از تلاش برای رونق تولید تا ترمیم سیاست‌های حمایتی

زندگی اقتصادی کارگران چطور تغییر می‌کند؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۰:۵۴:۰۳
کد خبر: ۳۱۱۱۰۰

 «خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌‌ کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی لااقل بکنیم. تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر می‌کنم از زحمات کارگران‌مان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌‌ کارگری. کشورهای مختلف، ملت‌ها، فرهنگ‌های مختلف، همه روز کارگر دارند

 «خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌‌ کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی لااقل بکنیم. تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر می‌کنم از زحمات کارگران‌مان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌‌ کارگری. کشورهای مختلف، ملت‌ها، فرهنگ‌های مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است. نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است.»
این بخشی از بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران است. صحبت‌های که نشان می‌دهد نگاه به کارگران و اهمیت جایگاه آنها در نظام اقتصادی ایران بسیار بیشتر از مسائل روزانه و روتین در محیط کاری است و احتمالا مسوولان باید برای عبور از مشکلات این قشر که چند میلیون خانوار ایرانی را شامل می شود، برنامه‌ای مدون داشته باشند.
رهبر انقلاب روز گذشته بر موضوع جنگ اقتصادی نیز تاکید کردند. موضوعی که نمایندگان مجلس نیز معتقدند باید برای مبارزه با آن گام‌های جدیدی برداشت و برای تحریم‌ها چاره‌های متنوع اندیشید. نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس گفت: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شد که نمی‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است. رمضانعلی سنگدوینی درباره تاثیر جنگ هراسی بر اقتصاد ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است که در حال مبارزه با تحریم، جنگ و تهدیدات مختلف است و چنانچه قرار بر این بود که فضای جنگ هراسی بر آن تاثیر بگذارد، قطعا اقتصاد ایران باید تا امروز متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت. وی افزود: شاید آنچه که به عنوان جنگ‌هراسی مطرح می‌شود، در مقاطعی در گذشته تاثیراتی به همراه داشته، اما امروز دیگر تاثیراتی که مورد انتظار دشمن است را مشاهده نمی‌کنیم، چراکه ایران به کشوری پیشرفته با اقتصادی مقاوم تبدیل شده‌ است.
این نماینده مجلس با اشاره به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، تاکید کرد: همان‌طور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شدند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است. سنگدوینی با تاکید بر لزوم ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور درباره بی تاثیری جنگ هراسی بر اقتصاد گفت: ما مسئولان نظام باید به مردم اطمینان دهیم که نباید دیگر نسبت به فضای جنگ‌هراسی و تاثیرات آن بر تکانه‌های اقتصادی نگرانی داشته باشند؛ نتیجه این رفع نگرانی‌ها بی شک ثبات و آرامش اقتصادی است.
همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که باید بدون توجه به تحریم‌ها به حدی از توانمندی رسید که بتوان با استفاده از سرمایه داخلی و وجود ظرفیت‌های کشور مشکلات را حل کرد. جعفر قادری با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از کارگران اظهار کرد: باید بتوان با مدیریت موضوعات داخلی و استفاده از ظرفیت‌های کشور شرایط را به سمت حل مشکلات به خصوص در موضوعات اقتصادی پیش برد چون کشور ما دارای ظرفیت‌هایی همچون کشور ما دارای منابع انسانی و سرمایه‌های خدادادی زیادی است که اینها می‌تواند بستری خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم کند. وی با بیان این‌که طبق فرمایشات رهبری تحریم‌ها نمی‌تواند مردم ما را از پا در بیاورد، اظهار کرد: تحریم‌ها ما را نمی‌تواند فلج کند حتی تحریم‌ها در کنار آثار منفی‌اش آثار مثبتی داشته چون ما چاره‌ای جز اتکا به توانمندی‌های داخلی نداریم. آثار آن را هم می‌توان در حوزه دفاعی دید که ایران پاسخ محکمی به اسرايیل داد. ما در این حوزه هیچ چیزی از کشورهای پیشرفته کمتر نداریم به‌طوری که پهپادها و موشک‌های ما از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی عبور و به اهداف خود اصابت کرد.
منتخب مجلس دوازدهم تاکید کرد: هر جا که دشمن به این نکته رسید که ما بر ظرفیت‌های خودمان اتکا کرده و توانسته‌ایم در آن حوزه مشکلات‌مان را حل کنیم کوتاه آمده و ادامه نداده است. تجربه نشان داده که در این حوزه‌ها تحریم‌ها اثری نداشته که می‌توان از این تجربیات برای سایر حوزه‌ها به خصوص در رفع مشکلات اقتصادی استفاده کرد. قادری تاکید کرد: باید بدون توجه به تحریم‌ها به حدی از توانمندی برسیم که مشکلات را با استفاده از سرمایه و منابع داخلی و مدیریت در کشور حل کنیم؛ به خصوص در شرایط فعلی که بعد از عملیات «وعده صادق» شاهد هماهنگی و انسجام ملی هستیم. وی با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای کارگران و بخش تولید اظهار کرد: باید در سال جاری تمرکزمان بر تحقق اهداف شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» باشد که در این راه توجه به واحدهای تولیدی امری ضروری است.
در کنار این موضع‌گیری‌ها، به نظر می‌رسد که فعلا سیاست‌های حمایتی در اقتصاد ایران ثابت باقی خواهد ماند. در حوزه یارانه، تغییر عمده‌ای در بودجه امسال رخ نخواهد داد اما در زمینه کیفیت نان، مجلس طرح‌هایی را ارائه داده است. علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود گفت: این نشست با موضوع بررسی افزایش کیفیت، غنی‌سازی و کاهش ضایعات نان و همچنین بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص زنجیره ارزش نان و ارتقای بهره‌وری با حضور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، سپاه پاسداران، سازمان ملی استاندارد و کارشناسان دانشگاهی و مراکز پژوهشی برگزار شد. وی‌ توضیح داد: آرد تصفیه شده (سفید) برای سلامت انسان ضررهایی دارد که در این باره مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش کارشناسی به استناد مطالعات داخلی و خارجی به آن پرداخته است. این موضوع باعث نارضایتی‌هایی در اذهان مردم نیز شده است؛ بر همین اساس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی پیرو اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به موضوع ورود کرد و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جلسه‌ای تشکیل داد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه کمیسیون اصل نود مصوباتی داشت که به موجب آن مقرر شد اقدامات قابل نظارت با محوریت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور توسط دستگاه‌های مسئول در اسرع وقت و با قید فوریت انجام شود. وی، تدوین استاندارد نان کامل و ابلاغ آن، تدوین شیوه‌نامه پخت نان کامل و نظارت بر اجرای آن توسط نانوایی‌ها، فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل، حمایت از راه‌اندازی کارخانجات آرد کامل در سطح استان‌های کشور، توسعه استفاده از آرد کامل در صنف نانوایی، افزایش تعداد نانوایی‌هایی که از آرد کامل استفاده می‌کنند، اقتصادی کردن تولید آرد کامل و پخت نان کامل را از جمله مصوبات اصلی کمیسیون عنوان کرد.
خضریان اظهار کرد: با وجود زحمات قابل تقدیری که دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشیده است، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. لذا در این جلسه تاکید شد که باید آرد کامل نرخ‌گذاری صحیحی داشته باشد تا کارخانجات آرد برای ورود به این حوزه تشویق شوند. 

ارسال نظر