواج نام محمد در کشورهای غربی
نام «محمد» نه تنها در اسرائیل گسترش یافته است، بلکه این گسترش در کشورهای غربی نیز دیده میشود، به طوری که این نام در انگلیس و ویلز در صدر فهرست پرطرفدارترین نام ها برای سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است و نام ۴هزار۶۶۱ نوزاد با احتساب همه املای انگلیسی به نام «محمد» است.
بنا براین گزارش، این نام از سال ۲۰۱۶ تاکنون جایگاه خود را در بین ۱۰ نام برتر حفظ کرده است که نشاندهنده تداوم نفوذ جمعیتی جوامع مسلمان در این کشورها است.
در آلمان، به ویژه در برلین، نام «محمد» به اولین انتخاب برای نوزادان پسر تبدیل شده است که نشان دهنده افزایش تنوع فرهنگی و ادغام بین گروههای مختلف جامعه است.
در ایالات متحده آمریکا، این نام وارد فهرست ۱۰ نام محبوب انتخاب شده برای نوزادان پسر در شهر نیویورک شد، جایی که جامعه مسلمانان حدود ۹ درصد از جمعیت شهر را تشکیل می دهند.
بر اساس گزارشها، رواج نام «محمد» تنها یک موضوع داخلی نیست، بلکه بخشی از یک جنبش گستردهتر است که نشاندهنده همزیستی فرهنگی و تکثر هویتی در جوامع غربی استو
به گفته ناظران، گسترش نام «محمد» در سرزمینهای اشغالی و کشورهای غربی نشان میدهد که تغییرات جمعیتی چگونه بر بافت اجتماعی تأثیر میگذارد و به تقویت همزیستی و گفتوگو بین تمدنهای مختلف کمک میکند.
