خريد جتهاي خصوصي براي عموم آزاد است
ايرتاكسي، يا همان تاكسي هوايي چند سالي است كه به ادبيات صنعت هوايي كشور وارد شده است. اگر چه بهطور رسمي و حرفهاي شركتهاي متعددي براي حمل مسافر از طريق تاكسيهاي هوايي وجود ندارد اما به نوعي چنين امكاني در كشور وجود دارد. آنگونه كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفته، در حال حاضر بسياري از مردم از جمله تاجرها، برخي از مسوولان، تيمهاي ورزشي و تيمهاي اقتصادي از متقاضيان سفر با جتهاي خصوصي هستند.
گروه راه و شهرسازي|
ايرتاكسي، يا همان تاكسي هوايي چند سالي است كه به ادبيات صنعت هوايي كشور وارد شده است. اگر چه بهطور رسمي و حرفهاي شركتهاي متعددي براي حمل مسافر از طريق تاكسيهاي هوايي وجود ندارد اما به نوعي چنين امكاني در كشور وجود دارد. آنگونه كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفته، در حال حاضر بسياري از مردم از جمله تاجرها، برخي از مسوولان، تيمهاي ورزشي و تيمهاي اقتصادي از متقاضيان سفر با جتهاي خصوصي هستند.
به گفته او، خريد و فروش هواپيماهاي جت7 نفره براي عموم آزاد است، اما اپراتور آنها بايد مجوزهاي لازم را داشته باشند. محمد محمديبخش در گفتوگو با ايلنا، درباره فعاليت هواپيماهاي فوقسبك در ايران اظهار كرد: در حال حاضر 250 فروند هواپيماي فوق سبك در ايران فعاليت دارند كه البته از اين هواپيماها براي مسير سفر استفاده نميكنند بلكه اغلب براي پروازهاي تفريحي و آموزشي كاربرد دارند. وي ادامه داد: با توجه به محدوديتهاي پروازي امكان پرواز اين هواپيماها غير از پروازهاي آموزشي و تفريحي تعريف شده وجود ندارد، هرچند اين وسيله براي پروازها (در قالب سفر) در مسافتهاي تعريف شده توانمند هستند اما در حال حاضر اجازه اين ماموريت را به اين هواپيماهاي كوچك نميدهيم.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه مالك هواپيماهاي فوق سبك ميتواند افراد حقيقي باشد اما بهرهبردار حتما بايد حقوقي باشد، گفت: البته به اين هواپيماها اجازه فعاليت به عنوان حمل و نقل عمومي داده نميشود و ملاحظات خاص خود را دارد. معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: اما هواپيماهاي بيزینس جت 6 و 7 نفره مانند هوكر و فالكن از انواع هواپيماهايي هستند كه پروازهايي در قالب سفر و جابهجاييها در مسافت دور را هم دارد و هر چند تعداد سرنشينان اين هواپيما محدود است اما جزو هواپيماهاي سبك محسوب نميشوند.
محمديبخش با بيان اينكه هواپيماهاي بيزينس جت جزو هواپيماهاي استاندارد سازمان هواپيمايي در كشورمان محسوب ميشوند كه پروازهاي منطقهاي را انجام ميدهند كه البته برخي از اين هواپيماها هم امكان پرواز دوربرد را دارند و مدلهاي آن در ايران فراوان است.
وي افزود: تمام ماموريتهاي اورژانس هوايي و جابهجاي اعضاي بدن فرد مرگ مغزي شده و حمل عضو اهدا شده از طريق اين ناوگان در كشورمان انجام ميشوند. رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه خريد و فروش هواپيماهاي جت براي عموم آزاد است، گفت: متقاضيان ميتوانند نسبت به خريد بيزینس جت اقدام كنند و افراد متقاضي استفاده از اين ناوگان هم ميتوانند با شركتهاي دارنده اين هواپيماها وارد قرارداد شوند و در حال حاضر هم بسياري از مردم از اين فضا استفاده ميكنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه براي اين ناوگان بليتي فروخته نميشود و عرضه آن در سازو كار ديگري تعريف شده، ادامه داد: معمولا تاجرها، برخي از مسوولان، تيمهاي ورزشي و تيمهاي اقتصادي از اين هواپيماها استفاده ميكنند.
وي تاكيد كرد: هر فردي ميتواند مالك اين هواپيماها باشد و خريد براي عموم آزاد است اما اپراتور آن بايد از مجوزهاي برخوردار باشد و فرايندهاي اخذ گواهينامه صلاحيت پروازي، تعمير و نگهداري و عملياتي و امنيتي را بگذراند.