شکایت مالکان لکوموتیو از فولادسازان به وزیر راه
شرکتهای مالک لکوموتیو در نامهای به وزیر راه با اشاره به نارضایتی شرکتهای فولادساز به افزایش نرخ تعرفه ریلی، اعلام کردند: سود یک شرکت فولادسازی ۸۹ همت بوده است. به گزارش تسنیم، متن نامه مالکان لکوموتیو به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به این شرح است:
شرکتهای مالک لکوموتیو در نامهای به وزیر راه با اشاره به نارضایتی شرکتهای فولادساز به افزایش نرخ تعرفه ریلی، اعلام کردند: سود یک شرکت فولادسازی ۸۹ همت بوده است. به گزارش تسنیم، متن نامه مالکان لکوموتیو به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به این شرح است:
به استحضار میرساند اینجانبان مدیران عامل شرکتهای خصوصی مالک لکوموتیو با هدف کسب منافع اقتصادی و در راستای نیاز کشور اسلامی و عزیزمان و مطابق با منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری و البته در جهت رشد و شکوفایی صنعت ریلی بالغ بر چند ده هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کردهایم و به یاری خداوند متعال و با رشد مداوم توانسته ایم نقش موثری در حمل بار ریلی ایفا کنیم. بهگونهای که در حال حاضر حدود 40درصد حمل بار ریلی کشور توسط لکوموتیوهای بخش خصوصی در این صنعت محقق میشود. نکته حائز اهمیت در بنگاههای اقتصادی اینچنینی این است که تنها منبع درآمد عملیاتی از محل حمل بار و البته تعرفهای است که توسط سازمانهای دولتی بالادستی و به صورت سالاانه تعیین میشود. این موضوع همواره محل اختلاف بخش خصوصی و این سازمانها بوده است. حال پس از چندین سال جلسات مداوم با حضور مسوولان و مدیران راهآهن و ارائه آمارها و اسناد مالی و صورتهای سود و زیان شرکتهای مالک در نهایت امر مدیرعامل محترم فعلی راهآهن جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن جمیع جهات هزینهای و درآمدی شرکت راهآهن نسبت به ترمیم نسبی نرخ تعرفه این بخش از صنعت ریلی اقدام کرده که هم جای تقدیر از ایشان را دارد و هم کورسوی امیدی برای جذب بیشتر سرمایهگذاران در این حوزه است. با این حال در کمال تعجب برخی از شرکتهای معظم فولادی و معدنی طی نامههایی نسبت به این افزایش نرخ تعرفه ریلی اظهار نارضایتی داشتهاند. این در حالی است که در دوره ای که این بخش از صنعت ریلی و راهآهن متحمل زیانهای انباشته ناشی از هزینههای سنگین ارزی نگهداری و تعمیرات لکوموتیوها و عدم تغییر نرخ مطابق با رشد تورم بودهاند بررسی صورتهای مالی این سه شرکت نشان از وضعیت بسیار مطلوب سوددهی سالانه و سهم ناچیز حمل در بهای تمام شده این شرکتها به ویژه در بخش صنعت ریلی دارد. بخش عمده آن ناشی از تعدیل قیمت فروش کالا به صورت مداوم و متناسب با افزایش هزینهها ناشی از تورم است. بهطور نمونه مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده در سال 1401 در حالیکه راهآهن جمهوری اسلامی ایران زیان خالص داشته و شرکتهای حمل و نقل ریلی نیز با سود ناچیز مواجه بودهاند، مجموع سود خالص یکی از شرکتهای فولادی مطابق صورتهای مالی ارائه شده بیش از 89 همت بوده که تنها کمتر از 0.2درصد (180 میلیارد تومان) از این سود را صرف حق دسترسی شبکه ریلی راهآهن کرده است. با عنایت به توضیحات فوق جا دارد شرکتهای مذکور حتی با قبول هزینه مشابه جاده یا اندکی بیشتر در این برهه اقتصادی که هزینههای ارزی بر شانههای مالکان لکوموتیو سنگینی میکند، نسبت به حمایت حمل و نقل ریلی و پرداخت هزینههای معمول آن اقدام کنند تا علاوه بر توجیه اقتصادی شرکتهای سرمایهگذار در این حوزه باعث بهبود وضعیت و سرعت سیر بازرگانی و حتی کاهش هزینههای حمل ریلی در آینده نزدیک مشابه کشورهای توسعه یافته باشیم. همچنین امیدواریم با حمایتهای حضرتعالی تعرفه ریلی لکوموتیو متناسب با افزایش هزینهها ناشی شده از تورم حاکم بر کشور حداقل در دورههای سه ماهه به واقعیت موجود نزدیکتر شود، به نحوی که شاهد بهبود وضعیت صنعت ریلی و افزایش سودآوری و ایجاد فضای مناسب جهت جذب سرمایهگذاری جدید بخش خصوصی در این حوزه باشیم.