«تعادل» گزارش می‌دهد

بورس در یک قدمی صعود

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۱:۱۲:۵۴
کد خبر: ۳۱۲۲۵۳
بورس در یک قدمی صعود

تالار شیشه‌ای معاملات در پایان سومین هفته اردیبهشت ماه روند نزولی داشت و مجددا زیان عمده برای سهامداران بر جای گذاشت. درحال حاضر رقابت شدیدی میان ارزندگی و ریسک در بازار سرمایه وجود دارد. میزان ریسک در بورس مجددا به بالاترین حد خود رسیده و از سوی دیگر بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که اغلب تک سهم‌های بازار ارزندگی بسیار بالایی دارند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. در این شرایط که ارزندگی و ریسک به تقابل یکدیگر آمده‌اند، سهامداران بورسی نمی‌توانند تصمیم گیری درستی داشته باشند و سرمایه‌گذاری در بازار به درستی انجام نمی‌شود.

تالار شیشه‌ای معاملات در پایان سومین هفته اردیبهشت ماه روند نزولی داشت و مجددا زیان عمده برای سهامداران بر جای گذاشت. درحال حاضر رقابت شدیدی میان ارزندگی و ریسک در بازار سرمایه وجود دارد. میزان ریسک در بورس مجددا به بالاترین حد خود رسیده و از سوی دیگر بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که اغلب تک سهم‌های بازار ارزندگی بسیار بالایی دارند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. در این شرایط که ارزندگی و ریسک به تقابل یکدیگر آمده‌اند، سهامداران بورسی نمی‌توانند تصمیم گیری درستی داشته باشند و سرمایه‌گذاری در بازار به درستی انجام نمی‌شود.

نوسان قیمت دلار و فاصله بالا میان دلار نیمایی و آزاد، ریسک سیستماتیک، تصمیمات یک شبه و امثال این موارد باعث شده که بازار سرمایه ثبات نسبی نداشته باشد و هر روز در یک گرداب مشکلات جدید فرو برود. بورس تهران از سال 99 تا به امروز روزگار سختی را سپری کرده و هر روز شاهد یک دستکاری در بازار بوده‌ایم و اکنون نیز برخی از مسوولان انتظار دارند که بورس به خودی خود رشد کند و مشکلی بر سر راه خود نداشته باشد. بازارهای جهانی درحال رکوردشکنی هستند و هر یک از بازارها به نوعی به قله‌های خود نزدیک شده‌اند. اما بورس تهران نتوانسته شرایط خوبی را تجربه کند و بازدهی منفی برای سهامداران بر جای می‌گذارد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روزها کامودیتی‌ها بتوانند رشد خوبی را تجربه کنند، زیرا در جهان وضعیت بسیار معقول و خوبی دارند و سرمایه‌گذاری در شرایط منطقی سوددهی بسیار بالایی در پی خواهد داشت. تک سهم‌های بازار شرایط بدی را تجربه می‌کنند و شاهد خروج نقدینگی از سنگین از دایره معاملات هستیم. در مقابل نقدینگی نه چندان قوی وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد که به عقیده برخی از کارشناسان این نقدینگی می‌تواند یک ثبات نسبی را برای تالار شیشه‌ای و سرمایه‌گذاری در پی خواهد داشت. بورس تهران آمادگی کافی برای رشد را دارد و به نوعی پتانسیل رشد را دارد؛ اما عدم اعتماد، کمبود نقدینگی و دخالت و دستکاری باعث شده که بازار روند ریزشی به خود بگیرد و دیگر نتواند صعود کافی در شرایط متعادل را داشته باشد. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص دلایل اصلی افت ۲درصدی شاخص کل در هفته گذشته نوشت: دلایل متعددی وجود دارد که نه تنها هفته‌ای که گذشت، بلکه آینده بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ به حدی که پیش‌بینی هفته‌ آینده بازار نیز تقریبا سخت شده است. انتشار ۳۰ همتی اوراق دولتی در این مقطع زمانی، سبب معطوف شدن تمرکز حقوقی‌ها و سازمان به خود شده و مشخصا بورس در مقطع فعلی بلاتکلیف است؛ ضمن اینکه تعیین تکلیف بند س تبصره ۶، موضوعی است که به‌شدت بر شاخص‌های بورسی تاثیرگذار است که متاسفانه هنوز خروجی آن مشخص نیست. حقوقی‌ها نیز هر مثبت بازار فرصتی برای نوسان‌گیری می‌بینند و به محض چند مثبت پی در پی، سر و کله آن‌ها در سمت فروش تابلو ظاهر می‌شود. ارزش معاملات نیز نشان می‌دهد که بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نه انگیزه‌ای برای فروش وجود دارد و نه اراده‌ای برای خرید در آن دیده می‌شود. به نظر می‌رسد تمرکز اصلی سازمان روی صندوق‌ها و همان اوراق منتشره بوده و به‌ طور کلی بازار سهام رها شده‌ است. رها کردن بازار آن هم در مقطع فعلی که بی‌نهایت به حمایت نیاز دارد جای سوال است که امیدواریم مسوولان سازمان پاسخگو باشند. نرخ تامین مالی برای شرکت‌ها به اعداد ۳۶ تا ۳۷درصد رسیده است که عملا در توان بنگاه‌ها نیست. از سوی دیگر و با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که حاشیه سود اکثر شرکت‌ها کاهشی است؛ چراکه سیاست‌ها فقط در راستا دست درازی در جیب شرکت‌ها است. با رصد درآمدهای مالیاتی دولت متوجه می‌شویم که بیشترین مالیات پرداختی متعلق به بنگاه‌های بورسی است؛ این درحالی است که طلا فروشان که منابع درآمد سرشاری داشته و به هیچ عنوان بازدهی آن‌ها از تورم کمتر نمیشود، جلوی قانون مالیات بر عایدی سرمایه ایستاده و همگی دست به اعتصاب زدند؛ اما در نقطه مقابل، بازار به قیمت ۹۸ در حال معامله است ولی واضحا از نرخ تورم فرسنگ‌ها عقب مانده است. انتظار می‌رود فعالان بازار سرمایه نیز این همیت را به خرج داده و در مقابل
دست درازی دولت در جیب شرکت‌ها و مصوبات گاه و بیگاه قد علم کنند، چراکه اراده‌ای در سازمان برای حمایت از بنگاه‌ها و سهامداران وجود ندارد.

 

بورس در یک نگاه

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 219 هزار و 94 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 33 هزار و 475 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 12 هزار و 894 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی 1.7درصدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس تهران در روز یکشنبه 5 هزار و 188 واحد پایین آمد. شاخص روز دوشنبه 20 هزار و 647 واحد افت کرد و روز سه‌شنبه 7 هزار و 648 واحد ریزش کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل 12 هزار و 328 واحد تنزل کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 108 هزار و 231 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 88 هزار و 688 میلیارد تومانی هفته پیشین رشد 22درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 3 هزار و 508 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 935 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 11 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 222 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین یک میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 0.5 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 305 میلیارد تومان بود که در روز دوشنبه ثبت شد و کمترین رقم 131 میلیارد تومان بود که در روز ‌‌چهارشنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 106 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 53 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 33درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 131 میلیارد تومان بود و در روز یک‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که 85 میلیارد تومان بود. در اولین روز معاملاتی هفته، 84 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز دوشنبه این رقم به 296 میلیارد تومان رسید. در روز سه‌شنبه نیز 148 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 50 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته 578 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 144 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 11درصد افزایش یافته است.

ارسال نظر