اختلال‌هاي گاه و بيگاه؛ دردسر جديد كاربران

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۲:۲۴:۳۲
کد خبر: ۳۱۰۴۲۷

رشد و توسعه پيام‌رسان‌هاي داخلي در ۲ سال گذشته سبب افزايش استقبال كاربران از آنها شده است اما اين روزها اختلال‌هايي كه هرچند وقت يك بار رخ مي‌دهد، هشداري براي متوليان پيام‌رسان‌هاست و ممكن است نتيجه معكوسي از جمله از دست دادن مخاطب را به همراه داشته باشد. به گزارش ايسنا، پيام‌رسان‌هاي داخلي ظرفيت‌هايي هستند كه براي برطرف كردن نيازهاي مردم، اطلاع‌رساني، تبادل اطلاعات و موارد ديگر ايجاد شده‌اند. در اين راستا پيام‌رسان‌هاي داخلي چند سالي است كه در كشور فعاليت خود را آغاز كرده و با حمايت‌هاي انجام شده از سوي دولت فعاليت مي‌كنند اما بيشترين استفاده از آنها زماني اتفاق افتاد كه پيام‌رسان‌هاي خارجي طي سال‌هاي گذشته فيلتر شد و شرايط رخ داده فرصتي مناسب براي فعاليت پيام‌رسان‌هاي داخلي ايجاد كرد. در كنار شرايط رخ داده، ‌حمايت دولت‌ها از جمله دولت سيزدهم سبب توسعه و رشد سكوهاي داخلي و به دنبال آن افزايش كاربران شده است اما نكته قابل توجه اين است كاربران پيام‌رسان با كيفيت مي‌خواهند و در صورتي كه سكوهاي بومي از كيفيت لازم برخوردار نباشند، مردم به سراغ پيام‌رسان‌هاي بومي نمي‌روند؛ بنابراين اين حق كاربران است كه به پيام‌رسان‌هاي خوب و با كيفيت متصل شوند و از خدمات آن استفاده كنند. با وجود همه تلاش‌ها براي خدمات‌رساني هر چه بهتر پيام‌رسان‌هاي داخلي، وقوع اختلال‌هاي گاه و بيگاه مي‌تواند موفقيت‌هاي به دست آمده را كم‌رنگ كند. به‌طور مثال با شروع سال جديد يك پيام‌رسان داخلي به فاصله دو هفته دچار اختلال شد و امكان ارسال و دريافت پيام در آن وجود نداشت. اولين اختلال در روزهاي پاياني تعطيلات عيد نوروز رخ داد كه با گذشت ساعاتي اختلال رخ داده بر طرف و روابط عمومي توضيح داد به دليل اشكال فني در تجهيزات سخت افزاري شبكه، ارتباطات كاربران با اختلال و قطعي مواجه شد. در شرايطي كه انتظار مي‌رفت كاربران چنين اتفاقي را تجربه نكنند، بار ديگر اوايل هفته جاري پيام‌رسان ايتا دچار اختلال شد و براي ساعتي دسترسي كاربرانش به اين پيام‌رسان با مشكل مواجه شد و اين بار واكنش مسوولان حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات شد. به‌طور مثال محمد خوانساري- رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- ساعاتي پس از برطرف شدن اختلال گفت به دليل انجام يك اصلاح فني توسط تيم ايتا، اين پيام‌رسان براي دقايقي خارج از دسترس شد كه اين شكل كار به هيچ‌وجه قابل قبول نيست. او تأكيد كرد وزارت ارتباطات تمام قد حامي سكوهاي داخلي است اما آنها نيز متعهد هستند كه اين پشتيباني دولت و اعتماد كاربران را باتقويت تيم فني و پايداري سرويس و ايجاد خدمات جديد پاسخ دهند. همچنين محمد احسان خراميد- مشاور وزير ورييس سازمان مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اختلال رخ داده را غير قابل قبول دانست و گفت اينكه در اوج ساعت كاري دست به تغييري بزنند كه مي‌توانند نصف شب هم انجام بدهند، قابل قبول نيست. به گفته وي تا الان چندين ماه است كه قرار است اين پيام‌رسان به زيرساخت ابري متصل شوند كه پايداري آن بيشتر است اما دايم به تعويق مي‌اندازند كه اين اقدام هم قابل قبول نيست. البته بروز اختلال موضوعي است كه فقط محدود به پيام‌رسان‌هاي داخلي نمي‌شود، در واقع مسائلي كه گاهي در حوزه‌هاي فني پيش مي‌آيد، تنها منحصر به ايران نيست بلكه در پيام‌رسان‌هاي بزرگ‌تري كه در دنيا وجود دارند هم ممكن است اختلال‌هاي فني مانند قطع سرويس رخ دهد. به‌طور مثال اواخر سال ۱۴۰۲ دسترسي هزاران كاربر به فيس بوك و اينستاگرام، دچار اختلال شد. حدود ۵۰ هزار گزارش قطعي مربوط به اينستاگرام و ۱۰ هزار مورد ديگر براي فيس‌ بوك مسنجر ثبت شده بود، اما شمار گزارش‌ها در عرض يك ساعت پس از شروع، كاهش يافته بود. همچنين برخي از كاربران مشاهده كردند از حساب‌هاي فيس‌بوك خود خارج شده‌اند؛ ديگران اعلان‌هايي در اينستاگرام دريافت كردند كه «مشكلي پيش آمده است» و فيدهاي آنها لود نمي‌شود. از سوي ديگر پيام‌رسان واتس‌اپ هم چندي پيش دچار اختلال گسترده‌اي شده بود كه پس از چند ساعت دسترسي به آن براي هزاران كاربر ميسر شد و به وضعيت عادي برگشت. با اين حال، كارشناسان بر اين عقيده‌اند در شرايطي كه سكوهاي داخلي بيش از پيش براي توسعه و ارتقاي خود تلاش مي‌كنند و اقبال كاربران نسبت به پيام رسان‌هاي داخلي بيش از پيش شده است، وقوع اختلال حتي اگر كوتاه‌مدت هم باشد مي‌تواند نتيجه معكوسي به وجود آورد و استفاده مردم از پيام‌رسان‌هاي داخلي كم و به موازات استقبال از پيام‌رسان‌هاي خارجي بيشتر شود، بنابراين انتظار مي‌رود توجه بيشتري نسبت به زيرساخت‌هاي پيام‌رسان‌ها شود.